11 033 läst · 68 svar
11k läst
68 svar
Tillbyggnaden av förrådet har kostat dem 300 000 kronor
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Spontant tycker jag att det känns som att ingen vettig människa kan ha ett problem hur det ser ut på den tomten. Hur snyggt som helst.Kane skrev:
Men långt ifrån alla kommungubbar är vettiga människor
Jag skulle kunna tänka mig att just detta par överlever den ekonomiska smällen, men att några avundsjuk starkare ändå sitter och är skadeglada.
Jag kan villigt erkänna att jag nog är lite skadeglad. Det har dock inget med avundsjuka att göra, och inte är det synd om mig heller. Det har att göra med att detta par sökte bygglov för en sak och gjorde en helt annan sak, högst troligt fullt medvetna om att det de gjorde var fel. Sen trodde de att de skulle kunna betala sig ifrån problemet. Jag har mycket svårt att tycka synd om de här stackars pensionärerna...
Det här fallet är inget annat än ett klockrent exempel på varför vi behöver regler och varför vi behöver byråkratiska kommungubbar. Ibland tjänar de faktiskt sitt syfte.
Att själva bygget är snyggt gjort och inte skämmer tomten håller jag absolut med om, men det är inte det fallet handlar om. De hade från början kunnat söka bygglov för det de ville göra, istället för att försöka sig på en sån här fuling, då hade den här tråden aldrig kommit till.
Det här fallet är inget annat än ett klockrent exempel på varför vi behöver regler och varför vi behöver byråkratiska kommungubbar. Ibland tjänar de faktiskt sitt syfte.
Att själva bygget är snyggt gjort och inte skämmer tomten håller jag absolut med om, men det är inte det fallet handlar om. De hade från början kunnat söka bygglov för det de ville göra, istället för att försöka sig på en sån här fuling, då hade den här tråden aldrig kommit till.
Tittar man på google maps och betraktar omgivande bebyggelse så ser man att denna är högst ordinär. Detta komplex bryter mönstret, kulturellt och traditionsmässigt i landskapet. Hur kul är det att få en dominant granne som inte bra kör över grannarna utan också bråkar med myndigheter. Det är bara att konstatera att vissa bråkstakar, ofta med pengar och dessutom ofta religiösa kan ställa till kalabalik på en ort.
Dom tycker att dom köpt sig fria genom att betala vitet på 300.000 kr. Dom fattar helt enkelt inte varför dom inte får göra precis som dom vill.
Dom tycker att dom köpt sig fria genom att betala vitet på 300.000 kr. Dom fattar helt enkelt inte varför dom inte får göra precis som dom vill.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Finns det någon som vågar sig på en gissning på varför de inte sökte rätt bygglov för det bygge som de byggde. Kan det vara så att de tidigare gjort det om fått ett nej?ToRy skrev:
Jag är visserlkigen ingen arkitekt men...det håller jag inte alls med om, jag har också tittat på googel maps och jag tycker inte att det berörda huset avviker mer än något annat av husen på den gatan. Alla husen på den gatan är ju helt olika och inget av dem sticker ut mer än något annat av dem...tycker jag.gäst skrev:
Det skulle möjligen vara det att byggnaderna på den berörda fastigheten är nyare och fräschare än de övriga husen på den gatan.
Nej det gjorde dom inte, men jag tror nog dom överlever och jag tycker mer synd om den som har ett problem med den byggnaden än om det berörda pensionärsparet.gäst skrev:
Jag tycker att om det inte inte finns bättre sak för våra kommungubbar att göra så är jag inte lika övertygad som dig beträdande denna fråga När jag parar med nysvenskar om sådana saker så tror många av dem att jag driver med dem. Sverige är ett av få länder där ett bygga av detta slag kan ställa till problem för någon.ToRy skrev:
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 863 inlägg
Om man fått nej på bygglov så är man ju extra korkad om man försöker sig på en fuling.Hyltran från Veglemyren skrev:Finns det någon som vågar sig på en gissning på varför de inte sökte rätt bygglov för det bygge som de byggde. Kan det vara så att de tidigare gjort det om fått ett nej?
