12 349 läst · 41 svar
12k läst
41 svar
Tillsynsärende fönsterbyte
Det var helt andra nyheter. Granska din detaljplan.J Jontesfönsterbyte skrev:Kan även tillägga att jag ringde till bygglovsenheten på kommunen anonymt och ställde en simple fråga nämligen:
- krävs det bygglov för att byta från vita till svarta fönster?
Tydligt svar tillbaka:
- om det inte är K märkt hus eller detaljplanen medger specifik fönsterfärg skall det inte behövas.
Vi har varken K märkt hus eller detaljplan som anger specifik kulör på fönster.
Jag ringde också anonymt och frågade innan jag bytte fönster. Svaret var att fönstren måste vara samma färg, material, och öppnas på samma sätt. WTF! Sådana fönster finns inte att köpa idag. Jag höll mig till samma färg så det inte skulle märkas. Och huset syns knappt från gatan och alla hus i området är olika.J Jontesfönsterbyte skrev:Kan även tillägga att jag ringde till bygglovsenheten på kommunen anonymt och ställde en simple fråga nämligen:
Tydligt svar tillbaka:
- om det inte är K märkt hus eller detaljplanen medger specifik fönsterfärg skall det inte behövas.
En granne fick dock riva ett svartbygge (demontera) för att sedan söka lov och därefter bygga upp igen. Det uppdagades vid ansökan om ytterligare bygglov.
Det var ett konstigt svar. Grundprincipen är att det alltid behövs lov för att byta utseende på fasaden. Dessutom brukar man aldrig få några tydliga svar på anonyma frågor om bygglov.J Jontesfönsterbyte skrev:Kan även tillägga att jag ringde till bygglovsenheten på kommunen anonymt och ställde en simple fråga nämligen:
Tydligt svar tillbaka:
Kan det inte vara så att ts missförstår och att fönsterbyte generellt kräver bygglov då annan utformning/färg ofta blir aktuellt men att endast måla om inte kräver bygglov? Ts har bytt fönster och skulle därför sökt. Att måla om fönsterna kommer inte hjälpa. Huset kan ju inte haft några pvc-fönster som original? Därav har du bytt färg, material och utformning men eftersom kommunen inte har alla detaljer så går dom på färg och att byte har skett och att det är tillräckligt för att utdela sanktion?
Hej,C Chokladmonster skrev:Kan det inte vara så att ts missförstår och att fönsterbyte generellt kräver bygglov då annan utformning/färg ofta blir aktuellt men att endast måla om inte kräver bygglov? Ts har bytt fönster och skulle därför sökt. Att måla om fönsterna kommer inte hjälpa. Huset kan ju inte haft några pvc-fönster som original? Därav har du bytt färg, material och utformning men eftersom kommunen inte har alla detaljer så går dom på färg och att byte har skett och att det är tillräckligt för att utdela sanktion?
Jag är med på ditt resonemang.
Vi tar det från början
Det var orginalfönster på kåken från 64. Vita träfönster möjliga och tråkiga.
Vi bytte till PVC fönster, svarta enligt frugans önskemål. Snyggt med svarta detaljer tyckte hon vilket jag efter fönsterbytet ägt runt också tyckte. Lyckligt ovetande om att vi begått en överträdelsen enligt PBL som vi nu förestått.
Apropå just materialet PVC bor jag i en stad där majoriteten av småhus som bytt fönster bytt från original träfönster till PVC. Bara inom mitt villakvarter är det storleksordningen 75% som gjort ett fönsterbyte och samtliga till PVC fönster utan bygglov och mig veterligen har samhällsbyggnadsnämnden inte ingripit mot någon på gatan. Vi har bra dialog med samtliga grannar. Färgen är dock oförändrad i majoriteten av fallen förutom en granne som bytt vissa fönster till svarta som jag tidigare nämnt i tråden.
Hur som haver, när det kommer till mitt fall och huruvida scenariot att ha bytt fönster från original vita träfönster till svarta PVC är en överträdelse enligt PBL är kanske inte en diskussions fråga längre utan dessvärre faktum. Om det inte finns rättsfall eller andra erfarenheter som tyder på annat.
Men nu till den viktigaste frågan….hur kan man göra åtgärden ogjord och skippa byggsanktionsavgift?
Vi räknar iskallt med att slippa byggsanktionsavgift om vi färgar om fönstrena till vita.
Annars får vi sälja huset. Vi har verkligen inte råd med en byggsanktionsavgift på 220 tkr idag.
Kan kommunen skona hederliga medborgare som trots allt gjort ett ärligt misstag och vill göra rätt för sig?
Mardrömmen började ju mao att vi som sagt ansökte om bygglov för att upprätta ett plank och ett skärmtak på vår fastighet. Något som många andra inte gör…inte minst inom villakvarteret vi bor i.
Men jag håller som sagt grannarna utanför detta. Tycker naturligtvis hela saken är jätte jobbig och hoppas att det skall lösa sig på något bra sätt…hur det nu blir.
Det spelar ingen roll hur andra har sina fönster, det finns ingen rättvisa i bygglov.
