Jo visst ska det inte vara underdimensionerat. Har fått hjälp och räkna och 42x180 mm limträtakstolar ska räcka är som sagt när det blir 1 meter blötsnö det kan bli tungt men av går dom ju knappast.
jo verktygsgurun det funkar ju men är väl och rekommendera för pappbeklätt uterumstak och lägga det så va?
Ska ju ha plasttak.
 
jimmyboy_666 skrev:
Jo visst ska det inte vara underdimensionerat. Har fått hjälp och räkna och 42x180 mm limträtakstolar ska räcka är som sagt när det blir 1 meter blötsnö det kan bli tungt men av går dom ju knappast.
jo verktygsgurun det funkar ju men är väl och rekommendera för pappbeklätt uterumstak och lägga det så va?
Ska ju ha plasttak.
Funkar på kanalplasttak också. Ingen skillnad.
 
V verktygsgurun skrev:
Lätt att lösa, du behöver inte ens såga i taket. Bort med hängrännan och ca två rader takpannor. Bygg sen något liknande min grymma CAD ritning :)[bild]
Precis jvad jag letat efter, tack! /Joakim
 
Jag kan säga att jag tog bort 2 pannrader och plastaltantaket ligger precis under råsponten och är tätat med en plåt under takpappen ut över plasttaket.
Lösningen blev kanon och helt tät kan konstateras såhär 4 år efter det gjordes typ.
Uterummet fick precis den rymd som behövdes!!
 
  • Gilla
helrob och 4 till
  • Laddar…
Z
J jimmyboy_666 skrev:
Jag kan säga att jag tog bort 2 pannrader och plastaltantaket ligger precis under råsponten och är tätat med en plåt under takpappen ut över plasttaket.
Lösningen blev kanon och helt tät kan konstateras såhär 4 år efter det gjordes typ.
Uterummet fick precis den rymd som behövdes!!
Skulle vara intressant och se hur det ser ut, har du bilder?
 
Rickard.
Ett litet tips som är lätt att missa (har åtgärdat detta på ett par villor) är att om man vill ha det helt tätt MÅSTE altantaket in under underlaget på hustaket. Oavsett om det är papp, väv, masonit eller vad som helst.

Har man endast en överbyggd altan kan man göra bedömningen och skita i detta och leva med lite dropp.
 
Takövergången där ett svart tegeltak möter ett underliggande ljusare tak med synliga skruvar, under en mulen himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit takkonstruktion med bärlinor integrerade under genomskinliga takpaneler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart tegelbelagt tak som överlappar och är integrerat med ett lägre hustak, visar en renovering för ökad tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja taket måste skjutas in under hustaket annars blir det nog svårt o få tätt. En rad tog jag visst bort bara men gjorde hela rummets rymd jämfört med hur det var innan när
det hängde under takrännan
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Z
Ser fint ut! i princip är det på detta sätt du har gjort om jag tolkar bilderna rätt:
Illustration av byggdetaljer med markerade delar i rött och grönt, relaterat till arbete med takkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
Japp precis så.
 
pelpet pelpet skrev:
Sätt altantaket så pass högt att det överlappar hustaket. Då får du dessutom bättre ventilering av luften under taket om det skulle bli varmt där.
[bild]
Hur bygger man utan att stt det blir "rangligt"
Supertrevlig lösning
 
J jimmyboy_666 skrev:
Japp precis så.
Varför gjordes det inte som på den handritade skissen? Tycker det skulle funka ännu bättre om man vill få upp höjden? Tänkte på var takstolarna från hustaket tog vägen kapades de eller är de dolda bakom bräderna i taköverhänget?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.