Sävsjöbybo Sävsjöbybo skrev:
Har haft Kundkraft i >20 år och alltid varit nöjd. Har nu Tibber som sista bolag, då Kundkraft lagt ner. Tibber verkar ok..bor i ett >100 år gammalt hus, uppvärmning + varmvatten endast ved. Har en luft/luft v.p. som komplement, har dock inte använt den i nov. Golvv.endast i badrummet, men lågt ställt, anv.inte torktumlaren. Har en husvagn som står på lite el, 5 grader. 621 kwh i november 1419 kr = 2.28 / kwh. Känns rätt ok...eller..?
Funderar nu på hur vi ska välja elbolag när Tibber går ut i april. Är ju van att Kundkraft skött det. Behöver råd!
Nja, baserat på den enda mätpunkten har du betalat ett högre pris med timavräknat än vad du hade gjort med vanligt rörligt elpris.
Vattenfalls rörliga för november månad vad 199,65 öre inkl. moms. Det hade gett dig en kostnad på 1240 kr.

• Gilla
Sävsjöbybo
  • Laddar…
T Tinrik skrev:
Jag antar att antigen funkar det inte alls, eller huset blir för kallt om pumpen stängs av. Ska kolla med Nibe och se vad man ska förvänta sig.
Jag har samma värmepump, men jag har nog valt en mindre aggressiv inställning, utöver Smart Price Adaptation har jag bara blockerat varmvatten perioden 06:00-00:00. Kollar jag loggningen för sista veckan i min hemautomation så ser jag att elpatronen bara går några timmar per natt medan kompressorn går i stort sett kontinuerligt. Verkar funka hos mig, men jag kan inte peka på hur mycket det egentligen påverkar jämfört med en ren normalinställning, det tydligaste för mig är att den inte håller på och underhållsvärmer varmvattnet under dagtid.
Eller ett annat sätt att angripa saken. Kan du få fram förbrukningsdata för motsvarande månad från tiden innan du satte igång och optimera? Jag tänkte att man kanske kunde jämföra hur kurvan över dygnet ser ut.

Sävsjöbybo Sävsjöbybo skrev:
Har haft Kundkraft i >20 år och alltid varit nöjd. Har nu Tibber som sista bolag, då Kundkraft lagt ner. Tibber verkar ok..bor i ett >100 år gammalt hus, uppvärmning + varmvatten endast ved. Har en luft/luft v.p. som komplement, har dock inte använt den i nov. Golvv.endast i badrummet, men lågt ställt, anv.inte torktumlaren. Har en husvagn som står på lite el, 5 grader. 621 kwh i november 1419 kr = 2.28 / kwh. Känns rätt ok...eller..?
Funderar nu på hur vi ska välja elbolag när Tibber går ut i april. Är ju van att Kundkraft skött det. Behöver råd!
Ja det är väl som @tveksamt skriver ett exempel på när timpris inte lönar sig. Och det förstår jag om du skött hela uppvärmningen inkl varmvattten med ved (+ev lite golvvärme).

Nu har jag gjort några ändringar:

- Uppdaterad mjukvaran på pumpen till senaste.
- Tagit bort Smart Price Adaption påverkan för varmvatten, så att den kan fortsätta vara Eko mode.
- Satt max påverkan för värme.
- Blockerat varmvatten 06:00-00:00.
- Blockerat eltilsatsen 08:00-20:00.
- Enligt Nibe så är FLVP designad för att köra kompressorn kontinuerligt, så det är inte en bra idé att blockera den.

Dessutom hade vi igår en "perfekt" dag (tycker jag), då vi förbrukade ingenting under dagen förutom värme. Det var lite sol också (vi har solceller). Här kan ni se förbrukningen:
Stapeldiagram visar kilowattimmar för olika timmar under en dag, hög konsumtion tidigt och sent.

Jag klistrar in data i timpriskollen.se, och blir såhär:

Elräkning för en dag: förbrukning, spotpris, timavvikning, total kostnad, med och utan timavstämning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alltså under en "perfekt dag" så sparar vi bara 6 kr om dagen, dvs 180 kr / månaden i bästa fall.

