199 läst · 8 svar
199 läst
8 svar
Tillfällig uppvärmning av vattenburen golvvärme?
Hej! Jag har ett hus som för närvarande värms upp med el element och varmvattnet kommer från beredare.
Tanken är att i framtiden ändra hela uppvärmningen till vattenburen med antingen jordvärme eller flis/ved.
Saken är att jag nu har byggt på en hall och ska där sätta klinkergolv och vill då sätta dit vattenburen golvvärme istället för el eftersom tanken senare är att ha vattenburen värme.
Har ni något smart lösning på hur jag värmer slingorna under tiden så smart och billigt som möjligt både i avseende av inköpskostnad och driftskostnad under tiden? Räknar med att det kan ta uppemot 5 år innan en ny värmekälla är installerad, men jag skulle gärna vilja ha varmt golv i hallen under tiden.
Tanken är att i framtiden ändra hela uppvärmningen till vattenburen med antingen jordvärme eller flis/ved.
Saken är att jag nu har byggt på en hall och ska där sätta klinkergolv och vill då sätta dit vattenburen golvvärme istället för el eftersom tanken senare är att ha vattenburen värme.
Har ni något smart lösning på hur jag värmer slingorna under tiden så smart och billigt som möjligt både i avseende av inköpskostnad och driftskostnad under tiden? Räknar med att det kan ta uppemot 5 år innan en ny värmekälla är installerad, men jag skulle gärna vilja ha varmt golv i hallen under tiden.
Det finns minielpannor för just detta fall men jag har ingen uppfattning om vad de kostar.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Problem med uppvärmningen - Vattenburen Golvvärme
Värme allmänt -
Uppvärmning tillfälligt
Värme allmänt -
Uppvärmning av källare - vattenburen golvvärme eller radiatorer?
Värme allmänt -
Vattenburen gas som uppvärmning, bra eller dåligt?
Fjärrvärme & Gas -
Tillfällig flytt av vattenburen radiator
Byggmaterial & Byggteknik