6 076 läst · 23 svar
6k läst
23 svar
Tillgänglighetsanpassning av badrum vid renovering?
Det låter ju väldigt byråkratiskt och fel sätt att mäta på. Det motverkar ju syftet. Rullstolsar är ju inte platta och 2-dimensionella, och bara för att vask, toa och andra möbler är vägghängda så blir ju svängrummet inte större.useless skrev:
Säg att man har vägghängd toa, tvättställ och badrumsskåp. Då kan man ju anses ha vändmått på ett rum så litet som 1300×1300, även om faktiskt yta att stå på bara är cirka 600×800.
Ja, i praktiken mäter man nog nånstans mitt emellan. Exakt hur får man säkert veta om man köper SS 91 42 21:2006 för 1995:-... Men jag har reagerat på att de fasta möblerna brukar inkräkta lite på cirklarna i de anvisningar jag har läst, så nånting annat än en 1300 mm brer cylinder mellan golv och tak måste det vara som gäller.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
Så som jag har förstått det gäller det att räknat från toalettens mitt och sen ut längs väggarna ska det åt ena hållet vara 100 cm (rullstolsplats) och åt andra hållet 50 cm (vårdare). Måtten kan vara i duschen eller i den plats det blir när man tar bort ett badkar.H Hrafnahnef skrev:
En rullstol är bredast nertill, dvs. där man har fötterna.H Hrafnahnef skrev:Det låter ju väldigt byråkratiskt och fel sätt att mäta på. Det motverkar ju syftet. Rullstolsar är ju inte platta och 2-dimensionella, och bara för att vask, toa och andra möbler är vägghängda så blir ju svängrummet inte större.
Säg att man har vägghängd toa, tvättställ och badrumsskåp. Då kan man ju anses ha vändmått på ett rum så litet som 1300×1300, även om faktiskt yta att stå på bara är cirka 600×800.
Hej,
Jag läste denna tråd med stort intresse.Har en fråga till er som verkar kunna detta.
Jag hjälper mina föräldrar med att renovera en bostadsrätt som dom skall flytta till.
Dom är båda två en bit över 80 år.
Golven i dåda badrumen är lyft ca 10 cm. Detta gjordes i alla lägenheter när husets byggdes 1980.
Jag undersöker nu möjligheten att ta bort den höjningen så det går att komma in med rollator i framtiden.
Än så länge har vi inte tagit oss ned i golvet för att se hur detta går att lösa.
Antingen kan vi lägga avlopp i väggen eller så behöver vi gå igenom eller ned i betongplattan mellan våningsplanen. Det kommer tiden att visa.
Undrar nu om föreningen kan neka eller förhindar ett sådant ingrepp?
Har någon erfarenhet av något likannde och vet hur man på ett smidigt sätt löser byråkratin kring detta.
Johan
Jag läste denna tråd med stort intresse.Har en fråga till er som verkar kunna detta.
Jag hjälper mina föräldrar med att renovera en bostadsrätt som dom skall flytta till.
Golven i dåda badrumen är lyft ca 10 cm. Detta gjordes i alla lägenheter när husets byggdes 1980.
Jag undersöker nu möjligheten att ta bort den höjningen så det går att komma in med rollator i framtiden.
Än så länge har vi inte tagit oss ned i golvet för att se hur detta går att lösa.
Antingen kan vi lägga avlopp i väggen eller så behöver vi gå igenom eller ned i betongplattan mellan våningsplanen. Det kommer tiden att visa.
Har någon erfarenhet av något likannde och vet hur man på ett smidigt sätt löser byråkratin kring detta.
Johan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 769 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 769 inlägg
Det kan ju bara bli en gissning men det kan vara så att betongen ner till grannen under i de andra rummen är så tunn att det behövs ett höjt golv för att man ska få plats med en golvbrunn och 110 mm tjockt avloppsrör från toaletten.O Offert_Kungen skrev:Hej,
Johan
Föreningen kan neka er att göra något som leder till att det blir hål tvärs genom golvet.
Det är nog vanligast att man bygger en ramp i rummet/korridoren utanför upp till badrumsgolvet.
Jag hade en släkting som hade rollator men som när hon bodde hos oss lämnade rullatorn utanför badrummet eftersom inuti behövdes den inte utan hon tog sig fram genom att hålla i handdukstork, kommod och väggar. Hon var över 90 år innan det blev aktuellt med rollator. De två nära släktingarna som avled vid 90 år behövde aldrig rollator.
Så det är inte självklart att en rollator kommer att behövas inuti dina föräldrars badrum utan när det blir rörelseproblem kan det räcka långt med bara ett par stödhandtag.
Men prata med styrelsen.