15 872 läst · 25 svar
16k läst
25 svar
Tiden för att gjuta platta?
Sida 1 av 2
Hej.
Några frågor gällande grundgjutningen samt tiden därefter:
- Hur lång tid tar det att gjuta en grund? Vår firma som ska gjuta har sagt 1v, låter lite kort tycker jag.-
- Måste grunden torka eller stå ett tag därefter? Vårt hus kommer nämligen ca 1 v efter att grunden ska vara klar.
- När kan man lägga golv i huset? Har läst på olika trådar att man bör vänta ett bra tag efter att grunden gjutits.Är det så eller?!
Tacksam för svar.
Några frågor gällande grundgjutningen samt tiden därefter:
- Hur lång tid tar det att gjuta en grund? Vår firma som ska gjuta har sagt 1v, låter lite kort tycker jag.-
- Måste grunden torka eller stå ett tag därefter? Vårt hus kommer nämligen ca 1 v efter att grunden ska vara klar.
- När kan man lägga golv i huset? Har läst på olika trådar att man bör vänta ett bra tag efter att grunden gjutits.Är det så eller?!
Tacksam för svar.
Det beror väl på vad du räknar i i gjutningen. Själva gjutningen tar ett par timmar. Men innan dess ska man plana av, gräva dränering, montera kantelement, armera etc. Fast nog hinner man det på en vecka, det beror ju även på hur många som jobbar.kennybrack skrev:
Några av Myresjöhusen på vår gata fick grunden typ 2dagar innan huset kom, på vintern dessutom... Verkar ha gått bra.kennybrack skrev:Vår firma som ska gjuta har sagt 1v, låter lite kort tycker jag.-
Tacksam för svar.
Sedan torkades det rejält med byggfläktar under byggnationstiden. Golvet lades typ 2-3 månader senare.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
jag har haft koll på några dussin grunder, ca 2 veckor brukar de hålla på, husen brukar komma en till 2 veckor efter det, en grund stod över hela vintern innan huset kom, men det är nog ganska unikt. Det brukar finnas en stor grävskopa på plats under hela tiden de bygger grunden, så det verkar vanligt att de skyndar på ganska bra, blir väl väl dyrt annars
Betongen härdar snabbt och når större delen av sin styrka redan på några få dagar.
Så att sätta upp huset 1 vecka efter gjutningen skulle inte jag vara orolig över.
Hur lång tid det tar att göra grunden är ju svårt att bedöma... Storlek och komplexitet, markförhållanden, tillgång till maskiner och antal gubbar osv påverkar mycket.
Jag tycker inte det verkar orimligt med 1 vecka, om det nu inte ska pålas, sprängas eller sånt. Men det mesta måste klaffa isåfall.
Torktiden på plattan är dock rätt lång. Den påverkas av vilken betong som använts, temperatur och vattenbegjutning vid gjutningen, tjocklek på plattan. Men framförallt vilket torkklimat som sen gäller, dvs luftfuktighet, temperatur och luftomsättning.
Kravet på vilken torrhet som måste uppnås beror på vilket golvmaterial som ska användas och om speciella åtgärder vidtas för golvet, t.ex. platon-luftning osv.
edit: detta är i princip lekmannakunskaper, baserat på vad jag läst och sett...
Så att sätta upp huset 1 vecka efter gjutningen skulle inte jag vara orolig över.
Hur lång tid det tar att göra grunden är ju svårt att bedöma... Storlek och komplexitet, markförhållanden, tillgång till maskiner och antal gubbar osv påverkar mycket.
Jag tycker inte det verkar orimligt med 1 vecka, om det nu inte ska pålas, sprängas eller sånt. Men det mesta måste klaffa isåfall.
Torktiden på plattan är dock rätt lång. Den påverkas av vilken betong som använts, temperatur och vattenbegjutning vid gjutningen, tjocklek på plattan. Men framförallt vilket torkklimat som sen gäller, dvs luftfuktighet, temperatur och luftomsättning.
Kravet på vilken torrhet som måste uppnås beror på vilket golvmaterial som ska användas och om speciella åtgärder vidtas för golvet, t.ex. platon-luftning osv.
edit: detta är i princip lekmannakunskaper, baserat på vad jag läst och sett...
