maah maah skrev:
Helt rätt, du kommer aldrig ångra det inköpet!
Blev gaspistol. Ville egentligen ha batteri men denna fick jag till ett så bra pris att jag inte kunde tacka nej Den ska i alla fall vara bra.
 
För att göra innerhörnen med takstolarna snygga utvändigt i vinkel behövs två nya takstolar på det befintliga huset. Vi har öppen takfot så det är bra om det blir snyggt underifrån också och inte endast funktionellt. :)
Så detta måste göras innan stommen börjar byggas på tillbyggnaden.

Tyvärr gick det inte att måtta in tillbyggnaden så att det passade perfekt med det befintliga takstolarna så då får det bli så här. De två nya takstolarna kommer bli för att bära upp råsponten i innerhörnen, annars finns det inget att fästa råsponten i. De ska platsbyggas och kommer sitta mitt emellan två takstolar, cc 600mm.

Har fått bryta upp på vinden en del samt ta bort isolering. När jag bröt upp såg jag idag att glespanelen för innertaket har spiken halkat ner ganska mycket. Såpass mycket att jag får fingrarna igenom på vissa ställen. Glespanelen ser ut att vara spikad endast i takstolarna cc 1200mm, ska riva upp mer för att se hur resten ser ut.
Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta ännu, eller om jag ska göra något överhuvudtaget.
 
  • Upprivet vindsgolv med synlig isolering mellan takstolar inför bygge av nya takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träbjälkar och isolering syns i en vindsmiljö med tecken på renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är på gång att sätta glespanel i taket inom kort. Vad jag har läst mig till är det standard att spika glesen cc 1200 i takstolarna, sen får man anpassa cc-måttet mellan glesen beroende på vad man ska ha för innertak.
Jag ska köra kortplank gips och kommer köra cc 300.

Du kanske har ett för tungt innertak i kombination med dåligt spikat och fel cc-mått mellan glesen?
 
maah maah skrev:
Jag är på gång att sätta glespanel i taket inom kort. Vad jag har läst mig till är det standard att spika glesen cc 1200 i takstolarna, sen får man anpassa cc-måttet mellan glesen beroende på vad man ska ha för innertak.
Jag ska köra kortplank gips och kommer köra cc 300.

Du kanske har ett för tungt innertak i kombination med dåligt spikat och fel cc-mått mellan glesen?
Ja du har rätt, det är standard att endast spika på takstolarna. Läste på nu :)

Det är spikat med 75mm spik, två spik i varje takstol, så en gång i tiden så satt det nog stenhårt :) Tror någon helt enkelt haft disco på vinden och hoppat runt...

för tillbyggnaden så har jag lärt mig, glesen ska jag skruva.

Detta förklarar fint alla sprickor i taket. Tänkte måla om, men nu när jag sett detta ser jag att problemet måste först lösas annars kommer nya sprickor. Tips mottages :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.