Mikael_L
Skilj på torkning och krympning. :)

När det gäller torkning, så du kan lägga golv, tätskikt och andra saker som kräver en viss maximal rH, så är svaret att det beror på ... (en massa faktorer).

Vad det gäller krympning (så inte klinker lossnar eller spricker och fogar spricker) så är tumregeln 12 veckor. Hur mycket det påverkas av olika temp osv vet jag dock inte. 12v är som sagt en tumregel.

P
När vi byggde nytt för ett par år sedan så ville inte kakelsättaren att vi skulle lägga golv förtidigt. Detta för fukten i plattan skulle inte ha någonstans att ta vägen förutom till duchen och tvättstugan som då inte var klinkade. Så golvet fick vänta tills dom hade klinkat. Nu hade vi lite tur att man gjöt och reste innan sommaren och lät sommaren ha sin gång med ledighet och därmed gick det torktid....

Baritz skrev:
Hejsan!! Vi gjöt vår platta på mark 15/4-08,markskivor av cellplast 300mm och 100mm armerad betong är dem uppgifter jag har (det är ett LB-hus)..28/4 levererades huset,så det har stått under "torrt tak" sen dess (inte tätt hus,för det är öppet in vid takfötter m.m).Lite olustigt,dem har typ jobbat 2 dagar på vårt hus sen stomresningen,men det kanske är bra att det får stå och "vädra ur"??
Enligt byggledaren skulle vi "utan problem" kunna lägga golv,samt färdigställa våtrum 10 veckor efter gjutning (det var en tumregel) enligt honom...Provisorisk golvvärm för hantverkarnas arbetsmiljö skulle inte påverka torktiden enl. honom,och någon avfuktare kan man väl inte hyra in när vi inte har tätt hus??

MVH/Baritz
Äldre inlägg men det här verkade vara praxis för lbhus ända till slutet och säkert för andra husföretag också. Bloggarna som finns ger ett spann på runt 8-12v från gjutningsdatum till dess att man börjar med våtrum. Byggde lb en annorlunda grund / speciellt tätskikt eller ser man mellan fingrarna på fukten ? Inte chans att plattan kan ha nått RF 85% efter så kort tid för att kunna läggas tätskiktet.

Mikael_L
Men det beror på ... helt enkelt ... :)

Det är omöjligt att förutsäga uttorkningsgraden, eller tiden till att nå 85%rH, utan att veta en mängd parametrar.

Vill man få torrt snabbt ska man värma betongen under uttorkningsfasen (men inte för tidigt dock), t.ex. slå på golvvärmen. Man ska ventilera byggnaden tillräckligt bra och hålla det varmt.
Uttorkning med dessa metoder går betydligt snabbare under vintern än sommaren, iom att det låga absoluta fukttalet i utomhusluften ger ett lågt rH inomhus = en bra rH-gradient mellan golv och omgivande luft vilket driver på diffusionen.
Avfuktare är också bra, särskilt bra under sommaren då det annars inte går att uppnå lågt rH i huset.

Sen beställer man betong med lägre vct-tal om man har bråttom med uttorkningen. Mer cement i gör att mer av vattnet används upp redan vid härdningen.
Dyrare och mer svårjobbad betong, ja. Men är det bråttom i led nr 2 så kan det löna sig.

Det beror på ja !

Att därför införa en "praxis" eller allmän regel att våtrum påbörjas efter 10v på ett husföretag / Lbhus mfl är vanskligt. Provisorisk golvvärme är ju efter betongens vct tal det som hjälper mest ur fuktighetssynpunkt, så arbetsledaren som sa det där är antigen indoktrinerade att tänka fel eller har okunskapen.

Man förstår ju att man måste sätta ett inflyttningsdatum annars tröttnar folk men torktiden på plattan måste ju få ha sin gång?

Mikael_L
Vill man göra läxan ordentligt så börjar man med att "projektera", dvs välja vct-tal och torkförutsättningar så det passar tidsplanen.
Sen när det börjar närma sig golvläggningen så mäter man helt enkelt fukthalten i plattan.

Men tyvärr ser det inte ut så i verkligheten.
Både okunskap och genvägar är vitt utbredda företeelser.

edit:
Men att du skrev: "Inte chans att plattan kan ha nått RF 85% efter så kort tid för att kunna läggas tätskiktet."
Det stämmer ju inte. Väljer dom väldigt lågt vct så har dom nog en chans. :)

Jag vidtog inga speciella åtgärder alls, vanlig standardbetong, ingen värme i betongen, väldigt svalt uppvärmt hus under vintern.
Efter ca 9 månader så mätte jag upp nästan 85% rH.
Jag kan kolla mer exakt, om någon är intresserad.

Redigerat:
Tll saken hör att jag fuktmätt min lbhus platta 4 mån efter gjutning och den va knappt nere i 90%. Förvisso ingen jättekontrollerad uttorkning invändigt, men det stod massivt med fläktar och blåste på i tätt hus i ett par mån sen kom ju konken, då lämnade dom kvar en fläkt i alla fall.
Innan fuktmätningen hoppades man ju på att de använt låg vct i betong, voterna eller vad som helst. Så verkar ju inte fallet när provresultatet kom tillhanda.

Mikael_L
Jag tror precis som dig.
Att det läggs golv på tok för tidigt överallt i vårt land, av alla möjliga hustillverkare.
Det borde ju kunna kallas skandal, för om något har varit mer debatterat och genomlyst än detta med sjuka-hus och fuktig betong, vete tusan. Så det går inte ens att skylla på att man inte vet.

Nä, billigt, fort och snabbt, det är nog melodin ... :mad:

Beställde jag ett nytt hus skulle jag givetvis ta upp detta, och få in det i kontraktet.
Och Någonstans måste KA göra rätt för alla sina pengar, och helt enkelt se till att en KORREKT fuktmätning genomförs innan några golv läggs.

Det kan bli spännande ifall man har en grymt hård förseningsvite's-klausul och sen visar det att rH mäts upp till, t.ex. 92% när det är dags för golvläggning. :D

Jag har dock inte lyxen att vänta så mycket mer känner jag , vi är en familj intjoffade i ett 10kvm rum i väntan på att plattan ska torka haha, då vi skulle ha fått tillträde till huset i mitten på april ursprungligen av lbhus vete fan hur huset mått om x-antal år... Samtidigt hade man ju varit i samma sits som många andra.

Har dålig koll på efterdyningarna på om det slarvas med fukten i betongen...kanske mumma att hitta ngt fläskigt som gör att man härdar ut lite till !!

Bumpar tråden lite.
Hur funkar det med att gjuta platta i t.ex november och sedan börja montera huset i februari? I min tanke så torkar plattan till en viss del. Men det finns också risk att plattan fryser sönder? Krävs det att man har värme i golvvärmen, eller fläktar som värmer plattan hela vintern? Känns som att det skulle bli en mycket dyr lösning... Eller hur fungerar det?

Nepp, det går alldeles utmärkt.. Bara det inte kommer allt för mycket kraftigt regn eller mycket minusgrader de första timmarna så går det bra att låta den stå ute under vintern.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.