Om du inte känner nån i byggnadsnämnden har du inte många alternativ.
Du ska såklart överklaga allt och förhala så mycket som möjligt. Erbjud att ordna vita fönster, hoppas att någon i processen köper det...måla om.
Om du inte känner nån i byggnadsnämnden har du inte många alternativ.
Du ska såklart överklaga allt och förhala så mycket som möjligt. Erbjud att ordna vita fönster, hoppas att någon i processen köper det...måla om.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Det finns bara ett sätt att slippa byggsanktionsavgift och det är att rätta före byggnadsnämnden fattar beslut om byggsanktionsavgift. D v s göra den bygglovspliktiga åtgärden ogjord. Det brukar finnas några veckor mellan att tillsynen gör hembesök och därefter anger sin bedömning om att en åtgärd är olovligt genomförd och att den politiska nämnden sammanträder och fattar beslut i frågan om byggsanktionsavgift. Du måste rätta före det där nämndmötet, d v s rätta på det där korta veckorna.J Jontesfönsterbyte skrev:
Kolla med tjänstemännen att de menar att det är tillräckligt för att rätta.J Jontesfönsterbyte skrev:
Tyvärr inte, man har absolut ansvar här. Hur mycket misstag det än är åker man på byggsanktionsavgiften. Det enda som kan rädda en är om politikerna i nämnden inte delar tjänstemännens bedömning om att det är en överträdelse av PBL som har begåtts. Det är mycket ovanligt ska sägas.J Jontesfönsterbyte skrev:
Tyvärr är det nog så att man ska inte söka bygglov förrän minst fem år har passerat sedan senaste åtgärden på fastigheten. Efter fem år preskriberas byggnadsnämndens möjlighet att ta ut byggsanktionsavgift. Efter tio år möjligheten att begära rättelse via förelägganden. Tyvärr är PBL skriven så illa och med så mycket skönsmässiga bedömningar att vilken åtgärd som helst på fastigheten kan ställa till det.J Jontesfönsterbyte skrev:
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 760 inlägg
Här är Boverkets sammanställning av rättsläget gällande när ändring av fönster kräver bygglov:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/anmalningsplikt/byggnader/andring/
Inte för att vara taskig på nåt vis utan bara vara realistisk så tror jag du är rätt körd. Se det som att du åkt fast för fortkörning men även dina grannar kör för fort utan att bli tagna. Du slipper ju inte böter för det. Gjort är gjort. Ett olovligt förråd går alltid att riva och återställa. Utbytta byggnadsdetaljer är betydligt svårare att återställa. Att byta till nya fönster inom ramen för befintligt bygglov kostar nog också 225 000 tyvärr.J Jontesfönsterbyte skrev:Hej,
Jag är med på ditt resonemang.
Vi tar det från början
Det var orginalfönster på kåken från 64. Vita träfönster möjliga och tråkiga.
Vi bytte till PVC fönster, svarta enligt frugans önskemål. Snyggt med svarta detaljer tyckte hon vilket jag efter fönsterbytet ägt runt också tyckte. Lyckligt ovetande om att vi begått en överträdelsen enligt PBL som vi nu förestått.
Apropå just materialet PVC bor jag i en stad där majoriteten av småhus som bytt fönster bytt från original träfönster till PVC. Bara inom mitt villakvarter är det storleksordningen 75% som gjort ett fönsterbyte och samtliga till PVC fönster utan bygglov och mig veterligen har samhällsbyggnadsnämnden inte ingripit mot någon på gatan. Vi har bra dialog med samtliga grannar. Färgen är dock oförändrad i majoriteten av fallen förutom en granne som bytt vissa fönster till svarta som jag tidigare nämnt i tråden.
Hur som haver, när det kommer till mitt fall och huruvida scenariot att ha bytt fönster från original vita träfönster till svarta PVC är en överträdelse enligt PBL är kanske inte en diskussions fråga längre utan dessvärre faktum. Om det inte finns rättsfall eller andra erfarenheter som tyder på annat.
Men nu till den viktigaste frågan….hur kan man göra åtgärden ogjord och skippa byggsanktionsavgift?
Vi räknar iskallt med att slippa byggsanktionsavgift om vi färgar om fönstrena till vita.
Annars får vi sälja huset. Vi har verkligen inte råd med en byggsanktionsavgift på 220 tkr idag.
Kan kommunen skona hederliga medborgare som trots allt gjort ett ärligt misstag och vill göra rätt för sig?
Mardrömmen började ju mao att vi som sagt ansökte om bygglov för att upprätta ett plank och ett skärmtak på vår fastighet. Något som många andra inte gör…inte minst inom villakvarteret vi bor i.
Men jag håller som sagt grannarna utanför detta. Tycker naturligtvis hela saken är jätte jobbig och hoppas att det skall lösa sig på något bra sätt…hur det nu blir.
Du har dock mitt medlidande då jag tycker bötesbeloppet är skyhögt.