Jag är visserlkigen ingen arkitekt men...det håller jag inte alls med om, jag har också tittat på googel maps och jag tycker inte att det berörda huset avviker mer än något annat av hus på den gatan. Alla husen på den gatan är ju helt olika och inget av dem sticker ut mer än något annat av dem...tycker jag.
Det skulle möjligen vara det att byggnaderna på den berörda fastigheten är nyare och fräschare än de övriga husen på den gatan.
Nej det gjorde dom inte, men jag tror nog dom överlever och jag tycker mer synd om den som har ett problem med den byggnaden än om det berörda pensionärsparet.
Jag tycker att om det inte inte finns bättre sak för våra kommungubbar att göra så är jag inte lika övertygad som dig beträdande denna fråga När jag parar med nysvenskar om sådana saker så tror många av dem att jag driver med dem. Sverige är ett av få länder där ett bygga av detta slag kan ställa till problem för någon.
Men oavsett vad man tycker om den olagliga byggnaden så handlar det om att vara lika för lagen. Det är ett svartbygge som dom inte vill korrigera trots beslut i högre instans. Varför ska dom få avsteg från lagen?
Om man tror att svensk byråkrati kring bygglov är värst i världen så har man inte sett mycket, det är ganska liberalt i många avseenden. Det innebär inte att man i många fall kan tycka att det är krångligt, bökigt och svårt att få som man vill alla gånger. Men lagar och regler är ganska "enkla" och byråkratin är relativt enkel att följa.
Sen finns det självklart länder med mindre kontroll också, men många av dom Västeuropeiska länderna är nog värre (eller bara annorlunda )
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Nej det ska dom väll inte, ja de får skylla sig själva...Ja...det är ett svartbygge.Autodidak1 skrev:
Det är kanske lätt att följa lagen men det betyder inte att den är vettig alla gånger. Det finns säkert läder som är värre och jag har inte pratat med folk från hela världen. Själv har jag främst pratat med iranier och ryssar om sådana saker. Förutom svenskar då.Autodidak1 skrev:Om man tror att svensk byråkrati kring bygglov är värst i världen så har man inte sett mycket, det är ganska liberalt i många avseenden. Det innebär inte att man i många fall kan tycka att det är krångligt, bökigt och svårt att få som man vill alla gånger. Men lagar och regler är ganska "enkla" och byråkratin är relativt enkel att följa.
Sen finns det självklart länder med mindre kontroll också, men många av dom Västeuropeiska länderna är nog värre (eller bara annorlunda )
"Sverige behöver ingen diktatur. Svenskar lyder ändå." Jan Myrdal
"Sverige behöver ingen diktatur. Svenskar lyder ändå." Jan Myrdal.
Myrdal var en beundrare av kommunistdiktaturer och att citera honom här är ju märkligt, främst med tanke på att han kritiserar ett folk som enligt hävd följer demokratiska principer och slåss med lagbok och argument, inte med massavrättningar och tortyr.
Min granne kör motorcykel förbi här i en djäkla fart, ibland på bakhjulet och med ett öronbedövande vrål.
När jag påpekade det olämpliga i det för honom så kaxade han upp sig, frågade om jag var någon djävla polis och av vilken anledning jag hade att förolämpa honom i hans frihetsutlevande.
Jag dristade mig till att säga till honom att det råder hastighetsbegränsning, det bor barn och gamla i området som kan bli påkörda eller helt enkelt störda vilket han då påstod sig skita i, det här djävla förtryckarlandet kan man ju inte leva i.
Jag sporde då honom om att om det nu var så att vi skulle kunna skita i lagar, inte visa varandra hänsyn och var och en gjorde som den ville utan att bry sig om att andra kunde skadas, bli störda eller skrämt inte våga gå ut.
