11 178 läst · 28 svar
11k läst
28 svar
Tillsats som gör cirkelsåg till kap- och gersåg?
*S* jag ser det inte som nån fäktning utan jag är faktiskt bara nyfiken på varför inte en handcirkelsåg kan funka i bord för det är så jag tolkat dig. Den diskussionen lär inte avbrytas om den inte går helt överstyr.
Varför gillar du inte handcirkelsågar på platta?
Glad vi rett ut de andra sakerna och har samma åsikter där, det skulle förvånat mig om vi inte hade haft det *ler*
/Kent
Varför gillar du inte handcirkelsågar på platta?
Glad vi rett ut de andra sakerna och har samma åsikter där, det skulle förvånat mig om vi inte hade haft det *ler*
/Kent
Hej!
I inlägg nr 12 frågas hur man klyver 45x45 med hjälp av handcirkelsåg och styrskena.
Efter att ha tagit bilder kommer svaret
. använd frigolitskiva som underlag. (Alternativt annat skivmaterial)
. 45x45 markerad med ett kryss
. stödregel till vänster
. utför sågningen
Tillvägagångssättet har faktiskt varit den enda lösningen vid sågning av långa kilar, ett par meter långa, använda vid justering av golvnivå. Och det finns flera exempel på när metoden fungerar.
Säkerhet.... jag bedömer själva sågningen som relativt ofarlig eftersom klingan är under plåtskenan.
Presision .... snitten blir raka.
Alternativa utrustningen, bänk (bygg)-såg finns inte tillgänglig. (Iverkligheten förfogar jag över en sådan, men förmodligen skulle jag föredra metoden med skena.
per
I inlägg nr 12 frågas hur man klyver 45x45 med hjälp av handcirkelsåg och styrskena.
Efter att ha tagit bilder kommer svaret
. använd frigolitskiva som underlag. (Alternativt annat skivmaterial)
. 45x45 markerad med ett kryss
. stödregel till vänster
. utför sågningen
Tillvägagångssättet har faktiskt varit den enda lösningen vid sågning av långa kilar, ett par meter långa, använda vid justering av golvnivå. Och det finns flera exempel på när metoden fungerar.
Säkerhet.... jag bedömer själva sågningen som relativt ofarlig eftersom klingan är under plåtskenan.
Presision .... snitten blir raka.
Alternativa utrustningen, bänk (bygg)-såg finns inte tillgänglig. (Iverkligheten förfogar jag över en sådan, men förmodligen skulle jag föredra metoden med skena.
per
Jag kan inte mer än hålla med om att sågning med skena har sina fördelar (många sådana) och att det för många kan kännas säkrare då sågklingan alltid är ur vägen för ens fingrar.
Jag säger inte att _du_ gör en sådan dumhet som jag beskrev att jag var på väg att göra när jag vid ett tillfälle hörr på att känna med fingrarna om klingan var igenom materialet. Jag bara pekar på en sak som kan hända och ja, jag tyckte det lät lika dumt då jag hörde om det först fram tills jag höll på att göra den jäkla dunheten själv.
Enda kruxet som jag ser med skenan är ju att det blir bökigt att flytta den om man klyver längre arbetsstycken, säg t ex att man har några reglar och vill köra upp dem till läkt, här känns det inte rätt att använda en skena även om man givetvis kan. Det går fortare att ställa in ett anhåll och sen bara klyva med en bordscirkelsåg eller om man har möjligheten att använda sin handcirkelsåg i bord.
Sen är många otroligt duktiga på att använda handcirkelsågen på frihand även vid klyvning, jag är det inte för jag föredrar en bordscirkelsåg där jag vet var klingan finns, samt att jag ofta då slipper en del kastande som det blir med en kraftig handcirkelsåg om jag kör med den just för hand.
Är småkul att vi föredrar olika lösningar, skulle vi jobbat ihop hade jag ju varit glad för då hade jag fått ha bordscirkelsågen i fred *S*
/Kent
Jag säger inte att _du_ gör en sådan dumhet som jag beskrev att jag var på väg att göra när jag vid ett tillfälle hörr på att känna med fingrarna om klingan var igenom materialet. Jag bara pekar på en sak som kan hända och ja, jag tyckte det lät lika dumt då jag hörde om det först fram tills jag höll på att göra den jäkla dunheten själv.
Enda kruxet som jag ser med skenan är ju att det blir bökigt att flytta den om man klyver längre arbetsstycken, säg t ex att man har några reglar och vill köra upp dem till läkt, här känns det inte rätt att använda en skena även om man givetvis kan. Det går fortare att ställa in ett anhåll och sen bara klyva med en bordscirkelsåg eller om man har möjligheten att använda sin handcirkelsåg i bord.
