hsd
Jag har köpt en liten royobitrimmer som kan vridas om till vertikal rensning, tycker att det funkar bra mellan plattorna
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Har hårdfog, funkar typ men sannolikheten att det blir ogräs ändå ökar med närhet till växtlighet, sen i skuggläge börjar det växa mossa/alger eller nått i fogarna istället vilket på sikt blir till jord och möjlighet för värre ogräs, men största ytan som är väldränerad, inte för skuggig och har långt till rabatter så funkar det rätt bra på, för mig, så ingen evighetslösning men ändå värt att satsa på vid ny stenläggning.
 
Är det någon som har provat ångtvätt? Jag tänker att het ånga skulle kunna funka på samma sätt som kokande vatten, eller kommer man inte åt rötterna tillräckligt?
 
Bjor Bjor skrev:
Ogräs ättika fungerat bättre än det lät här. Sprutar först 2 vänder med ca. 1 vecka mellan. Sen räcker det att spruta där det har kommit upp igen, brukar ta 1 månad mellan behandlingarna. Har gått åt 50l i år, men då är detta på en kyrkogård. 30kr/l inte hundra kronor litern som det stod, vad var det för ättika för det priset? Hemma får gräset växa.
Köpte ättika på biltema och slog i lite diskmedel så blir det i princip identiskt med "ogräsättika", 5 liter för 90kr.

Ställer mig lite frågande till priset på salt som nämns också, 165kr för 25kg är riktigt dyrt. Byggmax tar 80kr för en 25kg säck.
 
Salt
 
S Stuff skrev:
hur man bäst får bort mossa och håller den borta
Ättika, mossan blir rätt omedelbart gul och efter några veckor kan du borsta bort den med en piasavaborste.
 
  • Gilla
Stuff
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Ställer mig lite frågande till priset på salt som nämns också
Vad är det egentligen för typ av salt man syftar på. "Vanligt salt" natriumklorid eller det som oftast benämns vägsalt, det vill säga kalciumklorid?

Jag kanske läser slarvigt men jag ser inte att det framgår tydligt.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Vad är det egentligen för typ av salt man syftar på. "Vanligt salt" natriumklorid eller det som oftast benämns vägsalt, det vill säga kalciumklorid?

Jag kanske läser slarvigt men jag ser inte att det framgår tydligt.
Vet inte vad som syftas på i artikeln men funktionen blir detsamma oavsett sort.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Någon tipsade mig om att hälla kokande vatten i skarvarna.
Jag har inte testat ännu.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Brukar göra det på våren. Funkar väldigt bra, och håller länge. Mycket kokande bara..
 
L Ludde67 skrev:
Någon tipsade mig om att hälla kokande vatten i skarvarna.
Jag har inte testat ännu.
Är det någon som har erfarenhet av detta?
Detta funkar kalasbra för mig också på landet där jag bara har ett par kvm av gamla risiga betongplattor. Äter mycket pasta så jag brukar passa på att göra mig av med pastavattnet i skarvarna. Men någon annan ställde ju frågan om ånga funkar lika bra så det ska jag testa.

Annars funkar det kalasbra med en sånt billigt trimmerhuvud från Wish/Temu etc. som har "tvinnad ståltråd". Men det är inte värt besväret att byta huvud för ett par kvadratmeter. Dessutom gnistrar det rätt bra när man går lös på betongplattorna och det känns lite sådär. Och den är ju rätt hårdhänt mot plattorna 😆
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.