1 977 läst · 29 svar
2k läst
29 svar
Tillåtet att krossa och gräva ned gamla betongpannor på tomten?
Sida 1 av 2
Eller kan dom vara giftiga?
Vi har stor naturtomt och ändå behov av fyllnadsmassor.
Lägger om taket.
Vi har stor naturtomt och ändå behov av fyllnadsmassor.
Lägger om taket.
Medlem
· Västernorrland
· 10 974 inlägg
på vilket sätt skulle betongpannor vara giftiga?
Gräv och fråga inte!
Betongpannor är inte giftiga, varför skulle det vara giftigt?
Perfekt fyllnadsmaterial dessutom.
Det har tyvärr blivit något slags behov av att fråga så fort någon ska göra något, och för varje gång det frågas till en kommunal myndighet eller annan så kommer alltid någon beskäftig byråkrat att börja rota i saker som är totalt harmlöst och skapa en massa idiotregler som drabbar alla i form av ännu mera avgifter och meningslösa regler, samt ett behov av mera byråkrater som ska avlönas av våra skattepengar för att krångla till det ännu mera för samma skattebetalare.
SGT fast utan inblandning av våra vilda djur är min rekommendation.
Betongpannor är inte giftiga, varför skulle det vara giftigt?
Perfekt fyllnadsmaterial dessutom.
Det har tyvärr blivit något slags behov av att fråga så fort någon ska göra något, och för varje gång det frågas till en kommunal myndighet eller annan så kommer alltid någon beskäftig byråkrat att börja rota i saker som är totalt harmlöst och skapa en massa idiotregler som drabbar alla i form av ännu mera avgifter och meningslösa regler, samt ett behov av mera byråkrater som ska avlönas av våra skattepengar för att krångla till det ännu mera för samma skattebetalare.
SGT fast utan inblandning av våra vilda djur är min rekommendation.
Moderator
· Stockholm
· 53 053 inlägg
Betongpannor är inte farliga att ha som fyllnadsmaterial. Men det förekommer i kommuner att man kräver provtagning på ALLT material som skall fyllas ut med. Därav att man antingen får köra enl. boken och kolla med kommunen vad som gäller. Eller så fyller man ut och täcker över och spelar okunnig.
Jag tror att kommuner framförallt varit med om lite för ofta att när företag fyller ut, så passar de på att dumpa diverse giftig avfall också, som skulle varit dyrt att bli av med.
Jag tror att kommuner framförallt varit med om lite för ofta att när företag fyller ut, så passar de på att dumpa diverse giftig avfall också, som skulle varit dyrt att bli av med.
Redigerat:
Vi har en 1 meter hög kulle på vår tomt, ungefär 15 kvadratmeter stor. Tidigare ägare har dumpat en massa betongklumpar där och täckt över med jord. Säkert för att det var jobbigt att köra bort.
Det är ingenting jag är upprörd över, men jag hade föredragit om det inte låg en massa betong där så att marken hade varit mer lättbearbetad vid odling med mera.
Det är ingenting jag är upprörd över, men jag hade föredragit om det inte låg en massa betong där så att marken hade varit mer lättbearbetad vid odling med mera.