45 256 läst · 21 svar
45k läst
21 svar
Tillverka egna fönsterbänkar
Medlem
· Stockholms Län
· 702 inlägg
Snyggt! Kan man få se lite fler bilder? hur får man en avledarlist att bli trappformad ut åt sidan?Jimmy N skrev:
Lite trixigt att få det bra på tjocka brädor. Nu gör jag så här:
- Borra hål i ändarna
- Såga med cirkelsåg så nära hålen du vågar. Tvinga fast en bräda som anhåll eller kör såg med skena
- Ta det sista med sticksåg. Lite slipning och det blir bra
Tack jag har handöverfräs och håller på att testa med den...lite svårt när man är inte van eller aldrig gjort det förr. Blir roligt att se resultatet.Larsa skrev:Lite trixigt att få det bra på tjocka brädor. Nu gör jag så här:
Jag har ju också fräst en hålkäl med överhandsfräs. Tycker det blir snyggt.
- Borra hål i ändarna
- Såga med cirkelsåg så nära hålen du vågar. Tvinga fast en bräda som anhåll eller kör såg med skena
- Ta det sista med sticksåg. Lite slipning och det blir bra
Lyfter en gammal tråd istället för att starta ny.
Ni som har tillverkat fönsterbrädor i furu. Hur/när har ni målat dem.
Jag har tillverkat fönsterbrädor av planhyvlad furu som ska limmas på plats, fogas och målas in mot fönstersmyg och foder.
Skulle egentligen vilja grundmåla och styka på 1-2 lager vitfärg innan jag limmar dit dem och färdigstryker. Är dock orolig att de ska slå sig och bli banan eller propeller när de blir fuktiga av färgen. Har jag rätt i min oro? Är det bättre att limma dig dem direkt och sedan måla alla lager med brädorna på sin plats?
Ni som har tillverkat fönsterbrädor i furu. Hur/när har ni målat dem.
Jag har tillverkat fönsterbrädor av planhyvlad furu som ska limmas på plats, fogas och målas in mot fönstersmyg och foder.
Skulle egentligen vilja grundmåla och styka på 1-2 lager vitfärg innan jag limmar dit dem och färdigstryker. Är dock orolig att de ska slå sig och bli banan eller propeller när de blir fuktiga av färgen. Har jag rätt i min oro? Är det bättre att limma dig dem direkt och sedan måla alla lager med brädorna på sin plats?
Hej Jimmy, jättefint.J Jimmy N skrev:
vad för typ av list använde du undertill??