T
F fribygg skrev:
Nu handlar det ju i TS fall om en tillbyggnad i 3 plan, för att få bygga lär man få fundera på väggens och hela byggnadens isolerförmåga och energiåtgång om man ska kunna beviljas bygglov.
Det tyvärr svårt att bygga i timmer i dag.
Kraven på energihushållssamhet beror väl på om det är ett permanentboende eller fritidshus. Jag har läst att 200mm tjockt timmer utan panel eller isolering klarar dagens krav på ett permanentboende. Det förelåg en del farhågor att man skulle tvingas panela och ev även isolera dom för att klara kraven,men så va inte fallet. Vill minnas att det va en ganska färsk studie. Har förutsättningarna ändrats senaste åren?
 
  • Gilla
Vallgravskrokodil
  • Laddar…
T
Översta planet med mycket glas kommer sannolikt att bli en energitjuv, men läckert. Se upp med alltför välisolerade fönster, under U1,0 då dessa får imma på morgnarna, ifall ni är morronpigga och vill sitta där då. Jag kikar på liknande tillbygge men i samma höjd som nuvarande och med glasat rum i andra änden av det befintliga, på mark,mer klassiskt, så ska bli intressant att följa din tråd här med kalkyl, tekniska val m.m.
 
  • Gilla
Vallgravskrokodil
  • Laddar…
Jag tror att du sparar mindre på att bygga liten grund och endast ett tak än vad kostnaden blir för själva trappan och de kvadratmeter den upptar.

På bilden ser det ut att få plats med en tillbyggnad i ett plan på 65m2 vilket lär vara enklare och billigare ge lika mycket boyta och kanske kan stanna under 1,5 mille inkl våtutrymme, driftskostnaderna kanske blir något högre men det bör uppvägas av god tillgänglighet i markplan och enklare framtida underhåll.
 
  • Gilla
Vallgravskrokodil
  • Laddar…
T
V Vallgravskrokodil skrev:
Ok. Detta gäller en fastighet vi inte äger ännu utan står i färd att köpa. Där ingår även några hektar skog, i huvudsak gran. Vad tror du om alternativet att köpa ett sågverk och använda eget timmer för tillbyggnaden? Vi är intresserade av detta men har en del att lära och har funderingar på att åka på timringskurs. Det är egentligen inte bråttom med tillbyggnaden.

Vad är annars ett bra sätt att köpa en timmerstomme/var köper man den? Fastigheten ligger i norra Småland.
Jag har inte koll på att timra själv men absolut, var du tiden så finns timmermän att anlita för bistå med timret skulle jag tro
Finns många leverantörer, bara att Googla
 
T
Har du möjligen även gjort simulerad vy från sidan, sett 90° mot ovan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.