Status
Tråden går ej att kommentera.
Hej alla elare. Vad har ni för åsikt om en kund vill dra tråd i tex en garagetillbyggnad själv och sedan få er att koppla in allt i centralen och kanske testa av uttagen (och allt annat elaren gör)? Är det ngt problem för er?
 
Nu är jag inte elektriker men jag vet att vissa inte godkänner det förfarandet, vissa gör det.

Innan du gör någonting så bör/måste du prata med den elektriker du vill anlita och fråga vad den personen går med på.

Om du gör jobbet utan att prata med elektrikern innan så finns det risk att han avbryter jobbet hos dig, även om det är en som normalt låter kunden göra en del jobb.
 
Jag kan bara svara för mig själv men jag hade inte tagit jobbet. Tyvärr har jag erfarenhet sedan tidigare av kunder som ville göra en del själv med mindre bra resultat.
 
Müssli skrev:
Jag kan bara svara för mig själv men jag hade inte tagit jobbet. Tyvärr har jag erfarenhet sedan tidigare av kunder som ville göra en del själv med mindre bra resultat.
Ahh mm... kan tänka mig det. Tanken är att jag i såfall ska dra enkelisolerad tråd i schneiders dmt. Du hade inte tagit jobbet även fast jag lämnat locken av så du kan inspektera detta okulärt nej?
 
I princip nej, känner jag dig och du pratar med mig först och att jag vet att du lyssnar och tar åt dig så kanske. Är du för mig okänd, aldrig. Att bara titta i dosor räcker inte, jag vill ha koll på allt om jag ska komma och ta vid.
 
  • Gilla
brajt och 4 till
  • Laddar…
norrbottenssnickaren skrev:
Ahh mm... kan tänka mig det. Tanken är att jag i såfall ska dra enkelisolerad tråd i schneiders dmt. Du hade inte tagit jobbet även fast jag lämnat locken av så du kan inspektera detta okulärt nej?
Allt är ju inte svart och vitt men troligtvis hade jag tackat nej ändå. Jag skulle aldrig komma på tanken att göra en utvändig installation med FK i list t. ex. Jag vill helt enkelt utföra jobben jag tar på mig på "mitt" sätt, då kan jag stå för både utförandet och säkerheten när det är klart.
En annan aspekt är att just nu är det fullt tryck med jobb och då har vi elektriker lyxen att kunna välja lite vad vi tar åt oss. Då finns det ännu mindre anledning att ta jobb där kunden köper materialet, jag tar hellre materialvinsten själv.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Excel
Müssli skrev:
En annan aspekt är att just nu är det fullt tryck med jobb och då har vi elektriker lyxen att kunna välja lite vad vi tar åt oss. Då finns det ännu mindre anledning att ta jobb där kunden köper materialet, jag tar hellre materialvinsten själv.
Sherry picking funkar inte i längden.
 
  • Gilla
dennisson och 3 till
  • Laddar…
I goda tider gör man bara jobb åt dom som man jobbat med tidigare och samarbetet fungerat och varit lönsamt, i sämre tider gör man i första hand jobb åt dom som man jobbar med i den goda tiden samt ev fyller på med nya som man tror att det ska funka med. (y)
 
  • Gilla
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Excel skrev:
Sherry picking funkar inte i längden.
Jodå, det gör det.
Menar du att jag ska låta arbeten från nya kunder där lönsamheten är lägre gå före gamla kunder som ger mer trygghet och lönsamhet? Jag hinner inte med alla jobb, får tyvärr tacka nej till 2-3 förfrågningar i veckan. Då är jag bra korkad om jag försakar mina gamla återkommande kunder...
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
Jag kan förstå att man i goda tider väljer sina kunder, det gör alla branscher. Speciellt det som först verkar obetydligt och har låg vinst.
Samtidigt kan det vara bra att veta att den man tackar nej åt kan vara en presumtiv storkund. Och många människor har ett ganska stort inflytande i sitt sociala nätverk på personer, företag o s v.

Så det gäller att göra det med finess.
 
  • Gilla
Vatthagen och 2 till
  • Laddar…
Funkar det att vara ärlig och säga precis som det är, att man har fullt opp och tyvärr inte kan ta på sig nått mer?
 
  • Gilla
Vatthagen och 3 till
  • Laddar…
Glöm inte att även rördragning, dosor mm är behörighetsjobb så det är en del du begär att någon du inte känner skall ta på sig ansvaret för.
 
  • Gilla
Fredrik Sjödin och 4 till
  • Laddar…
MagHam skrev:
Jag kan förstå att man i goda tider väljer sina kunder, det gör alla branscher. Speciellt det som först verkar obetydligt och har låg vinst.
Samtidigt kan det vara bra att veta att den man tackar nej åt kan vara en presumtiv storkund. Och många människor har ett ganska stort inflytande i sitt sociala nätverk på personer, företag o s v.

Så det gäller att göra det med finess.
Bra inlägg. Jag är inte en hjärtlös individ som skrattande går till banken och tar ut pengar i överflöd... :p
Det känns inget vidare att tacka nej till jobb men jag är ensam i företaget och vill ha det så. Då måste jag tyvärr tacka nej till en hel del jobb. Jag lovar att det är bättre än att ta åt sig för mycket, en ny kund som man tackat ja till blir inte speciellt imponerad om man senare inte dyker upp.
Dessutom vill jag inte riskera hälsan genom att jobba dygnet runt. Så vissa kunder får helt enkelt leta vidare. Skulle det dessutom vara någon som vill köpa eget material så blir det inte direkt svårare att tacka nej.
Hade jag haft färre jobb kanske jag hade resonerat annorlunda men det har inte hänt sedan jag startade eget 2006.
 
  • Gilla
-MH- och 10 till
  • Laddar…
Om vi backar tillbaka lite till huvudfrågan som handlade om ett garage som kunden vill tråda själv så blir ju standardsvaret: "Då kan inte elinstallatören ta ansvaret, för denne vill veta om alla ingående delar är riktigt utförda"

Got it.
Men hur gör ni då när det finns en befintlig installation som kunden inte säger sig ha meckat med själv, men inte heller kan ange installatören för...

Exempel: Ett hus som behöver en neutralledare till nya induktionshällen. Allt ser ut att vara gjort enligt konstens alla regler.
Hackar ni verkligen in ett nytt VP-rör ända från centralen och drar om allt? Eller kanske litar på röret i det läget och drar nya FK? Fimpa röret och dra en utanpåliggande kabel?
 
  • Gilla
Vatthagen och 10 till
  • Laddar…
(y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.