396 läst · 9 svar
396 läst
9 svar
Tilläggsisolera ytterväggar
Jag ska efter mycket om och men börja med fasaden på mitt hus. Huset är byggt 1920 talet så jag tänkte använda träfiberisolering från hunton, eftersom gavelsprånget och takfoten är väldigt korta så får jag bara plats med en 45a. Hunton verkar inte ha någon vinskyddsduk utan enbart skivor, jag får tyvärr inte ens plats med deras tunnaste skivs. Skulle tex Bison Vindskydd fungera? Någon som provat? Den ska tydligen vara diffusionsöppen.
Kan tillägga att jag inte försöker få till något lågenergihus, utan mest öka komforten lite.
Det kommer att se ut såhär:
Plankstomme
Reglar 45x45 med isolering
Vindskyddsduk
28 mm gles
22x145 liggande panel
Kan tillägga att jag inte försöker få till något lågenergihus, utan mest öka komforten lite.
Plankstomme
Vindskyddsduk
28 mm gles
22x145 liggande panel
Jo, huset är redan tilläggsisolera, men möss och annat har krypit runt och haft sönder mer eller mindre all isolering. Så jag är medveten om hur huset kommer att se ut. Det som är fasaden nu är coloroc eller vad det heter och den är väldigt risigJ JohanLun skrev:
Jag har åxå en usel tilläggsisolering, funderar på att bara riva bort den då fasaden under ser ok ut. Tror den gör rätt begränsad nytta just när det inte varit luft och mustätt.S Screew skrev:
Personligen tycker jag att mitt hus ser bra ut, men å andra sidan så funderar jag även på att flytta ut fönster. Så det kommer att bli bättre. Nu sticker fasaden ut ca 90mm från fönstren, vilket inte ser dumt ut.J JohanLun skrev:
Men för att inte tappa bort min fråga: funkar Bison Vindskydd med huntons träfiberisolering?
Bästa svaret
Jag gjorde detta för 2 somrar sedan.
Med huntonskivor och Bison vindduk.
Har fungerat bra vad jag vet. (Hade bara tidningspapper som isolering innan)
Har dock 2/4 sidor kvar att göra..
Med huntonskivor och Bison vindduk.
Har fungerat bra vad jag vet. (Hade bara tidningspapper som isolering innan)
Har dock 2/4 sidor kvar att göra..
Okok, då kör jag på det. Det bör ju inte bli generalknas iallafallSkogspromenix skrev:
En fråga, hur var det att kapa isoleringen? Vad använde du för såg? Jag funderar på att såga med en fintandad klinga på cirkelsågen
Du bör ha luftad fasad. Inte ytterpanel direkt mot reglar med isolering, med eller utan duk.S Screew skrev:Jag ska efter mycket om och men börja med fasaden på mitt hus. Huset är byggt 1920 talet så jag tänkte använda träfiberisolering från hunton, eftersom gavelsprånget och takfoten är väldigt korta så får jag bara plats med en 45a. Hunton verkar inte ha någon vinskyddsduk utan enbart skivor, jag får tyvärr inte ens plats med deras tunnaste skivs. Skulle tex Bison Vindskydd fungera? Någon som provat? Den ska tydligen vara diffusionsöppen.
Plankstomme
Vindskyddsduk
28 mm gles
22x145 liggande panel
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tilläggsisolera tegelvägg invändigt, mura lättbetong mot puts?
Stenhus -
Tilläggsisolera kallvind mot yttertak
Arkiv: Fråga byggexperten söndag 9 mars 20-22 -
Tilläggsisolera ytterväggar i Egnahemhus från 1940
Isolering -
Tilläggsisolera ytterväggarna
Artikelkommentarer -
Tilläggsisolerade ytterväggar i källare,
Byggmaterial & Byggteknik