Hej alla!
Funderar lite på vårens/sommaren projekt som är att bygga om altanen. Har köpt en beg altan som vi plockat ner och den hade 10mm plasttak som vi tänkte använda.
Har letat en del efter bilder och lösningar på hur man bäst gör när man inte får till höjden på altanen.
Vi har ett enplans götenehus med 27 graders taklutning och utsprånget gör att den nuvarande altanen blir aningen låg. Dessutom sa arkitekten som var här och tittade när vi skulle bygg aut huset att det inte är lämpligt att fästa altantaket i taktassen som vi gjort.
Har funderat på att ta bort nedre raden takpannor för att få upp altanen några cm.
undrar om någon har bilder eller kan avråda från detta eller ge tips. Har sett flera som jackat ur hustaket men då är det främst plåttak och det känns ju tryggare då man har råspånt och takpapp som överlappar.
Snälla kom med tips vad jag ska göra.

Ingen??

Verkar inte vara jättevnligt att jacka ur taket för att få dräglig höjd på altanen. Har dock sett en del bilder på detta och pratat med plåtslagaren och han sa att det går men inte är jättevanligt.
Ingen som har nån bra bild eller tips på detta vad vi ska tänka på?

Det är ett relativt stort, omfattande, krävande, och dyrt projekt att ändra befintligt tak bara för ett altantak. Därför är det ovanligt.

Är det ett alternativ att sänka altanen istället?

Eller att leva med lägre takhöjd?
(Antar att det huvudsakligen gäller i ytterkant?)
(Personligen anser jag att 2 m takhöjd är fullt tillräckligt.)

Ja det är en del jobb med att plocka bort en pannrad är det helt klart. Skulle helt klart vilja få in altanen under bef tak.
Har tittat på och sänka altanen och det går ju, fast träcdäck utanför behöver ju vara i samma linje känns det som , man kan ju inte "gå ner" i uterummet;)
Takhöjden är 203cm i framkant idag, och lutningen är ca 4 grader idag. Problemet som jag kände är att bakre bärlina är fäst i taktassen på utsprånget och den är ca 120 cm ut från väggliv. Har ju funkat sen 80 talet med altanen idag men det måste vara duktigt tungt när snön lägger sig på. Har sett till och skotta regelbundet under de år vi bott här så det har ju funkat så sett men helst skulle jag ju vilja in med takstolarna till husväggen. Verkar dock som väldigt många fäster taket i taktassen när man tittar runt.

Hade dessutom en snickare hemma och tittade igår och han hade inte riktigt samma åsikt som beräkningsprogrammen på moelven eller arkitekten som tittade tidigare i vår. Snickaren sa att 2tum6 räcker gott och väl till spännvidd 3,5m som vi får i vårt fall om jag lyckas fästa bakre bärlina i väggen, dessutom vrider de sig inte så mkt så det är någon fara på så korta sträckor. Alt kan man ju limma ihop 2 st 45x145 till varje takstol?!
Slår man in värdena i beräkningsprogram är det 220 limträtakstolar som rekommenderas. Vad anser ni "amatör"proffs?

Fortsätter min enmansmonolog;)
Vad tror ni om en stomme i limträ. Altanen ska ha måtten djup 330cm och längd 600cm.
Borde inte bakre bärlina räcka med 42x180mm, främre bärlina 56x225 och takstolar 42x180mm med cc 101cm. Det ska vara 3 stolpar i framkant med cc 300cm.
Tänkte isf anv limträstolpar på 90x90 eller är det onödigt och räcker med 2 st ihopspikade 45x95 reglar?

någon?

Sätt altantaket så pass högt att det överlappar hustaket. Då får du dessutom bättre ventilering av luften under taket om det skulle bli varmt där.
altan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Kaajsa
  • Laddar…
Dim på takreglar beror ju på cc-avst.
Jag kan tänka mig att 2x6" räcker, men kanske inte med cc 101 cm. I så fall är det nog ett bra alt med dubbla reglar.

Visst kan man gå ner ett steg till ett uterum/altan, men om det blir snyggt, dvs en naturlig enhet med hus och tomt, det beror ju på...

• Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Pelpet: Oj det var en annorlunda lösning. Känns som det kommer läcka in ganska bra då det inte går att stänga till i bakkant på uterummet!?
Oldboy:Jasså du håller inte med om att 2"6 räcker. utan och limma ihop 2 st. Limträ 42x180 känns ändå som ett bra alt tycker jag. Får ju skotta när det är som mest snö helt enkelt.

• Gilla
Stenis8
  • Laddar…
Är det ett uterum eller en takad altan?

Jag kanske var otydlig men jag utgick från att det var en takad altan, och de gula vertikala strecken skall vara stolpar som bär upp taket. Om altantaket går upp några decimeter över hustaket så borde det inte regna in på altanen den vägen. Isåfall skulle jag vara mer orolig för regn som blåser in på altanen från sidan. Möjligen kan du få in vatten om stupröret eller hängrännan är igensatt av skräp eller is men det problemet är ju precis lika stort utan altantaket.

Ett problem med den här konstruktionstypen är att den är mindre lämplig att konvertera till uterum. Isåfall skulle du behöva sätta upp en (glas)vägg från hängrännan upp till altaninnertaket och dessutom dra in stupröret inne i uterummet om du vill uterummet isolerat.

Ok sorry. Är ett uterum som ska vara tätt jag tänker på med. Ser att jag skrivit altan precis överallt men är ju uterum jag menar;)

Liiite tråkigt om konstruktionen är på el rent av under gränsen, vilket kräver snöskottning. Du kan ju bli sjuk under vintern så att du inte kan/orkar skotta snö. De som köper huset efter dig är kanske inte lika roade av snöskottning...

Vad gäller dimension så går jag bara på magkänsla. En erfaren snickare bör veta vad han pratar om, men som du själv konstaterat så kommer moderna beräkningsprogram fram till lite grövre dim. Nu anser ju jag personligen att man använder alldeles onödigt grova dim nu för tiden, men ska man råda åt någon annan så vill man väl ha både livrem och hängslen.

Lätt att lösa, du behöver inte ens såga i taket. Bort med hängrännan och ca två rader takpannor. Bygg sen något liknande min grymma CAD ritning :) ImageUploadedByByggahus.se1365180285.878470.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
AgnetaS och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.