Sen är många otroligt duktiga på att använda handcirkelsågen på frihand även vid klyvning, jag är det inte för jag föredrar en bordscirkelsåg där jag vet var klingan finns, samt att jag ofta då slipper en del kastande som det blir med en kraftig handcirkelsåg om jag kör med den just för hand.
Är småkul att vi föredrar olika lösningar, skulle vi jobbat ihop hade jag ju varit glad för då hade jag fått ha bordscirkelsågen i fred *S*
/Kent
Hej Kent!
Tack för Ditt svar. Trevligt att Du till vissa delar håller med mig.
Stycke 5: aldrig - jag älskar min egen, och som jag sagt tidigare är det den maskinen som utnyttjas mest.
Det vore roligt om andra i forumet blandade sig i vårt samtal, kanske finns det synpunkter som vi helt bortsett från.
Kent - såga dyrbart skivmaterial - prova att såga på en frigolitskiva. Jag sågade till nya ruffluckor med gott resultat. Jag vill veta vad Du tycker om den metoden.
per
Tack för Ditt svar. Trevligt att Du till vissa delar håller med mig.
Stycke 5: aldrig - jag älskar min egen, och som jag sagt tidigare är det den maskinen som utnyttjas mest.
Det vore roligt om andra i forumet blandade sig i vårt samtal, kanske finns det synpunkter som vi helt bortsett från.
Kent - såga dyrbart skivmaterial - prova att såga på en frigolitskiva. Jag sågade till nya ruffluckor med gott resultat. Jag vill veta vad Du tycker om den metoden.
per
Jag har dåliga erfarenheter av att använda frigolit (styropor) eller styrofoam eftersom det skämmer något otroligt. En gång i tiden så jag gjorde jag en serie förpackningar i just styrofoam och det såg ut som kristallbildning på bandsågen, ett sprillans nytt HSS-borr av högsta kvalite (Korner & Doch 22 mm) slets ut på en timme och en HM-fräs tappade all skärpa efter ett par timmar. Det var som att jobba i sand eller betong rättare sagt. Sen beror det ju på hur mycket man utsätter eggarna för med förstås. Att ha det som underlag är nog inga problem, annars brukar jag bara ha nån spånskiva under som jag kör i. Blir både att man ritar och sågar i den *S*
Sen håller jag till mycket stor del med dig, en skena och en Festo 55'a kan till stor del ersätta en justersåg och man kan trixa ihop mycket med den.
Får jag komma med en synpunkt utan att du tar illa upp så är det att jag inte riktigt köper någon annan definition av att klyva/kapa än att det just är längs med (klyva)eller tvärs fibrerna (kapa), klingorna för detta är så olika och de är gjorda just för det på en del sågar. Därför med som man kan använda en klinga med negativ vinkel dvs bakåtlutande tänder på kapsågar men samma klinga för att klyva lär inte avverka något speciellt om man vill ha lite prestanda och det vill man för att inte bränna träet t ex.
Det är egentligen en sak som kanske berör fler än vad man tror. Köper man en såg med original klinga så är det ofta inte så mycket att hurra för så det kan vara värt att uppgradera direkt. Fler tänder ger finare snitt vilket man vill ha för inredning. Har man t ex en Gjerdesåg som man vet mestadels kommer att användas för att klyva med så kanske man skall kolla hos Toolbox vad de har för klyvklingor. Ställer man den frågan på ett byggvaruhus så fattar de oftast noll *S* Klyvklingor är ofta rätt aggresiva och här kan man även behöva fundera lite på att gå upp i klyvknivens tjocklek med men det vet maskintillverkaren. Klyvklingor är lite mer avverkande i de extrema fallen, det är inte 2,8 mm utan snarare 3,2 man skall upp i på knivens tjocklek för att matcha tändernas skränkning men det bör man kolla så att det finns med.
Själv kör jag med med rätt fint både i bordssågen (nära justerklinga) och i radialen (negativ justerklinga), på kapen sitter Elu original som är omslipad några gånger och i byggsågen med en rätt aggresiv allroundare. Kapar man med den så fläker den mest så den är för rent byggjobb.
Sen blir det hyveln och putsen som får korrigera.
Men det med korrigeringar är ju för möbler och inredning. finns ingen som bryr sig om en regel har sågspår nånstans.
/Kent
Sen håller jag till mycket stor del med dig, en skena och en Festo 55'a kan till stor del ersätta en justersåg och man kan trixa ihop mycket med den.
Får jag komma med en synpunkt utan att du tar illa upp så är det att jag inte riktigt köper någon annan definition av att klyva/kapa än att det just är längs med (klyva)eller tvärs fibrerna (kapa), klingorna för detta är så olika och de är gjorda just för det på en del sågar. Därför med som man kan använda en klinga med negativ vinkel dvs bakåtlutande tänder på kapsågar men samma klinga för att klyva lär inte avverka något speciellt om man vill ha lite prestanda och det vill man för att inte bränna träet t ex.
