B
Känns som det spårar ur lite.

Ja, lite dåligt med rot delen, men det brukar jag kolla innan jag lägger en beställning.

Annars är det väl som det brukar vara tycker jag, blandaren tar de ca 900kr mer än på nätet för. Men har man inte avtalat om påslag eller frågat om priset så blir det ju så.

Timpeng är även det inget som sticker ut jättemycket. Sånt frågar man ju när man beställer.

Servicebil är väl inte heller något att nämna, det sticker inte ut extremt.

Men ja, det kostar 5000kr ex rot om man ska byta en blandare med hantverkare. Och ja, det kostar 1600 kr och tar nån h om man räknar med tiden för beställning att göra det själv.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
[länk]


Fakturans innehåll
I momslagen anges vilka uppgifter som måste finnas i en handling för att den ska vara en faktura. Utöver nedanstående uppgifter ska en faktura i vissa situationer innehålla en särskild hänvisning. Läs mer om sådana hänvisningar under rubriken ”Särskilda hänvisningar”.

Följande uppgifter ska finnas med på en fullständig faktura:

  • Datum för utfärdandet av fakturan.
  • Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
  • Säljarens momsregistreringsnummer.
  • Köparens momsregistreringsnummer om köparen är skattskyldig för köpet, så kallad omvänd skattskyldighet.
  • Säljarens och köparens namn och adress.
  • Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art.
  • Datum då försäljningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning skett, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från fakturadatumet.
  • Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
  • Tillämpad skattesats.
  • Det momsbelopp som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp.
Om fakturan saknar någon eller några av uppgifterna ovan kan den rättas eller kompletteras i efterhand. I avsnittet "Bristfällig faktura" på Rättslig vägledning kan du läsa mer om komplettering av en bristfällig faktura. I vissa fall kan det räcka att utfärda en förenklad faktura.

[länk]
Ju mer du fyller på om krav på fakturans innehåll, desto bättre framstår fakturan du har fått.
 
  • Gilla
  • Älska
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
Fasiken vad oskön du är Bengt, fortsätt så. (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Blausten och 4 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Nedan skriver jag ”- OK” på alla de punkter som finns med på din faktura:
  • Datum för utfärdandet av fakturan. - OK
  • Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier. - OK
  • Säljarens momsregistreringsnummer. - OK
  • Köparens momsregistreringsnummer om köparen är skattskyldig för köpet, så kallad omvänd skattskyldighet. - Utgår i ditt fall
  • Säljarens och köparens namn och adress. - OK
  • Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art. - OK
  • Datum då försäljningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning skett, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från fakturadatumet. - Saknas
  • Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset. - OK
  • Tillämpad skattesats. - OK
  • Det momsbelopp som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp. - OK
Det enda som saknas på din faktura är datumet när arbetet utfördes.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Specificering av komponenter i klartext. INTE i någon form av interna typbeteckningar
Det där är inte interna typbeteckningar, det är märke och modell.
Köper du en bil så vill du nog att det står märke och modell på fakturan, inte "Bil"
Köper du en mobiltelefon så står det också märke och modell, inte "Mobiltelefon".
Om du inte vet vad de olika sakerna är så avslöjas det snabbt med närmsta sökmotor på nätet, ointressant vilken du använder.

Visst, de hade kunnat skriva "Blandare" och "konstiga mutterliknande saker", det hade kanske gjort dig nöjdare, men jag tror vi andra inte vill ha en sådan faktura.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Specificering av ROT-underlag. Finns det öht någon privatperson som INTE använder sig av ROT idag ?
Oja, det är inte alls ovanligt. Man kanske inte kan få det (pga för låg inkomst, redan utnyttjat, inte äger fastigheten etc). Man kanske föredrar att utnyttja RUT-avdrag istället. Företaget har ingen skyldighet att ge ROT-avdrag, så det måste man kontrollera. Vissa tar en avgift för att hantera det och då vill man kanske inte nyttja det för småbelopp.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Total arbetstid varav vilken del som är spilltid / restid etc. Själv kan jag INTE debitera full arbetstid vid restid / spilltid utan där är det ett betydligt lägre belopp.
Jag kan inte heller debitera restid/spilltid generellt, men det finns undantag. Som IT-konsult förväntas jag ta mig till närliggande kunder utan ersättning, men ligger kunden långt bort, eller jag måste besöka flera kunder samma dag så måste restiden slås ut på dessa kunder.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Det är stor skillnad vid fakturering av privatpersoner vs juridiska dito
Kanske, kanske inte, men det gör inte att fakturan automatiskt är fel. Problemet är väl snarare att du inte förstod vad de olika delarna var, men det betyder inte nödvändigtvis att informationen är otydlig.

Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
* Jag har upphandlat hantverkartjänster tidigare och vet hur exv. en riktig faktura skall se ut.
Är det mer allvarliga fel än att det stod märke/modell på blandaren?
 