Låt oss för saken skull göra detta lite mer intressant då och gräva lite på djupet.C Chokladmonster skrev:Inte för att vara taskig på nåt vis utan bara vara realistisk så tror jag du är rätt körd. Se det som att du åkt fast för fortkörning men även dina grannar kör för fort utan att bli tagna. Du slipper ju inte böter för det. Gjort är gjort. Ett olovligt förråd går alltid att riva och återställa. Utbytta byggnadsdetaljer är betydligt svårare att återställa. Att byta till nya fönster inom ramen för befintligt bygglov kostar nog också 225 000 tyvärr.
Du har dock mitt medlidande då jag tycker bötesbeloppet är skyhögt.
Min viktigaste frågeställning är just nu följande:
- Krävs det bygglov för att byta vita träfönster till vita PVC fönster? Storlek och utseende i övrigt är detsamma. Det fanns inga spröjs tidigare, det finns inga spröjs nu heller. Där det tidigare var 2-luft fönster är det fortfarande 2 luft fönster osv….
Jag kommer trycka på att det inte krävs bygglov för ovan åtgärd.
Till mitt försvar har jag tagit del av ett tillsynsärende i kommunen där jag bor som egentlige handlade om andra överträdelser enligt PBL. Uppförande av mur, insättande av ny dörr till källaren, olovligt inredande av ytterligare bostad etc.
I tjänstemännens skrivelse till nämnde ger de ju alltid en bakgrund till ärendet. Där de då nämner att ”Fastighet har genomgått en större renovering, bland annat (bla bla bla, en massa saker kommer inte ihåg vad som stod exakt men följande lade jag såklart på minnet) fastigheten har även bytt samtliga fönster.
Jag har koll på den fastigheten då jag passerar den varje dag till jobbet. Fastigheten har bytt från vita original trä fönster till vita PVC fönster. Vissa fönster har tom bytt fönster indelning där bland annat ett 3 lufts fönster nu är ett 2 lufts fönster.
Kom ihåg att ett tillsynsärende ägt rum på fastigheten, kommunen har noterat fönsterbytet ( i en generell beskrivning till nämnden) men det viktigaste i sammanhanget är att sammahälsbyggnadskontoret eller nämnde inte ingripit mot just fönstren.
Mao kan man inte tänka sig att byta från just vita träfönster till vita PVC fönster inte kräver bygglov?
Konstruktiv kritik är självklart välkomnat. Vill bara få fler ögon på detta och faktiskt förstår om jag resonerar rätt eller fel.
Tack för ert engagemang!
Byte av material i sig kräver inte bygglov (om det inte finns något särskilt kulturskydd eller annat). Problemet brukar vara att nya fönster (oavsett material) har kraftigare bågar och karmar så att själva fönsterytan minskar och husets utseende förändras.J Jontesfönsterbyte skrev:
Jag förstår att det är naturligt att titta på andra hus men när det gäller bygglov spelar det ingen roll. Det är typ det första man lär sig här på Byggahus om bygglov. Kommunen tänker bara pröva exakt ditt fall och inga andra husJ Jontesfönsterbyte skrev:Låt oss för saken skull göra detta lite mer intressant då och gräva lite på djupet.
Min viktigaste frågeställning är just nu följande:
- Krävs det bygglov för att byta vita träfönster till vita PVC fönster? Storlek och utseende i övrigt är detsamma. Det fanns inga spröjs tidigare, det finns inga spröjs nu heller. Där det tidigare var 2-luft fönster är det fortfarande 2 luft fönster osv….
Jag kommer trycka på att det inte krävs bygglov för ovan åtgärd.
Till mitt försvar har jag tagit del av ett tillsynsärende i kommunen där jag bor som egentlige handlade om andra överträdelser enligt PBL. Uppförande av mur, insättande av ny dörr till källaren, olovligt inredande av ytterligare bostad etc.
I tjänstemännens skrivelse till nämnde ger de ju alltid en bakgrund till ärendet. Där de då nämner att ”Fastighet har genomgått en större renovering, bland annat (bla bla bla, en massa saker kommer inte ihåg vad som stod exakt men följande lade jag såklart på minnet) fastigheten har även bytt samtliga fönster.
Jag har koll på den fastigheten då jag passerar den varje dag till jobbet. Fastigheten har bytt från vita original trä fönster till vita PVC fönster. Vissa fönster har tom bytt fönster indelning där bland annat ett 3 lufts fönster nu är ett 2 lufts fönster.
Kom ihåg att ett tillsynsärende ägt rum på fastigheten, kommunen har noterat fönsterbytet ( i en generell beskrivning till nämnden) men det viktigaste i sammanhanget är att sammahälsbyggnadskontoret eller nämnde inte ingripit mot just fönstren.
Mao kan man inte tänka sig att byta från just vita träfönster till vita PVC fönster inte kräver bygglov?
Konstruktiv kritik är självklart välkomnat. Vill bara få fler ögon på detta och faktiskt förstår om jag resonerar rätt eller fel.
Tack för ert engagemang!
.. det är det jag menar med att det inte är "rättvist".
Alltså du kan få nej till garage även om grannen har garage och till och med om det är ett garage med bygglov kan du ändå få nej om man bedömer att du inte ska ha... Det är helt sjukt detta med bygglov i Sverige...