Det är egentligen en sak som kanske berör fler än vad man tror. Köper man en såg med original klinga så är det ofta inte så mycket att hurra för så det kan vara värt att uppgradera direkt. Fler tänder ger finare snitt vilket man vill ha för inredning. Har man t ex en Gjerdesåg som man vet mestadels kommer att användas för att klyva med så kanske man skall kolla hos Toolbox vad de har för klyvklingor. Ställer man den frågan på ett byggvaruhus så fattar de oftast noll *S* Klyvklingor är ofta rätt aggresiva och här kan man även behöva fundera lite på att gå upp i klyvknivens tjocklek med men det vet maskintillverkaren. Klyvklingor är lite mer avverkande i de extrema fallen, det är inte 2,8 mm utan snarare 3,2 man skall upp i på knivens tjocklek för att matcha tändernas skränkning men det bör man kolla så att det finns med.
Själv kör jag med med rätt fint både i bordssågen (nära justerklinga) och i radialen (negativ justerklinga), på kapen sitter Elu original som är omslipad några gånger och i byggsågen med en rätt aggresiv allroundare. Kapar man med den så fläker den mest så den är för rent byggjobb.
Sen blir det hyveln och putsen som får korrigera.
Men det med korrigeringar är ju för möbler och inredning. finns ingen som bryr sig om en regel har sågspår nånstans.
/Kent
Daniel>Nej det är du inte eftersom spånskiva sliter rätt bra med, man bör t ex inte ta spånskiva i en bandsåg. Däremot så bryr jag mig inte så jättemycket om jag har HM på klingorna. Kruxet med styropor (frigolit) och styrofoam är nog att det dels smälter av friktionen och bygger upp en yta på skäreggarna som sen slits bort. det är en gissning i alla fall.
Strunt samma, självfallet kan man såga lätt i det men jag rekommenderar ingen att bearbeta de materialen med snickerimaskiner utan att ta betalt för verktygen med. Sen kanske det jag skrev innan låter lite dumt men det är det att jag gjort det misstaget. Så nej, jag tror inte man vill fräsa egna taklister i frigolit, det lär bli billigare att köpa och skall man såga det så är det värmetråd eller fogsvans som gäller för min del. Sen beror det ju på vad man skall göra med. Kostar en klinga 150:- så kan jag gladeligen falsa frigoliten med den för att slippa betala det dubbla priset per skiva. Här tänker jag på de skivor som används för revertering av hus idag.
Däremot så sågar jag inte ek med den sen innan den blivit omslipad.
Sorry om jag svamlar iväg på sidospår, detta är ju just nu mer än offtopic *S*
/Kent
Strunt samma, självfallet kan man såga lätt i det men jag rekommenderar ingen att bearbeta de materialen med snickerimaskiner utan att ta betalt för verktygen med. Sen kanske det jag skrev innan låter lite dumt men det är det att jag gjort det misstaget. Så nej, jag tror inte man vill fräsa egna taklister i frigolit, det lär bli billigare att köpa och skall man såga det så är det värmetråd eller fogsvans som gäller för min del. Sen beror det ju på vad man skall göra med. Kostar en klinga 150:- så kan jag gladeligen falsa frigoliten med den för att slippa betala det dubbla priset per skiva. Här tänker jag på de skivor som används för revertering av hus idag.
Däremot så sågar jag inte ek med den sen innan den blivit omslipad.
Sorry om jag svamlar iväg på sidospår, detta är ju just nu mer än offtopic *S*
/Kent
Hej Kent och Daniel!
Kent - stycke 1. HM-klingan tränger ner ungefär en mm.
Kent - stycke 2. Justersåg används väl mest för skivmaterial, möjligen kapning. Utrustningen Du anger passar för kapning, klyvning och justering.
Kent - stycke 3. Samma uppfattning här, och man DELAR en skiva. Har DeWalt patent på sin negativa klinga, mig veterligen är det ingen annan som har den?
Kent - stycke 4. Det är Din avdelning Kent, den behärskar Du och vi andra tackar för synpunkter.
Kent - stycke 5. Efter slipning av ELU-klingan, har Du fått lägga på anhållet för att snittet skall gå helt igenom materialet?
Daniel. Kanske lämpligare att såga mot plywood?
per
Kent - stycke 1. HM-klingan tränger ner ungefär en mm.
Kent - stycke 2. Justersåg används väl mest för skivmaterial, möjligen kapning. Utrustningen Du anger passar för kapning, klyvning och justering.
Kent - stycke 3. Samma uppfattning här, och man DELAR en skiva. Har DeWalt patent på sin negativa klinga, mig veterligen är det ingen annan som har den?
