Själv har jag en vattenfelsbrytare som bryter vattnet när jag larmar huset och kollar sedan om trycket i ledningarna sjunker. En billig försäkring mot vattenläckage som uppskattas av försäkringsbolag
 
  • Gilla
Olaf3
  • Laddar…
JPC-CONSULT JPC-CONSULT skrev:
Själv har jag en vattenfelsbrytare som bryter vattnet när jag larmar huset och kollar sedan om trycket i ledningarna sjunker. En billig försäkring mot vattenläckage som uppskattas av försäkringsbolag
ja det är nog ingen dum idé att skaffa sig.
 
  • Gilla
16386
  • Laddar…
Det är bra när man kan koppla till larmet/ dörrlåset
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Jag skulle vilja ha lite tips och åsikter från er gällande kakel och klinkers.

Vilken färg och storlek på kakel och klinker ska man köra på tycker ni? Det är ju ett väldigt litet rum så bör man tänka på val av storleken och hur? Tyck till!

Jag slänger in två kort på vad vi har tittat på och funderar kring. Men jag vill veta vad ni tycker!
Jag löpte amok när jag renoverade en likvärdig toalett. Toalettstolen är en Ido 36-53 från 30-talet som jag sökt efter länge, hittat och renoverat. Inredningen fick bli därefter.
 
  • Renoverad toalett med Ido 36-53 toalettstol från 30-talet, mönstrat golv, retro inredningsdetaljer och färgglada leksaksbilar på hylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Snigla och 9 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Jag löpte amok när jag renoverade en likvärdig toalett. Toalettstolen är en Ido 36-53 från 30-talet som jag sökt efter länge, hittat och renoverat. Inredningen fick bli därefter.
Välförberett ser jag. Redigt med papper plus bilar att leka med när man löst alla korsord i veckotidningarna.
 
  • Haha
Bajs83 och 2 till
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Jag löpte amok när jag renoverade en likvärdig toalett. Toalettstolen är en Ido 36-53 från 30-talet som jag sökt efter länge, hittat och renoverat. Inredningen fick bli därefter.
riktigt häftig toalett måste jag säga! :D Bilarna är kronan på verket! (y)
 
Du kan ju klä in trappstegen du med, lite utmaning med att den svänger men det borde inte va omöjligt.
 
JA”Snabbe” JA”Snabbe” skrev:
Du kan ju klä in trappstegen du med, lite utmaning med att den svänger men det borde inte va omöjligt.
ja, tanken har slagit mig! Nu när jag har lagt en hel del på att försöka fixa dem så känner jag mig tvingad att behålla det såhär ;)
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Om rummet saknar golvbrunn är det inte våtrum. Så då kan du ha vilket material du vill på golv och vägg. Parkett och sammetstapeter om du tycker att det är praktiskt?
Vart är den faktan ifrån?

Tex gvk säger att man ska ha tätskikt + 10cm uppvik även om brunn inte finns...
https://www.gvk.se/branschregler/fr...golvbrunn-ska-man-ha-tatskikt-pa-sadant-golv/
Bbr säger förvisso inte att det är ett kvar, men rekommenderar det fortfarande!
https://www.boverket.se/sv/byggande...tering/badrum-och-andra-vatrum-vid-nybyggnad/

Angående klinker.
Ljuset absolut, inget snack om det!
Storlek däremot, tja, beror ju lite på storleken på utrymmet och dess mått :) men bredden är väl ungefär 85cm? Så då hade jag kört på 30*30, då det ger känslan av en stor platta i ett mindre utrymme (y)

Men en sak som jag funderar över, kanske står här någonstans förvisso... Men ska wcn stå rakt in? Hur mkt utrymme kommer bli kvar bakom och slutligen, varför då behålla ett tomrum där bakom? Hade det inte blivit snyggare att bara smacka upp en vägg bakom wcn? :)
 
Vart är den faktan ifrån?

Tex gvk säger att man ska ha tätskikt + 10cm uppvik även om brunn inte finns...
[länk]
Bbr säger förvisso inte att det är ett kvar, men rekommenderar det fortfarande!
[länk]
tack för detta förtydligandet!

Angående klinker.
Ljuset absolut, inget snack om det!
Storlek däremot, tja, beror ju lite på storleken på utrymmet och dess mått :) men bredden är väl ungefär 85cm? Så då hade jag kört på 30*30, då det ger känslan av en stor platta i ett mindre utrymme (y)
ja, tror också att ljust kakel är det som gäller. Det stämmer väldigt bra, 91 cm brett är det. Tack för tipset.

