Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då hade TS ställt frågorna till brandskyddsinspektören istället!!!
Du verkar utgå från att denne är kompetent, resonabel och besitter skaplig kommunikationsförmåga. Så är det tyvärr inte alltid. Och även om det är så är det inte konstigt om man vill få input från flera olika håll.

• Gilla
  • Haha
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
kompetent, resonabel och besitter skaplig kommunikationsförmåga.
Jag tycker inte det finns nån anledning att tro motsatsen i alla fall...

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Byggahus är konstigt ibland
..
Det finns en tråd om nån som klamrade fast ett grenuttag och folk här går i taket... Namnet "Tjernobyl" förekommer i den tråden. Kolla om ni inte tror mig.

Men när en brandskyddsinspektör har synpunkter ska det granskas i minsta detalj vad ett tvåfamiljshus egentligen är och om den här inspektören kanske egentligen inte är så kompetent....

• Gilla
  • Älska
Sernando och 5 till
  • Laddar…
Olika människor antar jag, så?

sysmali
Är det här ett sånt där "antingen gör du allt eller så gör du inget"-argument?
Jag kan både tycka att TS ska följa brandskyddsreglerna och installera AC. Titta bara. Det händer just nu!!👏🥳
Så du avgör reglerna?

• Gilla
Tamazin och 4 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Så du avgör reglerna?
Vem ska annars göra regler för vad jag får säga tänker du? 🤔

• Gilla
JonasSun
  • Laddar…
Vem ska annars göra regler för vad jag får säga tänker du? 🤔
Det finns en hel del regler som begränsar vad du får säga och de är bortom din (direkta) kontroll. 😉

• Gilla
Tamazin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det finns en hel del regler som begränsar vad du får säga och de är bortom din (direkta) kontroll. 😉
Vilka regler har jag brutit mot och hamnar jag i fängelse nu? 😒

På A svarar jag "ingen aning" och på B gissar jag "troligen inte" men är väldigt osäker på B. 😂

• Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att man vill förstå regelverket och inte okritiskt accepterar vad en enskild "myndighetsperson" tycker, betyder för mig inte att man vill slarva.
Nej men du verkar ha det och kan inte acceptera beskeden du fått. Istället för att göra som brandskyddsinspektören sa och sätta upp brandvarnare har du istället gjort en tråd här om hur du ska göra för att slippa. 👎
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, jag förstår att det alltid varit minst två lägenheter. Att huset byggdes så för 70 år sedan säger dock ganska lite om nuläget. Har du byggt om det till något som närmast liknar hotellrum eller i alla fall separata uthyrningsrum med delat kök så är nog läget ett annat idag.

Så den första frågan är alltjämt: är det ett tvåbostadshus eller ett flerbostadshus?
Nej, det är inte några uthyrningsrum, utan två kompletta boenden.
Min ambition är att den nedre skall fungera för uthyrning till en familj eller liknande under en längre tid och jag själv skall bo på ovanvåningen..

Jag har verkligen ingen avsikt (vilket vissa verkar utgå ifrån 😞) att försöka undvika vare sig att fixa ett bra sammankopplat larm eller att fixa dubbelgips EI60, där det ännu inte är gjort..(detta gör jag nästan alltid när jag bygger pga den ökade ljudisoleringen).
Frågorna jag har gäller:
1)
- behöver dörrar vara 60 dörrar eller räcker de originaldörrar som satt där ursprungligen? (Det fanns väl inte brandklasser då?)

2)
- Vilka krav kring att boendena är tillgänglighetsanpassade gäller?
(Jag fick ett nytt bygglov 2009 som avsåg vinterträdgården och ett nytt vardagsrum på vån 1. Inga krav ställdes då på tillgänglighet.

3)
Kan räddningstjänsten ställa krav på bygglov till tvåfamiljshus? Eller är det stadsbyggnadskontoret som avgör det?
Mvh
J

• Gilla
redep och 1 till
  • Laddar…
Det hade aldrig blivit någon tråd annars. Då hade TS ställt frågorna till brandskyddsinspektören istället!!!
Menar du allvarligt att inga frågor skall lyftas i detta forum, om det finns myndighetspersoner som formulerat en tes i frågan till TÄ?

Fattar inte vad du vill!

• Gilla
redep och 4 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
frågan till TÄ
Vad är TÄ? Menar du TS, alltså trådskaparen?

Knappast, vi har ju kö med tungt kriminellt belastade till fängelserna och har knappast möjlighet att hysa vare sig dig eller TS på kåken även om ni gjort något litet avsteg från nått formellt regelverk som tillkommit efter det att TS hus byggts.

H Hans G2 skrev:
Vi har i Sverige inga retroaktiva byggregler gällande brandskydd. Det gäller därför att uppfylla minst de krav som gällde när huset byggdes om inga större ändringar gjorts eller verksamheten skiftat från det som byggnaden ursprungligen var avsedd för. Det är alltid du som byggherre eller fastighetsägare som ska se till att brandskyddet minst uppfyller samhällets minimikrav och gärna bättre än så.

Kommunens räddningstjänst gör i vissa verksamheter tillsyn över att den enskilde tar detta ansvar. Denna tillsyn sker enligt lagen om skydd mot olyckor (LSO).

Sen finns det massor av om och men och det beror på. Du har byggt till och ändrat användning i flera steg verkar det som så exakt vad som gäller kommer ingen här kunna svara på.

Men brandskydd är en bra grej och kraven verkar gå att uppnå med rimliga medel. Jag skulle lagt min energi på det snarare än att försöka reda ut alla turer sen 1930-talet
Om man däremot ändrar inriktning. tex korttidsuthyrning. Då borde man tvingas anpassa till nya regler. det blir en förändring i hur man använder huset. Eller tänker jag på andra?

• Gilla
Sernando
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man däremot ändrar inriktning. tex korttidsuthyrning. Då borde man tvingas anpassa till nya regler. det blir en förändring i hur man använder huset. Eller tänker jag på andra?
Precis!
;-)
Detta är den avgörande frågan..
Är det korttidsuthyrning är det regelverk som för hotellverksamhet.

Jag kommer inte ha korttidsuthyrning utan bara hyra ut lägenheten som bostad.

• Gilla
adron
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.