4 367 läst · 43 svar
4k läst
43 svar
Tillfällig brevlåda vid vägen i ej tättbebyggt område?
1. Säkerställ att brevbärarna åker förbi där lådorna står.eko_linoleum skrev:Om man hyr ett ställe över sommaren i EJ tättbebyggt område och brevlådorna finns utmed vägen. Där finns iaf 2 brevlådor som är omärkta. Får man "låna" en av dem och tillfälligt märka dem med sitt namn och specifik adress till fastigheten man hyr? Den har egen adress och är inte ett attefallshus på någons tomt. Tänkte om någon kan det juridiska kring detta?
2. Märk lådan med namn och korrekt adress.
3. Begär tillfällig eftersändning av din post.
Om du sen får "låna" lådan ifråga är väl upp till ditt eget samvete. Ägaren av lådan kan ju faktiskt ha behov av den. Att skriva "låna" tolkar för övrigt de flesta som att du olovligen använder något.
Bäst är ju att du sätter upp en egen låda, ifall brevbäraren tänker att i den lådan du "lånat" lägger de bara i post till den som äger lådan. Om du nu inte använder c/o-adress.
Redigerat:
Medlem
· Västernorrland
· 2 115 inlägg
Eller så skulle du kunna inse att det fanns oklarheter och tolkningsutrymme i din trådstart och nyttja förklaringarna till att förstå varför det lästes som det gjorde av flera personer? En sådan typ av kommunikationsmiss är inte en fråga om läsförståelse, utan om kontext och outtalade presumtioner.eko_linoleum skrev:
Därav att jag tyckte det fanns anledning att förklara vad jag menat och från vilka utgångspunkter jag svarat när du hade förtydligat dig lite. Speciellt eftersom du faktiskt hade frågat mig vad jag menade med fult beteende och relevansen av hur glesbygdsbetonad miljö det handlade om så insåg jag inte att det var oönskat att ge svar på det?
Är jag uppenbart oönskad så lämnar jag givetvis tråden. Men om du vill berätta varför du tolkar sakliga förklaringar som ämnade att trycka ner någon så är det välkommet.
Det var väl det som var poängen med trådstarten, att fråga INNAN jag skulle "låna" en brevlåda. Annars hade jag ju inte startat en tråd öht. Många som har problem med läsförståelsen märker jag.Keiller skrev:1. Säkerställ att brevbärarna åker förbi där lådorna står.
2. Märk lådan med namn och korrekt adress.
3. Begär tillfällig eftersändning av din post.
Om du sen får "låna" lådan ifråga är väl upp till ditt eget samvete. Ägaren av lådan kan ju faktiskt ha behov av den. Att skriva "låna" tolkar för övrigt de flesta som att du olovligen använder något.
Bäst är ju att du sätter upp en egen låda, ifall brevbäraren tänker att i den lådan du "lånat" lägger de bara i post till den som äger lådan. Om du nu inte använder c/o-adress.
Det var väl det som var poängen med trådstarten, att fråga INNAN jag skulle "låna" en brevlåda. Annars hade jag ju inte startat en tråd och frågat öht. För mig helt självklart men tydligen inte för dig.R Räknenisse skrev:Eller så skulle du kunna inse att det fanns oklarheter och tolkningsutrymme i din trådstart och nyttja förklaringarna till att förstå varför det lästes som det gjorde av flera personer? En sådan typ av kommunikationsmiss är inte en fråga om läsförståelse, utan om kontext och outtalade presumtioner.
Därav att jag tyckte det fanns anledning att förklara vad jag menat och från vilka utgångspunkter jag svarat när du hade förtydligat dig lite. Speciellt eftersom du faktiskt hade frågat mig vad jag menade med fult beteende och relevansen av hur glesbygdsbetonad miljö det handlade om så insåg jag inte att det var oönskat att ge svar på det?
Är jag uppenbart oönskad så lämnar jag givetvis tråden. Men om du vill berätta varför du tolkar sakliga förklaringar som ämnade att trycka ner någon så är det välkommet.
Och enligt @Räknenisse's
egen länk från PostNord;
"Utanför tätort
...
Bra att tänka på när du väljer postlåda
Frestar att skriva "vad var det jag sa"
men struntar i det
egen länk från PostNord;
"Utanför tätort
...
Bra att tänka på när du väljer postlåda
- Postlådan ska sitta med öppningen 90–110 cm över marken och vänd mot vägen, till exempel på en stolpe eller på utsidan av ett staket eller en häck.
- Vi rekommenderar en postlåda med måtten minst 250 mm bred, 130 mm djup och 340 mm hög. Då kan brevbäraren dela ut de flesta typer av försändelser direkt i din låda.
- Märk postlådan tydligt med namn och adress på en skylt som är minst 200 mm x 25 mm.
- Placera postlådan där det är trafiksäkert för brevbäraren att stanna."
Frestar att skriva "vad var det jag sa"
men struntar i det
PN’s så kallade regler är deras egna önskemål. Inget som man är skyldig att följa, även om det vill ge sken av det. Alla gånger de försökt leka myndighet i modern tid har de fått backa. Så länge man ger dem en vettig chans att utföra sitt jobb får de finna sig i det och dela ut posten.
Självklart blir det enklare om det står namn på alla lådor, men om du ritar ett hemligt tecken på lådan och ser till att brevbärarkontoret får veta hur det ser ut och vilket hus den hör till kan de inte vägra.
Självklart blir det enklare om det står namn på alla lådor, men om du ritar ett hemligt tecken på lådan och ser till att brevbärarkontoret får veta hur det ser ut och vilket hus den hör till kan de inte vägra.