Kent - stycke 4. Det är Din avdelning Kent, den behärskar Du och vi andra tackar för synpunkter.
Kent - stycke 5. Efter slipning av ELU-klingan, har Du fått lägga på anhållet för att snittet skall gå helt igenom materialet?
Daniel. Kanske lämpligare att såga mot plywood?
per
tridde>Nej men om du gör möbler och klyver plank och sen vill justera dem med (kapa med extrem precision) så ja.
Det är beroende på hurdana snitt man vill ha, för möbler så vill man inte ha märken men på byggen så bryr man sig inte.
/Kent
Det är beroende på hurdana snitt man vill ha, för möbler så vill man inte ha märken men på byggen så bryr man sig inte.
/Kent
Per>negativa klingor finns på många ställen, ClasOlson och Toolbox t ex. En annan av fördelarna är att man såga metall med dem med, framförallt icke järnhaltiga netaller.
Nej, min gamla elu kap och gersåg är i original trots tre omslipningar av klingan.
Kan ju säga att det har gått åt två klingor på vägen men den som sitter på nu är originalet (som då är slipad tre gångar). Den andra andra sitter på radialarmsågen och är omslipad en gång. Den förste hade inte mycket tänder kvar, och jo man kan köra järnhaltigt med men jag rekommenderar det inte.
/Kent
Nej, min gamla elu kap och gersåg är i original trots tre omslipningar av klingan.
Kan ju säga att det har gått åt två klingor på vägen men den som sitter på nu är originalet (som då är slipad tre gångar). Den andra andra sitter på radialarmsågen och är omslipad en gång. Den förste hade inte mycket tänder kvar, och jo man kan köra järnhaltigt med men jag rekommenderar det inte.
/Kent
Hej Kent och tack för svar!
Du har rätt, den negativa klingan passande DeWalt finns att köpa hos CO. Kan inte vara skyddad av ett patent. Men varför har inga andra tillverkare av KG-sågar denna typ av klinga?
Elu-sågen - jo jag förstår, men efter slipning minskar ju diametern. Kapar Du igenom en regel liggande mot sågens anhåll? På DeWalten med slipad klinga tycker jag att det blivit problem.
per
Du har rätt, den negativa klingan passande DeWalt finns att köpa hos CO. Kan inte vara skyddad av ett patent. Men varför har inga andra tillverkare av KG-sågar denna typ av klinga?
Elu-sågen - jo jag förstår, men efter slipning minskar ju diametern. Kapar Du igenom en regel liggande mot sågens anhåll? På DeWalten med slipad klinga tycker jag att det blivit problem.
per
Per>Det enda svaret jag kan hitta på det är att DW även tillverkar radialarmsågar och där är den klingan vanligare.
Det enda problemet jag har är att den dammar igen vid glidstängerna en hel del, och nej det är inte mycket jag har att ta på längre *S* så jo, till viss del så ja men den är ändå några millimeter bakom anjållet då jag är färdig så det spelar ingen roll.
Det största problemet är i så fall att anhållen sågas upp så att jag måste lägga stöd bakom för att hindra splitter om det är riktigt noga.
Men jag är mer och mer förtjust i radialarmsågen så den tar allt i verkstaden, där byter man anhållen med jämna mellanrum ändå, det är ju gjort i trä och man sågar igenom det hela tiden.
Sen kanske jag är dum nu men om man tittar lite på hur en positiv klinga tar i materialet så ser man att det reser det upp medans en negativ är mer neutral och trycker det emot anhållet så förklarar det i alla fall för mig varför jag föredrar sådana klingor i kapläge.
/Kent
Det enda problemet jag har är att den dammar igen vid glidstängerna en hel del, och nej det är inte mycket jag har att ta på längre *S* så jo, till viss del så ja men den är ändå några millimeter bakom anjållet då jag är färdig så det spelar ingen roll.
Det största problemet är i så fall att anhållen sågas upp så att jag måste lägga stöd bakom för att hindra splitter om det är riktigt noga.
Men jag är mer och mer förtjust i radialarmsågen så den tar allt i verkstaden, där byter man anhållen med jämna mellanrum ändå, det är ju gjort i trä och man sågar igenom det hela tiden.
Sen kanske jag är dum nu men om man tittar lite på hur en positiv klinga tar i materialet så ser man att det reser det upp medans en negativ är mer neutral och trycker det emot anhållet så förklarar det i alla fall för mig varför jag föredrar sådana klingor i kapläge.
/Kent
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Gör en bordsåg av en cirkelsåg och gammal bord?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Göra bordssåg för min cirkelsåg
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Cirkelsågklingor - igen!
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Vilka sågklingor behöver jag till min cirkelsåg?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Bränsletillsats för att rengöra motorn?
Trädgårdsmaskiner