Hej! Vi har köpt en billig lägenhet som behöver fixas upp, men så att den känns mysig och funkar - inte så allt behöver vara toppmodernt. Den stora frågan är hur vi ska göra med köket. Jag gillar verkligen den gamla 40-talskänslan och kommer måla om och byta ut handtagen på alla skåp. Vi behöver därutöver byta ut en gammal spis (som just nu är 70cm) och sätta in en diskmaskin.
Frågan är om vi ska försöka få till en bra lösning med snickare eller om vi helt enkelt ska sätta in ett ikea-kök på underdelen (så det blir olika design uppe och nere). Se inringade delen på bild.
Just nu känns det som att utrymmet för att laga mat är väldigt litet, vi skulle ju hellre ha en mindre spis och mer plats för matlagning. Dessutom vet jag inte hur svårt det är för en snickare att göra plats för en diskmaskin i skåpet? Och vad kan ett sånt jobb komma att kosta?
Alla tips och råd är uppskattade!
Frågan är om vi ska försöka få till en bra lösning med snickare eller om vi helt enkelt ska sätta in ett ikea-kök på underdelen (så det blir olika design uppe och nere). Se inringade delen på bild.
Just nu känns det som att utrymmet för att laga mat är väldigt litet, vi skulle ju hellre ha en mindre spis och mer plats för matlagning. Dessutom vet jag inte hur svårt det är för en snickare att göra plats för en diskmaskin i skåpet? Och vad kan ett sånt jobb komma att kosta?
Alla tips och råd är uppskattade!
Bevara diskbänken! Om du byter underskåpen kommer 40tals känslan troligtvis att försvinna, gillar du kvalitet är det nog bättre att du bygger om/ låter bygga om underskåpen så du får in diskmaskinen då nya KEA kök knappast har lika lång förväntad livslängd som ditt befintliga kök.
Är 70cm spisen trasig eller varför vill ni byta den ? Vi har en gammal Electrolux 70cm spis med gjutjärnsplattor, och gillar den mycket. Uppvärmningen av ugnen är blixtsnabb, det är riktiga hederliga vred med distinkta klick, inget touch eller annat elektroniskt trams. Och trevligt med 70cm bredd.
Medlem
· Blekinge
· 10 741 inlägg
Om du börjar med IKEA nånstans kan du lika gärna riva allt för då är det förstörd.
Har du funderat på bänkdiskmaskin?
Ja enligt tidigare ägaren så funkar den tyvärr dåligt - annars är jag inte emot att ha en större spis (och kanske blir det enklare att köpa en lika stor, än att behöva fylla igen hål med något slags anpassat litet 10cm skåp?)P peter_73 skrev:
Ja ni har nog rätt, jag tror också det kommer bli konstigt. Men fattar inte rent praktiskt hur jag ska få in en diskmaskin i det här lilla underskåpet (men så är jag inte snickare heller...). Och så är det ju det där med matlagningsytan.T Thomas_Blekinge skrev:Om du börjar med IKEA nånstans kan du lika gärna riva allt för då är det förstörd.
F fribygg skrev:
Bänkdiskmaskin hade ju varit ett alternativ, ställer man då bara in dem i skåpet i princip eller bygger man in dem på något sätt?
Skulle ni kunna ha en bänkdiskmaskin eller en smal diskmaskin (45 cm bred) i högskåpet?
När jag bodde i en gammal lägenhet satte vi in en smal diskmaskin i skafferiet. Det fungerade jättebra.
När jag bodde i en gammal lägenhet satte vi in en smal diskmaskin i skafferiet. Det fungerade jättebra.
Medlem
· Blekinge
· 10 741 inlägg
Bra tips med skärbrädan, ibland behöver man ju faktiskt inte krångla till det så mycket!BirgitS skrev:
Ja eventuellt, jag har inte måtten på skafferiet (vi får tillgång 1 mars) men de bredare skåpdörrarna är 55cm, så gissar att skafferiet där bredvid är runt 45.Mathildatiger skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 741 inlägg
Jasså, du bor inte ens där? Testa att bo där, testa att ta köksbordet till hjälp vid matlagningen och kolla på nya 70 cm spisar. Eller begagnade.
Jag okej rimligt hehe, men då blir det ju ännu mindre plats på diskbänken...T Thomas_Blekinge skrev:
Nej men vi kommer ha en månad med dubbla boenden, så ska försöka ordna med så mycket som möjligt innan vi flyttar dit på riktigt. Därav våra funderingar redan nu!T Thomas_Blekinge skrev:
Jag hade satsat på att bygga något sånt här om jag hade köpt en lägenhet med sånt kök.
Hoppas länken funkar.
Var diskmaskinen passar bäst är svårt att säga. Man får väl mäta skåpen och sedan anpassa. Kommer bli värt det. Folk vill ha riktiga diskmaskiner om du någon gång ska sälja.
Hoppas länken funkar.
Var diskmaskinen passar bäst är svårt att säga. Man får väl mäta skåpen och sedan anpassa. Kommer bli värt det. Folk vill ha riktiga diskmaskiner om du någon gång ska sälja.