7 334 läst · 39 svar
7k läst
39 svar
Thermia Calibra 12 400V till 340kvm hus, borrhåll och dimensionering?
Tack återigen! Vad står 1 kWh i kronor idag?useless skrev:Jag har inte tillgång till nåt bra beräkningsprogram, men jag gissar att kalkylen du har fått utgår från gradtimmar på den ort som gäller. Enligt den är energitäckningen 96,3%. Dvs 3,7% av de 45 000 kilowattimmarna kommer från elpatronen. Runt 1700 kWh per år med andra ord. Det är inte så mycket, men har man räknat lite fel i kalkylen så kan det snabbt dra iväg några tusen till.
Beror på vilket elhandelsavtal man har men många verkar räkna med 1,60 kr/kWh i kalkyler. Med tanke på elpriserna som är nu räcker inte det. Effekttaxan som införs av fler elnätsbolag kan vara på över 100 kr/kW under vinterhalvåret och det innebär t.ex. 1000 kr/mån sammanlagt.
Okej, såpass. Om jag gör följande beräkning ligger jag rätt i tänket då?J Josth skrev:
Jag utgår från 2000 kWh i form av el-tillsats, och ett pris på 1,8kr/kWh för att ta lite höjd. Det skulle innebära då i runda slängar att jag kommer ha ett tillskott i grunden på ca 2000 x 1,8 = 3 600kr fördelat på de kallaste månaderna. Vi utgår från att det är under december-februari så blir det ca 1 200kr/månaden?
Vidare förutsätter vi även att effekttaxan landar 120kr/kW. Hur räknar jag fram kostnaden för det per dygn? Förutsatt att den går 24/7 under 15 dagar/månad under de kallaste månaderna? Har testat räkna lite men jag måste tänkte tokfel någonstans, landar på mångsiffriga belopp
Effekttaxan tas ut på maximal förbrukning per timme under månaden. Om det blir köldknäppar under dec-feb blir det ca 6,1×120= 732 kr/mån (runt 24,4 kr/dygn). Sedan tillkommer några kW från annat i huset så total effektavgift under de kalla månaderna kan landa på runt 1000 kr/mån. Utan elbil.
Elkostnaden är relativt enkel att räkna på (om man bortser från effekttaxa och eventuell framtida timdebitering). Det svåra är att förutse husets behov, så det är där man ska lägga krutet.
Det går kanske att få en helt fristående energiberäkning av någon som kan den typen av jobb (inte en av alla dessa certifierade energideklaranter som har poppat upp som svampar sista åren). Bor man nära en större stad borde de finnas dugliga energikonsulter man kan hyra in en dag för att göra en verklighetsnära uppskattning av energibehov för uppvärmning, varmvatten och ventilation.
Värmepumpssäljarna vill ju av förklarliga skäl inte lägga ner alltför mycket tid på plats och tenderar att avrunda siffrorna till offertens fördel.
Det går kanske att få en helt fristående energiberäkning av någon som kan den typen av jobb (inte en av alla dessa certifierade energideklaranter som har poppat upp som svampar sista åren). Bor man nära en större stad borde de finnas dugliga energikonsulter man kan hyra in en dag för att göra en verklighetsnära uppskattning av energibehov för uppvärmning, varmvatten och ventilation.
Värmepumpssäljarna vill ju av förklarliga skäl inte lägga ner alltför mycket tid på plats och tenderar att avrunda siffrorna till offertens fördel.
Då är jag med. Om man då återgår till borrhål och anläggning. Om vi i runda slängar räknar med kanske dec-feb á 1000kr, på årsbasis blir det 4000kr. Jag har ett jorddjup enl SGU på 20-30m, vilket stämmer ganska bra om man tittar på närliggande energibrunnar.J Josth skrev:
Låt oss utgå från 25m ner till berg, ytterligare ett borhåll bör landa någonstans mellan kanske 40-50tkr? Det plus större pump som kostar, låt oss säga 10-20tkr. Det skulle innebära ytterligare en kostnad på ca 50-60tkr. Om vi man då räknar på en payoff-period så blir den mellan 12-15 år? Stämmer det?