Hej! Jag har ett kopplingsur till ett ventilationsaggregat som har gett upp, och varken jag eller elektrikern hittar ingen motsvarande jag kan byta till.
Kopplingsuret är modell EF700ET.
Finns det någon som har förslag på ett som jag kan byta till, där man kan programmera in på och avstängningstider.
Tack på förhand!
Kopplingsuret är modell EF700ET.
Finns det någon som har förslag på ett som jag kan byta till, där man kan programmera in på och avstängningstider.
Tack på förhand!
Byt elektriker, det är ett kopplingsur med den mest basala egenskaperna som går att byta mot nästan vilket ur som helst.
Tex det här https://www.jula.se/catalog/el-och-...lbehor/tillbehor/digitalt-kopplingsur-402204/
Och https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/elcentraler/kapslingar/normkapsling-403005/
Tex det här https://www.jula.se/catalog/el-och-...lbehor/tillbehor/digitalt-kopplingsur-402204/
Och https://www.jula.se/catalog/el-och-...n/elcentraler/kapslingar/normkapsling-403005/
Tack! Hehe, får göra det!E elmont skrev:
Du har möjligtvis inte förslag på något med lite högre kvalitet? Det var många missnöjda över det där tiduret.
Om du vill ta din styrning in i 2000-talet så hade jag satt dit valfritt Shelly relä.L micke880 skrev:
Katastrof att ställa in tider på något annat sätt än i mobilen. Har haft ett sådant kopplingsur som du har
https://www.styrahem.se/p/692/infalld-strombrytare-en-kanal-wifi-bluetooth-mjs-shelly-1-plus
Kopplingsuret ställer man in en gång för alla sedan får det ticka på och gå. När det kommer en ny brukare av fläkten är det mycket enkelt att låta det vara eller justera på plats. Då är ju telefonen bara "ännu en grej" som man med shellyn måste ha och som inte ger nått mervärde och bara ännu en "grej" som kan häxa.
Så kan det vara.E elmont skrev:Kopplingsuret ställer man in en gång för alla sedan får det ticka på och gå. När det kommer en ny brukare av fläkten är det mycket enkelt att låta det vara eller justera på plats. Då är ju telefonen bara "ännu en grej" som man med shellyn måste ha och som inte ger nått mervärde och bara ännu en "grej" som kan häxa.
Men frågan är väl varför man sätter ett schema på en fläkt
Och hur ofta man vill kunna ändra schemat.
Det hade påverkat mitt val av kopplingur.
Eller nä, det hade det inte. Jag hade valt shelly ändå
En shelly kan man sätta i t.ex. en U56-dosa utan mittstolpe. Den får inte hänga fritt eftersom den har åtkomliga anslutningsterminaler.
Jag måste säga att jag är lite kluven i detta med Shelly vs kopplingsur. Ett kopplingsur är en enkel grej som inte har så stor potential att jäklas. Samtidigt är det ganska yxigt att programmera de enklare varianterna och det kräver att man håller tungan rätt i mun. En Shelly har kanske lite högre risk att jäklas men är samtidigt väldigt lättprogrammerade via telefonen och man måste inte in där stup i ett, när den är programmerad sköter den sig lika mycket själv som ett kopplingsur. Den behöver inte heller ha någon nätverkskoppling (men jag misstänker att den interna klockan kan driva en del utan). En Shelly är dessutom väldigt billig. Billigare än de billigaste kopplingsuren.
elmonts perspektiv är yrkeselektrikerns, som har knappat tusentals kopplingsur och kan göra det i sömnen, samtidigt som grejer som Shelly kan orsaka konstiga fel som inte är helt enkla att felsöka för en elektriker (eller någon annan). Tid kostar och garanterad funktion på en rätt förutsägbar tid och garanterad användbarhet för nästa användare kan lätt trumfa mer avancerad funktionalitet som är beroende av externa faktorer och krångligare inställningar.
Jag måste säga att jag är lite kluven i detta med Shelly vs kopplingsur. Ett kopplingsur är en enkel grej som inte har så stor potential att jäklas. Samtidigt är det ganska yxigt att programmera de enklare varianterna och det kräver att man håller tungan rätt i mun. En Shelly har kanske lite högre risk att jäklas men är samtidigt väldigt lättprogrammerade via telefonen och man måste inte in där stup i ett, när den är programmerad sköter den sig lika mycket själv som ett kopplingsur. Den behöver inte heller ha någon nätverkskoppling (men jag misstänker att den interna klockan kan driva en del utan). En Shelly är dessutom väldigt billig. Billigare än de billigaste kopplingsuren.
elmonts perspektiv är yrkeselektrikerns, som har knappat tusentals kopplingsur och kan göra det i sömnen, samtidigt som grejer som Shelly kan orsaka konstiga fel som inte är helt enkla att felsöka för en elektriker (eller någon annan). Tid kostar och garanterad funktion på en rätt förutsägbar tid och garanterad användbarhet för nästa användare kan lätt trumfa mer avancerad funktionalitet som är beroende av externa faktorer och krångligare inställningar.
Och jag är kluven... Å ena sidan är de flesta kopplingsur obegripliga utan manual och psykbrytframkallande att pilla på, om man nu inte är proffs och kan det i sömnen. Å andra sidan tycker jag en mobil är en hopplös nödlösning som är oduglig som "inmatningsenhet" och inte ska behövas för att ställa in ett kopplingsur. Bara att välja, pest eller pest.
Man lämnar naturligtvis manualen i urets kapsling så finns det för all framtid i urets omedelbara närhet.
Den största nackdelen med att styra saker med mobil är väl att man blir knuten till den som har mobilen. Och hör och häpna, det finns en stor del av befolkningen som INTE älskar att fippla med mobilen i tid och otid.
Vissa anser tex att det är enklare att trycka på en strömbrytare än att tända med mobilen och vissa (dom flesta?) förstår inte vitsen med att kunna sitta på mallis och tända belysningen i fjällstugan.
Den största nackdelen med att styra saker med mobil är väl att man blir knuten till den som har mobilen. Och hör och häpna, det finns en stor del av befolkningen som INTE älskar att fippla med mobilen i tid och otid.
Vissa anser tex att det är enklare att trycka på en strömbrytare än att tända med mobilen och vissa (dom flesta?) förstår inte vitsen med att kunna sitta på mallis och tända belysningen i fjällstugan.
För all framtid??? Tio år och tre ägare senare sätter jag mina pengar på att manualen försvunnit.E elmont skrev:
Jag är en sån. OK för att "läsa" men fy f-n för att behöva "mata in data".E elmont skrev:
Absolut!E elmont skrev:
Men det kan vara smutt att släcka när hyresgästerna dragit men glömt lyset på.E elmont skrev: