Hemmakatten
Vi har haft minst 25 olika hantverkare när vi byggde vårt lösvirkeshus med början 2006. ALLA hantverkare har varit duktiga och vi har ALDRIG klagat på någon faktura. Och vi har byggt på löpande räkning, förutom muraren (som vi anlitat tidigare) som ville mura två spisar och skorstenar till fast pris.

Problemet var att hitta den första, och viktigaste personen, och det var byggaren/snickaren som vi hittade efter mycket om och men med tips och referenser. Bygget blev 1 1/2 år försenat innan vi hittade rätt person. Efter det flöt bygget som på räls. En duktig snickare har förstås ett nätverk med andra duktiga yrkespersoner.

Trots det så har vi svårt att anlita snickaren igen eftersom han har så mycket att göra. :) Hoppas han läser detta och slår en signal. ;)
 
  • Gilla
hangun
  • Laddar…
Jag själv jobbar som snickare, och hjälper många i detta forum genom att ge förslag/hjälp samt även laddat upp lite tutorials till hur man utför saker. Började såklart läsa denna tråd av ren nyfikenhet i vanlig ordning.

Trådskaparens första inlägg var helt i sin ordning och , tja , ja allmänt trevligt.
Men desto mer trådskaparen skriver, desto mer förakt och dålig ton framkommer.
Så här är det, oavsett vilken kattegori vi jobbar med, så är vi alla människor. Vi drivs i allmänhet av samma saker.
Tak över huvudet, mat på bordet, och trevligt bemötande.

Märker jag som snickare att kunden som vill ha en offert är lite störig ger dåliga vibbar osv, så väljer jag självklart att arbeta med andra kunder. Det här är inte specifikt för snickare, utan kan man välja medarbetare som man trivs med så gör man det. Även trådskaparen.
Men för att svara på din fråga.

Ja alla seriösa snickare kan ge dig ett fast pris, men det priset kommer alltid vara mycket mycket högre även om det bara är ett enkelt arbete. Varför ? jo för det finns alltid en chans att ett projekt kan leda till andra problem som ingen kan förutsett. Och har man gett ett fast pris på något som i slutändan gåt helt åt pipsvängen, så är det i slutändan företaget som får stå för den notan. Dvs de anställda som ska ha sin lön, semester, kläder osv blir lidande.

I många fall är det betydligt billigare och bättre att ta projektet på timme. Är det en seriös firma så jobbar alla som de ska och gör sitt bästa. Ryktet och viljan att gå från ditt projekt till nästa så fort det går är betydligt viktigare, än att suga ut fultimmar.

Så mitt förslag är att skippa din attityd mot de du faktiskt vill ha hjälp av. Det finns en uppsjö av hederliga hårt arbetande snickare runt om i landet och även i detta forum. Faktum är att man mer än gärna rekomenderar kunder sinsemellan om det visar sig att man själv inte har tid. Däremot hjälper man inte en kund eller en snickare som bevisligen inte kan hålla hyffs och ton mot sina medmänniskor.
 
  • Gilla
1337 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.