Men en sak som jag funderar över, kanske står här någonstans förvisso... Men ska wcn stå rakt in? Hur mkt utrymme kommer bli kvar bakom och slutligen, varför då behålla ett tomrum där bakom? Hade det inte blivit snyggare att bara smacka upp en vägg bakom wcn? :)
Toalettstolen kommer att stå rakt in. Det kommer inte att finnas någon ståhöjd bakom toalettstolen, tanken är att vi ska ha exempelvis en korg med extra toalettpapper, städartiklar och lite annat där bakom. För jag tror att hade man satt igen utrymmet där bakom hade toaletten känts väldigt trång och inte lika luftig, inbillar jag mig :D
 
91 cm? Ja då hade jag kört på 30*30 alla dagar i veckan, är det jag kommer köra på själv och jag har faktiskt en 91 cm bred toa :crysmile:
Vår toa har ett djup på 131 cm och det känns ju inte som ett spa men det funkar (y)
Och som det ser ut så lär det bli några dm kvar bakom wcn till "slutet"? Lär inte vara ett roligt utrymme att städa :surprised:.
Nä, jag hade byggt igen och kanske byggt in ett skåp i väggen, typ ett Ikea eket som man kunnat ha papper i :cool:

Vidare hade jag faktiskt kört med en klinker sockel.. De hade varit najs, sen kan ni däremot alltid köra lite mörkare färg på väggarna om ni vill få lite kontraster då det blir så liten visuell yta (y)
 
J Jarlsgård skrev:
91 cm? Ja då hade jag kört på 30*30 alla dagar i veckan, är det jag kommer köra på själv och jag har faktiskt en 91 cm bred toa :crysmile:
Vår toa har ett djup på 131 cm och det känns ju inte som ett spa men det funkar (y)
Och som det ser ut så lär det bli några dm kvar bakom wcn till "slutet"? Lär inte vara ett roligt utrymme att städa :surprised:.
Nä, jag hade byggt igen och kanske byggt in ett skåp i väggen, typ ett Ikea eket som man kunnat ha papper i :cool:

Vidare hade jag faktiskt kört med en klinker sockel.. De hade varit najs, sen kan ni däremot alltid köra lite mörkare färg på väggarna om ni vill få lite kontraster då det blir så liten visuell yta (y)
haha ja, du ser! Ja men 30x30 är nog en bra storlek för det :D vår är 210 cm djup som den ser ut idag. Det är sambon som får städa där bakom, haha! Ja, ett skåp tänkte jag också på om man skulle bygga in som förvaring. Du har i alla fall väckt en tanke hos mig :D angående sockeln, menar du att man exempelvis kapar en 30x30 platta på hälften då på vägg? :)
 
Jag gjorde ett experiment snabbt och satte mig på toa, och jag med mina 185cm behöver ha minst ~150 cm för att slippa sitta och bocka huvudet. Och räknar jag på ett ungefär så tror jag att ni utifrån mig hade behövt ha en trappbredd bakom wcn :surprised: så du gör nog rätt i att ta en liten tankeställare :cool:

Så, nu släpper jag mitt argument där :crysmile:

Och angående sockel så är det precis det jag menar, fast kanske bara en tia högt :)

Ett annat tips är att bara ha handfat och ingen kommod, med en kommod (även en grund) så kommer det kännas rejält trångt då benen inte får något utrymme.

Till sist, så bidrar jag med en otroligt stökig bild, som jag skäms lite för, men delar ändå :crysmile:
Trång toalettutrymme med toalettstol och handfat, kakelvägg och grått golv, trångt utrymme framför toalett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
magnfris
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Jag gjorde ett experiment snabbt och satte mig på toa, och jag med mina 185cm behöver ha minst ~150 cm för att slippa sitta och bocka huvudet. Och räknar jag på ett ungefär så tror jag att ni utifrån mig hade behövt ha en trappbredd bakom wcn :surprised: så du gör nog rätt i att ta en liten tankeställare :cool:

Så, nu släpper jag mitt argument där :crysmile:

Och angående sockel så är det precis det jag menar, fast kanske bara en tia högt :)

Ett annat tips är att bara ha handfat och ingen kommod, med en kommod (även en grund) så kommer det kännas rejält trångt då benen inte får något utrymme.

Till sist, så bidrar jag med en otroligt stökig bild, som jag skäms lite för, men delar ändå :crysmile:
[bild]
haha ja, jag får fundera lite! Tack för ditt engagemang :cool: Angående sockeln är det värt att ha i åtanke. Vi har faktiskt köpt ett handfat med kommod som har väldigt litet djup, som jag tror kommer bli rätt bra där inne. Jämfört med ditt handfat är vårt betydligt mindre :D

tack för bilden, vad kör du med för storlek på ditt kakel och klinker? 15x15? Det kändes som bra storlek, både på golv och vägg :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.