  • Gilla
Fotografen och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst, de hade kunnat skriva "Blandare" och "konstiga mutterliknande saker"
Och det gör de även då "rubriken" på fakturan är mycket tydlig och fullkomligt omöjlig att missförstå; "Byte duschblandare Kyrkonäs stugby". Vill man i detalj veta exakt vad de "konstiga mutterliknande sakerna" är ger första träffen på Google svaret.
 
  • Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
"De e bar' å åk"?
Nja, "Hä löns int......"
 
  • Gilla
  • Haha
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Riktigt spännande trolltråd
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Är det en lång faktura blir det klart jobbigt att snabbt läsa den och förstå vad som är vad med bara sådana beteckningar.
Då hade det kunnat vara bra att det stått så här:
Blandare - FMM 9000E 40C/C DU. TERM FKRINL. NED/UTL. NED FKR
Men här är det två poster och det är helt uppenbart vilken som är vilken med tanke på priset.
Annars får man svaret på google (eller duckduckgo) på ett par sekunder.

Visst, de kunde frågat om ROT. Men det kunde du också gjort och de kan kanske fixa det fortfarande om du frågar dem. I alla fall innan du startade denna tråden ;)

Fråga varför de satt upp övertid känns relevant tycker jag.
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Fasiken vad oskön du är Bengt, fortsätt så. (y)
Vissa här har uppenbarligen lite för lite att göra...
Och måste bygga sina egna egon med att hacka ner på andra.
 
Verkar tyvärr vara många egna hantverkare som hänger här och vars enda intresse verkar vara att hacka ner på andra...
 
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Verkar tyvärr vara många egna hantverkare som hänger här och vars enda intresse verkar vara att hacka ner på andra...
Tycker du verkar upprepa dig
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
Mina frågor på detta forum var följande:

* Rimligheten i timkostnaden
* Rimligheten i materialkostnaden
* Utförande datum saknas för försäljningen av tjänsten / produkterna.
* Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art. Betydelsen av de "koder" som använts på fakturan.

"..Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen..."

Tillgång till koder har jag ej. Det torde icke heller åligga köparen av en produkt eller tjänst att själv söka reda på koder och dess tolkning.

* Varför inte ev ROT-avdrag specificerats

Naturligtvis har jag bestridit fakturan mht till ovan angivna skäl.

Jag förväntade mig dock inte att den skulle besvaras med oförskämdheter. Något som till en början heller inte gjordes.


Följande uppgifter ska finnas med på en fullständig faktura:Datum för utfärdandet av fakturan.
  • Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
  • Säljarens momsregistreringsnummer.
  • Köparens momsregistreringsnummer om köparen är skattskyldig för köpet, så kallad omvänd skattskyldighet.
  • Säljarens och köparens namn och adress.
  • Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art.
  • Datum då försäljningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning skett, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från fakturadatumet.
  • Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
  • Tillämpad skattesats.
  • Det momsbelopp som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp.
 
Du har fått svar på alla funderingar du tagit upp men tycks helt sakna förmågan att ta till dig av svaren.

Kan efter att följt tråden under dagen även förstå den enda lite konstiga pusselbiten med övertid om du hade samma märkliga och snedvridna ton när du beställde jobbet som du har här.

Tror inte att det är lönt att diskutera mer så jag backar långsamt härifrån och önskar all lycka till rörisen.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 10 till
  • Laddar…
Bengt Hansves Bengt Hansves skrev:
Mina frågor på detta forum var följande:

* Rimligheten i timkostnaden
* Rimligheten i materialkostnaden
* Utförande datum saknas för försäljningen av tjänsten / produkterna.
* Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art. Betydelsen av de "koder" som använts på fakturan.

"..Enligt Skatteverkets uppfattning individualiseras varorna genom den kommersiella beskrivningen eller varans namn. Tjänster individualiseras genom en anteckning om tjänstens typ. Beskrivning kan ske med koder förutsatt att säljaren och köparen har tillgång till kodförklaringen..."

Tillgång till koder har jag ej. Det torde icke heller åligga köparen av en produkt eller tjänst att själv söka reda på koder och dess tolkning.

* Varför inte ev ROT-avdrag specificerats

Naturligtvis har jag bestridit fakturan mht till ovan angivna skäl.

Jag förväntade mig dock inte att den skulle besvaras med oförskämdheter. Något som till en början heller inte gjordes.


Följande uppgifter ska finnas med på en fullständig faktura:Datum för utfärdandet av fakturan.
  • Ett unikt löpnummer för varje faktura baserat på en eller flera serier.
  • Säljarens momsregistreringsnummer.
  • Köparens momsregistreringsnummer om köparen är skattskyldig för köpet, så kallad omvänd skattskyldighet.
  • Säljarens och köparens namn och adress.
  • Varornas mängd och art eller tjänsternas omfattning och art.
  • Datum då försäljningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då förskotts- eller a conto-betalning skett, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från fakturadatumet.
  • Beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive moms, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt som inte ingår i enhetspriset.
  • Tillämpad skattesats.
  • Det momsbelopp som ska betalas. Om du använder vinstmarginalbeskattning ska du inte ange momsbelopp.
När var rörisen egentligen hos er? Var det sen kväll eller helg eller vad? Vilket datum var det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.