Varför startade du en tråd och undrar över saker när du blir vrång när du får svar?eko_linoleum skrev:
Att "många har problem med läsförståelsen" i tråden kan ju bero på hur det skrivna är skrivet.
Har varit med om att 10-talet brevlådor inte var märkta. Det behövdes inte då de satt i nummerordning på "samlingstavlan"eko_linoleum skrev:
Byhålevägen 1-10.
Blev det någon gång fel så la ägaren det i rätt låda (Oskar i låda två visste att Åsa var låda 5)
Mycket märkligt att man inte ska följa deras regler eftersom det ändå är PostNord som är ansvariga samt sköter postutdelningen. Tycker det som kommit fram här i tråden ang att lådor inte behöver vara märkta är helsnurrigt. Men ser ju vad folk skrivit. Håller dock inte med och förstår inte varför man inte ska följa PostNords regler.Hep skrev:PN’s så kallade regler är deras egna önskemål. Inget som man är skyldig att följa, även om det vill ge sken av det. Alla gånger de försökt leka myndighet i modern tid har de fått backa. Så länge man ger dem en vettig chans att utföra sitt jobb får de finna sig i det och dela ut posten.
Så jag har inte rätt till min åsikt menar du? Är jag vrång för att jag inte håller med? Är det mitt fel att folk inte följer rekommendationerna / reglerna från PostNord? Det borde väl ändå vara de reglerna som gäller när det är dem som sköter postutdelningen, inte vad olika fastighetsägare tycker. Men som vanligt verkar alla ha svårt att följa regler när det inte passar dem och hellre vill göra på sitt eget sätt. Att det är så "det går till på landsbygden" är jag inte ett dugg förvånad över. Dvs att folk inte gör som dom ska. Hur svårt kan det vara att märka sin brevlåda. Står fast vid den frågeställningen.Keiller skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 876 inlägg
Nåja, de vanligaste upproren mot postens rekommendationer är trots allt i flerbostadshus i städer. Där har posten såväl försökt vägra dela ut post till dem man fått för sig har brevinkasten för högt som tvinga fram postlådesamlingar i entréerna överallt.eko_linoleum skrev:Är det mitt fel att folk inte följer rekommendationerna / reglerna från PostNord? Det borde väl ändå vara de reglerna som gäller när det är dem som sköter postutdelningen, inte vad olika fastighetsägare tycker. Men som vanligt verkar alla ha svårt att följa regler när det inte passar dem och hellre vill göra på sitt eget sätt. Att det är så "det går till på landsbygden" är jag inte ett dugg förvånad över. Dvs att folk inte gör som dom ska. Hur svårt kan det vara att märka sin brevlåda. Står fast vid den frågeställningen.
Så det är inte en fråga om hur ”det går till på landsbygden”, utan om posten godtyckligt kan hitta på vilka regler som helst som gagnar dem.
Men nej, det är inte posten själv som bestämmer över vad de kan kräva av postmottagaren, utan det är reglerat i lag med Post- och telestyrelsen som tillsynsmyndighet.
Men snart slipper vi väl det här, för vem fan vill ha snigelpost egentligen?
Uppenbarligen @eko_linoleumNötegårdsgubben skrev:
Det var ju du som dillade om att jag hade problem med läsförståelsen när jag i mitt svar på din trådstart skrev att du skulle märka lådan du tänkte använda. Annars lär du få vänta på posten om inte brevbäraren vet var han ska lägga posten du vill eftersända.eko_linoleum skrev:Så jag har inte rätt till min åsikt menar du? Är jag vrång för att jag inte håller med? Är det mitt fel att folk inte följer rekommendationerna / reglerna från PostNord? Det borde väl ändå vara de reglerna som gäller när det är dem som sköter postutdelningen, inte vad olika fastighetsägare tycker. Men som vanligt verkar alla ha svårt att följa regler när det inte passar dem och hellre vill göra på sitt eget sätt. Att det är så "det går till på landsbygden" är jag inte ett dugg förvånad över. Dvs att folk inte gör som dom ska. Hur svårt kan det vara att märka sin brevlåda. Står fast vid den frågeställningen.
Jag menar inte att man ska strunta i vad Posten tycker, utan bara att de inte är en myndighet som bestämmer hur det ska vara. De har kommit med en hel del stolliga så kallade regler genom åren och då är det tur att Post och Telestyrelsen sagt ifrån. Postnord är en av 25 postoperatörer i Sverige. Den absolut största, men långt ifrån den enda.eko_linoleum skrev:Mycket märkligt att man inte ska följa deras regler eftersom det ändå är PostNord som är ansvariga samt sköter postutdelningen. Tycker det som kommit fram här i tråden ang att lådor inte behöver vara märkta är helsnurrigt. Men ser ju vad folk skrivit. Håller dock inte med och förstår inte varför man inte ska följa PostNords regler.
I de flesta fall är Postens ”regler” vettiga och om man kan följa dem är det smartast att göra det om man vill ha sina brev.
Liknande trådar
-
Hur tillfälligt laga PEM slang i brunn vid läckage.
Vatten & Avlopp -
Plugga tillfälligt vid demontering a radiator. Vilken gänga?
Vatten & Avlopp -
Dela friskluftsventil vid tillfällig delning av sovrum?
Ventilation -
Värmekurva - Ändra lutning eller parallellförskjuta vid tillfällig sänkning?
Värmepumpar -
Var går tidsgränsen för "tillfälligt" vid uthyrning?
Juridik