På jobbet använder vi oss av en borrpump i mässing. Stänger vattnet. Kopplar loss där det frusit. Matar sedan in en tunn slag ca 6mm och pumpar in kokande vatten på isproppen.
En smalare rör går fort. En 32-40mm pem går mindre snabbt.

Ett tips är att koppla på ett trör på ändan på röret du ska tina och koppla på ett rör på törs avsticket och leda till en hink.
Annars blir det ganska blött på golvet när man pumpar in vatten i ett rör som redan är fullt.

Ibland händer det att det är på inkommande vatten som ej går stänga av. Då sätter man dit en kulventil och drar snabbt upp tinar slangen när man börjar se att vattnet kommer.
 
Vattnet till vårt badrum på övervåningen är draget genom kattvind med (i princip) utomhusklimat. Det går en värmekabel i eller runt vattenledningen, men idag när det kröp ner mot -20 räckte tydligen inte det. För att få skjuts på kallvattnet ställde jag ut en kupévärmare (1 kW) på kattvinden, och det räckte konstigt nog med någon minut innan det började rinna (är ju tjock isolering runt vattenledningarna). Varmvattnet var inte lika lättflörtat, så efter att ha läst i denna tråd tejpade jag fast grovdammsugarens utblåsslang mot hålet i taket i tvättstugan där varmvattenledningen från pannan går upp mot badrummet. Efter någon halvtimmes blås (c:a 1.5 kW) rann även varmvattnet.

(Tänkte för en gångs skull till och tömde "magen" på dammsugaren samt blåste ur slangen utomhus innan jag tog in den, eftersom den ofta används som asksug i kaminen :))
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag har precis åkt på problemet att varmvattnet fryst på övervåningen (rör i kattvind) och kallvattnet i köket på nedervåningen går (nog) i/under betongplatta.

Om jag inte får ordning på det i kväll, gör jag bäst i att låta trycket vara på imorgon när jag åker till jobbet eller är det bäst att stänga inkommande och "tömma" systemet lite?
 
Krilleman
Det finns ju alltid en risk att något frusit sönder.

Risken är överhängande om det är kopparrör. Är det PEX är det större chans att det är helt då plasten kan ge med sig lite till skillnad från metallrör.

Är det Rör I Rör så kan man blåsa varmluft i skyddsröret för att tina upp ledningen.

Jag skulle ha stängt av vattnet oavsett om det är PEX/koppar när jag inte vore hemma efter en frysning.
 
  • Gilla
Joco_
  • Laddar…
Jag låter alltid vattnet stå på även om det är fryst. Visst, man är drypsäker om man stänger av det men det normala är att det fryser och inte läcker förrän det tinar, jag har aldrig varit med om att något frusit och orsakat action direkt (tro mig, frusna rör är en del av mitt liv). Hur som helst, om det inte är ett besvär på nåt vis att slå av det över dan (hyresgäster, etc) så är det ju bara att slå av så slipper man fundera.

Kopparrör har fördelen att dom kan frysa flera gånger då den mjuka metallen kan vidga sig flera gånger. Jag har sett kopparrör som på utsatta ställen buktat ut i bubblor efter tidigare frysningar så du har en bubbla som är dubbla rörets diameter annars, men det är ändå tätt (fast då kapar man förstås och byter den biten ändå och sätter nytt för fryser det ännu en gång så skiter det sig).

Försök räkna ut var rören kan vara dragna och vidta åtgärder där. På kattvinden, elda bara på hårt med värmefläkt och håll koll, när det tinar kan det i värsta fall uppstå läckage också.
 
Dagens rörmockar tips för de som har rör i rör. Det var -30 i natt och vattnet till badrummet frös. Röret går upp från källaren via en mellanvägg där det tydligen är en köldbrygga. Jag värmde i timmar med fläkt i källaren utan att det hjälpte. "Sug luft igenom rören från övervåningen" sa röris. Tog ca2min att tina kallvattnet. Varmvattnet vet jag inte eftersom dammsugaren stod å sög medans jag fixade med kallvattnet.
 
  • En dammsugare används för att tina frusna rör i en källare med rör som går genom en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
drömmenomlandet och 1 till
  • Laddar…
Smart. Det går ju inte att använda elsvetsen med plaströr.
 
Har precis gjort dagens insats och tinat PEX-rör med skyddsrör ifrån hydrofor-huset som ligger vägg i vägg med huset.
Använde en hårtork, ena benet av ett par regnbyxor, en del silvertejp och isoleringstejp.
Provade först att slå på värmen i hårtorken men det gjorde att överhettningsskyddet i hårtorken löste ut direkt. Utan värme så blev det ändå lite ljummet så jag lät den vara igång och efter en timme när jag kollade så hade vi vatten i huset igen.

PEX-rör omgivet av silvertejp och skyddat med ett regnbyxben, med en hårtork riktad mot röret för upptining.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
emni0032 och 4 till
  • Laddar…
Efter några misslyckade försök med att försöka tina min frusna PEM slang till verkstaden med värmekabel och kompressor som blåser luft, så gick jag på nästa metod.
Och detta är definitivt den överlägsna metoden över de två nämnda metoderna.
Värmekabeln tinade cirka 1decimeter under natten och den något mer effektiva metoden med kompressor tinade 2 decimeter på 2 timmar.
Metoden jag använde var att ta en liten vatten pump avsedd att användas som vattenstenspump. Vattenstenspump AQ 700 ink slang och kopplingar. Lågvolt | Pondteam
På den anslöt jag klen tryckluftsslang, innan den fördes ner i PEM slangen skars ett litet hål i en bit gummiduk som trädes över PEM slangen som vatten ränna. Pumpen lades ner i en plastlåda avsedd för fotbad och varmvatten hälldes på. Väl i drift tinades 5 meter is plugg på 3 timmar.
Nu får vatten rinna i handfatet en tid, innan åtgärder görs för att förhindra ny is plugg.
Vattenstenspump i plastlåda med varmvatten och blå slangar för att tina frusen PEM-slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PerRune och 1 till
  • Laddar…
Ett problem jag hade var att alla mina rör ligger inne i väggarna och det är ett gammalt hus, så jag kommer inte åt dem alla. Dock renoverade vi ena badrummet för ett par år sedan och förberedde då för att renovera nästa badrum genom att dra om alla vattenrör till det badrummet med. Detta gjorde att vi fick sådana där bra rör med ytter-rör också mellan badrummen. Detta i sin tur gjorde nu också att jag kunde suga rumstempererad luft mellan badrummen och i alla fall tina rören från inkommande och upp till badrummet.

För att tina resterande proppar, så har vi ställt ett värmelement i "matkällaren" där det normalt sett inte finns någon värme och har ställt en kupéfläkt att blåsa varmluft mot väggen där vi tror att rörkopplingarna som frusit ligger.
Precis nu löstes propp nummer två som förser resten av huset med kallvatten. Nu är det "bara" varmvattnet kvar, men jag antar att det bara är att vänta tålmodigt och inte ha för kallt inne....
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.