195 läst · 0 svar
195 läst
0 svar
Tidsuppskattning gips tak och vägg
Sitter och roar mig lite med att gå igenom budgeten för en drös renoveringar som gjordes 2024 - tanken är att det också är en nyttig exercis för planering av nästa etapp. Bygg firman jag hade var på löpande basis och jag har timmarna - dock så var dom inte urbenade för dom olika posterna så lite svårt att skapa en ungefärlig bild på hur länge olika saker kan ta. För att vara tydlig så är jag helt nöjd med deras arbete och det är betalt och klart sedan länge.
Frågan handlar helt enkelt om - mellan tummen och pekfingret - hur lång tid ska man räkna med för att "fixa" väggar med gips, spackling av skarvar, etc. Som exempel c. 70kvm "vanligt" hus så med 250cm högt till tak, vinklar och vrår och självklar är inget helt rakt. Underlaget var härlig treetex på plankväggar. Pratar vi 80-100h eller är det högt eller lågt?
Om vi sen jämför det med tiden det skulle ta för c. 50 kvm vart det är ryggåstak med en höjd upp till 6 meter
känns som om det helt plötsligt kommer ta mycket mera tid för samma yta
Frågan handlar helt enkelt om - mellan tummen och pekfingret - hur lång tid ska man räkna med för att "fixa" väggar med gips, spackling av skarvar, etc. Som exempel c. 70kvm "vanligt" hus så med 250cm högt till tak, vinklar och vrår och självklar är inget helt rakt. Underlaget var härlig treetex på plankväggar. Pratar vi 80-100h eller är det högt eller lågt?
Om vi sen jämför det med tiden det skulle ta för c. 50 kvm vart det är ryggåstak med en höjd upp till 6 meter
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera gips på tak.
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur spacklar jag ett gammalt lampkrokshål i gipstak?
Belysning -
Montering av gips på innertak av ”masonitplattor”
Hänga upp romerska ringar i barnrum i gipstak?
Inredning -
Tidsuppskattning gipsvägg och innertak, för ett proffs.
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus
Populärt i forumet
-
Hur ska jag göra med öppna spisen??
Pappremsa mellan vägg och tak?
Hur har ni installerat en bygel till er diskmaskin?
Byggställningsrör (typ Burton) som stolpe till en utkraga trall
Veranda med valmat tak. Dimensionering, vinklar bärlinor osv
Byggmaterial & Byggteknik