654 547 läst · 14 155 svar
655k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du kan fråga mig istället för att spekulera! Stadgarna går att tolka precis som facket vill. Även om de går emot sina stadgar (vilket jag aldrig påstått att de gör) får det inga konsekvenser alls.K kortis skrev:Så du menar att de inte följer sina egna stadgar. Blir inte det lite väl konspirationsteoretiskt.
Du tänker att alla är som Moderaterna och SD. Nej de har ingen värdegrund det är helt rätt.
Moderaterna som utser Svenonius till att sälja ut statlig egendom. Hon sitter i Moderaternas partistyrelse och var ansvarig för korruptionen och svågerpolitiken på Karolinska där det spårlöst försvann miljarder. Korruption säger de som förstår
SD o regeringen utser en ny Lanshövding Carina Ståhl Herrstedt som som suttit i riksdagen sedan start för SD och är dömd för brott två ggr.
Jag vet att det får konsekvenser om framför allt ledare inte följer stadgarna, i bland tar det tid i bland går det fort för det mesta så rättar det till sig. Men det fortlöper aldrig.Jonatan79 skrev:
Jag vet. Vet du?
Förstår inte riktigt vad du pratar om nu, ligger med feber och är inte riktigt 100.K kortis skrev:
Det är ju det som är kruxet. I praktiken finns det ingen annan förening att söka sig till. Det är inte heller praktiskt möjligt att starta en egen och få framgång.K kortis skrev:
Med tanke på din jargong anar jag att du anser dig ha en föredömligt feministisk korrekt värdegrund för att passa in I kollektivet där alla tycker lika?
Redigerat:
Så, håller du med om Metalls agerande i detta fall?K kortis skrev:
https://arbetet.se/2022/12/02/if-metall-andrar-stadgar-for-att-stoppa-sd-fran-fortroendeposter/
Jag har ofta andra åsikter men att motarbeta eller ha direkt avvikande åsikter då går jag ur eller inte med. Det finns alternativ till specifika fackföreningar, Syndikalisterna är en.Intet skrev:
Det är ju det som är kruxet. I praktiken finns det ingen annan förening att söka sig till. Det är inte heller praktiskt möjligt att starta en egen och få framgång.
Med tanke på din jargong anar jag att du anser dig ha en föredömligt korrekt värdegrund för att passa in I kollektivet där alla tycker lika?
Teoretiskt sett. Ja. Men i praktiken inte.K kortis skrev:
Vilket gör att till exempel Metall är ett monopol på Tesla.
Det skulle vara intresserad att veta vari Sverigedemokraternas partiprogram Metall anser krocka med deras värdegrund?
SåklartK kortis skrev:
Jo, det jag skrev gäller just ordet och hur det används svepande utan någon direkt precisering.K kortis skrev:
👍Det är pudelns kärna. Det finns varken någon gemensam innebörd eller tolkning. Alla verka ha sin egen. Och den verkar variera från stund till stund. Dessutom används begreppet "värdegrund" nästan alltid om andra personer och sammanslutningar. I princip alltid utan att först stämma av med dessa om de har någon värdegrund och i så fall vad den innebär.K kortis skrev:
Det är bekymmersamt när man använder ett begrepp (värdegrund) som det inte finns någon entydig definition på. Och ännu värre när man först klistrar på andra att de har en värdegrund och därefter definierar deras värdegrund åt dem utan att stämma av att det är korrekt uppfattat.
Det är samma princip i alla sammanslutningar.K kortis skrev:
Tack.K kortis skrev:
Metall är naturligtvis fria att skriva sina stadgar så det passar dem.
En sökning visar att ordet värdegrund inte finns med. Det styrker min tidigare bedömning att IF Metall inte har någon värdegrund. Vad jag hittar finns heller inget uttalat som hindrar en medlem av SD att vara medlem.
För sakens skull kollade jag i SDs Partistadgar
https://www.sd.se/wp-content/uploads/2024/01/sverigedemokraternas-partistadgar-2023.pdf
Inte heller där finns ordet "värdegrund" med. Någon direkt motsats i SDs stadgar som är oförenlig med IF Metalls stadgar hittar jag inte. Däremot finns det mycket likheter...
I båda dokumenten ges det stort utrymme för tolkningar.
Intet skrev:
Anställda som har med Tessla i Sverige har många olika fackföreningar på sina företag.Intet skrev:
Oftast uppdelade på arbetare och tjänstemän.
Det företagen som är till största delen mot fler fackföreningar.
Man får nog förvänta sig att folk kan förstå innebörden av ord som har använts i 30 år och som Svenska Akademien har förklarat. Det är väl ungefär som att be dig om en förklaring på vad du menar med ordet begripligt.O skrev:
Det är inte helt ovanligt:D djac skrev:
"Iain" arbetar fortfarande som protestantisk minister i Irland. I en intervju med den irländska upplagan av Sunday Times , hänvisade han till Gud som "totalt och absolut nonsens" och tillade att att försöka ingjuta religiös tro hos barn motsvarar övergrepp. Hans församling vet inte detta, bara hans fru; han kan inte titta på henne medan han predikar. Ollie och Iain är medlemmar i Clergy Project, en internationell onlinegrupp med mer än 530 präster och kvinnor som inte tror på Gud.
https://www.prospectmagazine.co.uk/essays/51860/can-you-be-an-atheist-priest