Det verkar ju som om man bör vänta någon månad med att lägga golv på gjuten grund. Jag har fått för mig att man kan klinkra lite tidigare(än att lägga trägolv), stämmer det och isf ungefär när kan man börja med det?
Du måste alltid vänta minst tre månader innan du lägger klinker på betong, så att krympningen är färdig (eg tillräckligt långt framskriden). Undantaget är en del olika specialbetong. Men jag tror inte att man använder dessa betongsorter till hel platta, utan mera till när det handlar om reparation av vattenskada eller likn, då det gäller begränsad gjutning.
Om du tätskiktar och lägger klinker kommer inte plattan att torka upp något mer, men om du lägger klinker utan tätskikt under (dvs ej tillämpligt vid badrum, men kanske kök eller hall typ) så fortsätter plattan att sakta torka ur genom klinkerfogarna.
Om du tätskiktar och lägger klinker kommer inte plattan att torka upp något mer, men om du lägger klinker utan tätskikt under (dvs ej tillämpligt vid badrum, men kanske kök eller hall typ) så fortsätter plattan att sakta torka ur genom klinkerfogarna.
Så man kan alltså lägga klinkers tidigare i hall och kök än i badrum? Tror ni man kan klinkra där ca 2mån efter grundläggning??
Nu missförstod du mig, eller läste lite för snabbt.
Jag påstod att du alltid måste vänta minst 3 månader innan du lägger klinker.
Men sen kan du gärna kolla den uppgiften med någon annan med, för detta är ju bara något jag läst mig till.
Jag påstod att du alltid måste vänta minst 3 månader innan du lägger klinker.
Men sen kan du gärna kolla den uppgiften med någon annan med, för detta är ju bara något jag läst mig till.
Man kan lägga klinkers tidigare, ca 2 månader, men då med specialfix som oftast är så mycket dyrare att man hellre väntar. Tätskikt kan läggas när man nåt RF 85% och det tar ca 3 månader, men man skall alltid fuktmäta för säkerhetens skull.
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Generellt kan man säga så, men som du säger så gäller ju även att ta hänsyn till uttorkningsförhållanden och därför nämner jag även fuktmätningen. När t.ex. tillverkare talar om ca 3 månader så talar man också om 20°c och ett RF på ca 50% eller som de kallar det: gynnsamma uttorkningsförhållanden. Det missas av många människor
Hejsan!! Vi gjöt vår platta på mark 15/4-08,markskivor av cellplast 300mm och 100mm armerad betong är dem uppgifter jag har (det är ett LB-hus)..28/4 levererades huset,så det har stått under "torrt tak" sen dess (inte tätt hus,för det är öppet in vid takfötter m.m).Lite olustigt,dem har typ jobbat 2 dagar på vårt hus sen stomresningen,men det kanske är bra att det får stå och "vädra ur"??
Enligt byggledaren skulle vi "utan problem" kunna lägga golv,samt färdigställa våtrum 10 veckor efter gjutning (det var en tumregel) enligt honom...Provisorisk golvvärm för hantverkarnas arbetsmiljö skulle inte påverka torktiden enl. honom,och någon avfuktare kan man väl inte hyra in när vi inte har tätt hus??
MVH/Baritz
Enligt byggledaren skulle vi "utan problem" kunna lägga golv,samt färdigställa våtrum 10 veckor efter gjutning (det var en tumregel) enligt honom...Provisorisk golvvärm för hantverkarnas arbetsmiljö skulle inte påverka torktiden enl. honom,och någon avfuktare kan man väl inte hyra in när vi inte har tätt hus??
MVH/Baritz
Jag skulle vilja påstå att de inte finns en chans att RF har sjunkit till under 85% (vilket krävs för våtrummens skull) på tio veckor i ett ouppvärmt utrymme utan avfuktning. Möjligtvis under 95%, så ni kan lägga golv.
Och det är väl klart att det torkar ut snabbare om man får igång golvvärmen.
Och det är väl klart att det torkar ut snabbare om man får igång golvvärmen.
Har också hört att torktiden på betongplatta skall vara 3 månader innan man kan lägga på klinker. Min fråga är om det är samma tid nu under sommaren för en betongplatta 10 cm tjock ovan 10 cm frigolit till en klinkad terrass ute runt poolen. Tänkte gjuta senare delen av maj och hoppades få allt klart innan sommaren är slut. Måste jag vänta med klinkern till i början av sep?