E elmont skrev:
nästan alla med eller utan högskola knappa in rätt tider.
De med högskola brukar förväxla on/off, har jag hört... :crysmile:

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Eller in och out. Vad är skillnaden?

Uret verkar sitta på ett ställe där man inte ofta är och justerar eller ändrar tiden.
Ett theben-ur med batteribackup skulle jag rekommendera. Det ska hålla i många år utan någon handpåläggning.

E elmont skrev:
Men det finns ju fortfarande analoga ur med ryttare (y) där kan nästan alla med eller utan högskola knappa in rätt tider. Dessutom är dom billiga :love:
Och så fort strömmen gått måste man ställa om den?

Nej, dom har haft gångreserv dom senaste 40-50 åren OM man inte köpt dom allra billigaste

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Jag tänkte nu ta in en annan elektriker som får koppla in detta.

Innan jag gör det tänkte jag kolla med er hur det nya ska kopplas, så det inte blir något konstigt.

Dom två första bilderna är hur det var kopplat innan och den tredje är kopplingsschemat för det nya kopplingsuret. Den gamla timern fungerade alltså innan den gick sönder.

Mvh Mikael

• Bakstycke av eltidsur med öppen kabelanslutning och texten "Brun svart blå" samt en ansluten kontakt i ett eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nytt kopplingsur för elinstallationer på en träbänk.
    Skapa konto
  • Kopplingsschema för tidsstyrningsenhet visar anslutningspunkter och inställningsknappar på en manuell sida.
    Skapa konto
Om du själv tänkt koppla in uret så skulle du fått hjälp, men ska du få dit en yrkesman så tycker jag att det är han som får avgöra då det finns lite varianter.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Om du själv tänkt koppla in uret så skulle du fått hjälp, men ska du få dit en yrkesman så tycker jag att det är han som får avgöra då det finns lite varianter.
Det är en kompis som jobbar med hissar. Ingen utbildad elektriker. Inte helt 100 på att han vet exakt, därav frågan

L micke880 skrev:
Det är en kompis som jobbar med hissar. Ingen utbildad elektriker. Inte helt 100 på att han vet exakt, därav frågan
Jobbar han på något sätt med elen i hissar vet han. Annars har han fel jobb...

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
E elmont skrev:
Varför inte svara för det kan ju vara andra som läser o vill veta eller någon googlar o hamnar i den här tråden.

Ställ då frågan så att inga misstankar väcks om att man mörkar med vem som ska göra jobbet. OCH om någon yrkesman ska komma finns det alltid många olika lösningar att ta till och dom flesta vill göra jobbet på sitt vis och uppskattar sällan att någon skriver en "lösningen" på näsan.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Hur många sätt kan man koppla in ett simpelt tidur på?

Det är bara fantasin som sätter gränsen ;) och om det var ett "svar" till mig så var inlägget inte speciellt angående ur utan mer allmänt hållet och gäller för i princip allt eljobb.

• Älska
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.