Absolut, sa han, det skulle vara ett bra samhälle.
Bra, svarade jag, kan du vänta här ett tag och det kunde han under tiden som jag gick och hämtade mitt järnspett.
När jag kom till baka så erbjöd jag honom att antingen sitta kvar på hojen eller kliva av och ställa sig en bit ifrån för att undvika att få inte bara splitterskador utan även krossår.
Häpet fick han sedan kasta sig undan när jag slog motorcykeldjäveln i småbitar och efteråt stillsamt fast något flåsande förklarade att jag var tacksam över att han givit tillstånd till denna demolering.
Det gör inget sa han, jag tycker det är fint när alla får vara fria och göra som de vill.
Näe, nu ljuger jag nog lite, speciellt på slutet men ibland skulle jag önska att de där som gnäller över förtryck, de som tycker att regler är skit, tänkte efter en gång och sedan en gång till. Om de nu kan det.
Myrdal var en beundrare av kommunistdiktaturer och att citera honom här är ju märkligt, främst med tanke på att han kritiserar ett folk som enligt hävd följer demokratiska principer och slåss med lagbok och argument, inte med massavrättningar och tortyr.
Min granne kör motorcykel förbi här i en djäkla fart, ibland på bakhjulet och med ett öronbedövande vrål.
När jag påpekade det olämpliga i det för honom så kaxade han upp sig, frågade om jag var någon djävla polis och av vilken anledning jag hade att förolämpa honom i hans frihetsutlevande.
Jag dristade mig till att säga till honom att det råder hastighetsbegränsning, det bor barn och gamla i området som kan bli påkörda eller helt enkelt störda vilket han då påstod sig skita i, det här djävla förtryckarlandet kan man ju inte leva i.
Jag sporde då honom om att om det nu var så att vi skulle kunna skita i lagar, inte visa varandra hänsyn och var och en gjorde som den ville utan att bry sig om att andra kunde skadas, bli störda eller skrämt inte våga gå ut.
Absolut, sa han, det skulle vara ett bra samhälle.
Bra, svarade jag, kan du vänta här ett tag och det kunde han under tiden som jag gick och hämtade mitt järnspett.
När jag kom till baka så erbjöd jag honom att antingen sitta kvar på hojen eller kliva av och ställa sig en bit ifrån för att undvika att få inte bara splitterskador utan även krossår.
Häpet fick han sedan kasta sig undan när jag slog motorcykeldjäveln i småbitar och efteråt stillsamt fast något flåsande förklarade att jag var tacksam över att han givit tillstånd till denna demolering.
Det gör inget sa han, jag tycker det är fint när alla får vara fria och göra som de vill.
Näe, nu ljuger jag nog lite, speciellt på slutet men ibland skulle jag önska att de där som gnäller över förtryck, de som tycker att regler är skit, tänkte efter en gång och sedan en gång till. Om de nu kan det.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag var kanske lite otydligOveRaskopp skrev:"Sverige behöver ingen diktatur. Svenskar lyder ändå." Jan Myrdal.
Har jag påstått att Myrdal är en vettig människa?
Jag kan tänka mig att det samhälle som Myrdal vill ha (För han lever väll fortfarande?) skulle vara ett exempel på en ännu värre förtryckarstat än det Sverige som vi lever i dag
Och det berörda paret skulle få ännu mer problem i ett sådant samhälle.
Ja, det är oftast bra med lagar men alla lagar som finns i dagens Sverige är inte bra tycker jag.
Liknande trådar
-
Hur kan jag få till en enkel dörr till förrådet i samma material?
Byggmaterial & Byggteknik -
Vad göra med förrådets golv med mera
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Skall isolera uthuset/förrådet.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vi renoverar matförrådet
Inredning -
Konsoler till förrådet
Inredning