Dessutom har vi ett annat problem - Göteborg Energi (nätägaren) inför en effekt avgift på ca 45 kr / kW (inkl moms). Så om vi måste flytta förbrukningen över till natten, så ökar också max effekten där, vilket gör att vi ändå betalar mer pengar och vinsten från timpris försvinner.

Då tycker jag är timpris inte värt för oss. Det kan ge minimal vinst, men det är inte värt ansträngningen :) Dessutom finns det olika elbolag som har olika volympåslag, och det finns också goda kampanjpriser som kan hjälpa. Mycket mindre arbete att jobba med det istället!

T Tinrik skrev:

- Tagit bort Smart Price Adaption påverkan för varmvatten, så att den kan fortsätta vara Eko mode.
- Enligt Nibe så är FLVP designad för att köra kompressorn kontinuerligt, så det är inte en bra idé att blockera den.

Dessutom hade vi igår en "perfekt" dag (tycker jag), då vi förbrukade ingenting under dagen förutom värme. Det var lite sol också (vi har solceller). Här kan ni se förbrukningen:
[bild]

[bild]

Alltså under en "perfekt dag" så sparar vi bara 6 kr om dagen, dvs 180 kr / månaden i bästa fall.

Dessutom har vi ett annat problem - Göteborg Energi (nätägaren) inför en effekt avgift på ca 45 kr / kW (inkl moms). Så om vi måste flytta förbrukningen över till natten, så ökar också max effekten där, vilket gör att vi ändå betalar mer pengar och vinsten från timpris försvinner.

Då tycker jag är timpris inte värt för oss. Det kan ge minimal vinst, men det är inte värt ansträngningen :) Dessutom finns det olika elbolag som har olika volympåslag, och det finns också goda kampanjpriser som kan hjälpa. Mycket mindre arbete att jobba med det istället!
Ja en effektavgift kan ställa till det och gör oavsett att det blir en variabel till att tänka på. Men jag hoppas du är medveten om att en prisjämförelse på 3 december råkar vara en jämförelse på ett dygn med ganska liten skillnad mellan högpris och lågpris - så jag tror inte att det är helt rättvisande för hur skillnaden i kostnad skulle kunna bli. Det kan ha varit en "perfekt dag" vad gäller din förbrukningsprofil, men inte vad gäller prisprofilen.

Attitudeswe
T Tinrik skrev:

[bild]

[bild]

Det var bara 33% orisskillnad mellan billigaste o dyraste timmen den 3e - borde spara mer en normal dag när prisskillnaden är 100+%

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Det var bara 33% orisskillnad mellan billigaste o dyraste timmen den 3e - borde spara mer en normal dag när prisskillnaden är 100+%
Den tiden är förbi när nattpriserna var 100-200% lägre än högkostnadstid.
I dag är skillnaden mellan högsta-lägsta pris ~60% och det inte billigt och bara under relativt kort tid, 228 öre under en timme som lägst i SE4.

D Dilato skrev:
I dag är skillnaden mellan högsta-lägsta pris ~60% och det inte billigt och bara under relativt kort tid, 228 öre under en timme som lägst i SE4.
Kanske, men det känns lite tidigt att säga det definitivt redan tycker jag. Det räcker att gå en vecka eller tillbaka för att bilden ska vara annorlunda än de senaste dagarna.

T Tinrik skrev:
Tibber lägger 8.62 öre/kWh före moms i påslag (se bild):
[bild]

Jag är ganska säkert på att jag jamför rätt saker:

* Tibber kostnad 01-28 november: 1159 kr inkl moms
* Förbrukning 01-28 november: 676 kWh
* Då blir det 1.71 kr / kWh medelpris för 01-28 november, inkl moms

* Nordpool, tar snittet av dagpriset 01-28 november: 1.11 kr / kWh => 1.38 kr / kWh inkl moms.
Räknar du ink moms vs ex moms möjligen?

D Dilato skrev:
Var hittar du en sådan dag? Jag har aldrig varit med om att nattpriset är lika mycket negativt som dagspriset.

• Gilla
  • Haha
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.