639 208 läst · 14 155 svar
639k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja det kan man hoppas, men man får ju utgå från hur det ser ut idag. Av någon anledning väljer ju en massa förbund att fortsätta stödja SAP, hur de gör i framtiden vet ingen idag.L L Jan skrev:
Även om de så bara skänker en krona så anser jag att det borde diskvalificera dem från att ha funktioner som borde skötas av staten. I alla andra fall hade detta setts som korruption.L L Jan skrev:
Tänk om regeringen gav Motormännens Riksförbud (MRF) uppdrag att besluta om vilka regler som ska gälla vid bilprovningen.
Bara detta vore väldigt uppseendeväckande.
Men om det skulle visa sig att MRF varje år donerar miljontals kronor till regeringspartierna, hur skulle det se ut då?
Då tror jag de flesta skulle anse det var någon form av korruption.
PS. Sorry, men du behöver läsa på bättre. Många gör som du uttalar sig vitt och brett från sig kammare samt kritiserar utan substans i.L lbgu skrev:Ja det kan man hoppas, men man får ju utgå från hur det ser ut idag. Av någon anledning väljer ju en massa förbund att fortsätta stödja SAP, hur de gör i framtiden vet ingen idag.
Även om de så bara skänker en krona så anser jag att det borde diskvalificera dem från att ha funktioner som borde skötas av staten. I alla andra fall hade detta setts som korruption.
Tänk om regeringen gav Motormännens Riksförbud (MRF) uppdrag att besluta om vilka regler som ska gälla vid bilprovningen.
Bara detta vore väldigt uppseendeväckande.
Men om det skulle visa sig att MRF varje år donerar miljontals kronor till regeringspartierna, hur skulle det se ut då?
Då tror jag de flesta skulle anse det var någon form av korruption.
MRF är remissinstans till Skatteverket, Transportstyrelsen, Naturvårdsverket m.fl. Om bilprovningen är de i högsta grad involverade i. Beslut i många frågor grundar sig på MRF.
Tex MRF utredde om husbilar inte skall omfattas av bonus-malus och det blev lag. De gick helt på MRF. Från och med idag 1 feb omfattas de inte längre.
Att det finns varudeklaration på beg.bilar har MRF och Konsumentverket gemensamt kommit överens om. Således är MRF en part som en förening som tar myndighetsbeslut, här tillsammans med Konsumentverket.
Förändringar går ofta långsamt. Som jag skrivit innan, på bara några år drog sig fler och fler förbund ur och stödjer inte längre. Går åt rätt håll. Förmodligen försvinner det på sikt.
Redigerat:
Nu är ju inte det samma sak att man tillfrågas vad man tycker i olika frågor som att man själv kan besluta om olika regler. I detta fall är det myndigheten som bestämmer och de hade kunnat strunta i MRF.L L Jan skrev:PS. Sorry, men du behöver läsa på bättre. Många gör som du uttalar sig vitt och brett från sig kammare samt kritiserar utan substans i.
MRF är remissinstans till Skatteverket, Transportstyrelsen, Naturvårdsverket m.fl. Om bilprovningen är de i högsta grad involverade i. Beslut i många frågor grundar sig på MRF.
Tex MRF utredde om husbilar inte skall omfattas av bonus-malus och det blev lag. De gick helt på MRF. Från och med idag 1 feb omfattas de inte längre.
Så du behöver kanske läsa på lite bättre för att förstå vad jag menade.
Upprepar frågan: Hade du ansett att det varit korruption om regeringen låtit MRF bestämma över bilprovningens regler. Och det är känt att MRF årligen betalar miljonbelopp åt regeringspartierna. 'Hade det inte ens luktat lite illa?
Nej, i tex fallet med varudeklarationer var MRF en av de beslutande parterna. Läs på själv om du vill.L lbgu skrev:Nu är ju inte det samma sak att man tillfrågas vad man tycker i olika frågor som att man själv kan besluta om olika regler. I detta fall är det myndigheten som bestämmer och de hade kunnat strunta i MRF.
Så du behöver kanske läsa på lite bättre för att förstå vad jag menade.
Upprepar frågan: Hade du ansett att det varit korruption om regeringen låtit MRF bestämma över bilprovningens regler. Och det är känt att MRF årligen betalar miljonbelopp åt regeringspartierna. 'Hade det inte ens luktat lite illa?
Sista frågan har jag redan svarat på. Se tidigare inläggen.
Jag kan inte hitta ifall du skulle ansett det vara korruption ifall det kom fram att MRF årligen donerade miljonbelopp till regeringspartierna samtidigt som de fick införa olika regler som normalt staten skulle hantera..L L Jan skrev:
Räcker med ett Ja eller Nej.
Har svarat på parallell fråga i tidigare inlägg. Se om Svenska Modellen, har skrivit massor om det och vad jag anser, även om LO och S. Så nu får det vara bra för du är för dåligt påläst, både häri och generellt, samt du skriver och klagar utan att du har grund och kunskap om det. Det blir stopp nu. Adjö.L lbgu skrev:
Ett redigt politikersvar. Det betyder alltså JA!L L Jan skrev:Har svarat på parallell fråga i tidigare inlägg. Se om Svenska Modellen, har skrivit massor om det och vad jag anser, även om LO och S. Så nu får det vara bra för du är för dåligt påläst, både häri och generellt, samt du skriver och klagar utan att du har grund och kunskap om det. Det blir stopp nu. Adjö.
Det är skillnad på att konstruera en webbplats och att fylla den med information. Jag skrev om det senare.P pmd skrev:
Du diskvalificerar alltså arbetsgivarorganisationer från att bestämma om avtal, som innehåller några arbetsrättsliga villkor, på arbetsmarknaden.L lbgu skrev:
Blir det då inte svårt att anställa någon om inte arbetsgivare får bestämma om anställningsavtalet?
Eftersom enskild person inte får föra talan i arbetsdomstolen, utan måste stämma sin arbetsköpare i tingsrätten, så har man som icke-fackföreningsansluten lite mer uppförsbacke i arbetsrättsliga frågor än vad en fackföreningsmedlem har.N Niq skrev:
Det är en minoritet i den här tråden som ogillar fackföreningar. Troligen av personliga skäl. Denna minoritet tror jag dock inte vill förbjuda fackföreningar.H heimlaga skrev:
Fack, anställda och arbetsgivare får väl skriva vilka avtal de vill med varandra. Det är ju självklart.BirgitS skrev:
Det jag inte tycker är rätt är att de olika parterna har tagit över saker som staten borde besluta om.
T.ex. minimilöner. Det är sådant som i normala länder bestäms av staten och inte några privata organisationer. Särskilt illa är det att privata organisationer som öppet stöder partier med pengar får denna rätt. I de flesta andra fall där sådant förekommer kallas det korruption, mutbrott eller jäv.
Än värre är att alla som vill inte får vara med i den förening som förhandlar om deras lön etc.L lbgu skrev:Fack, anställda och arbetsgivare får väl skriva vilka avtal de vill med varandra. Det är ju självklart.
Det jag inte tycker är rätt är att de olika parterna har tagit över saker som staten borde besluta om.
T.ex. minimilöner. Det är sådant som i normala länder bestäms av staten och inte några privata organisationer. Särskilt illa är det att privata organisationer som öppet stöder partier med pengar får denna rätt. I de flesta andra fall där sådant förekommer kallas det korruption, mutbrott eller jäv.
Jämförelsen med mördare förstod jag inte.Gimp skrev:
Det är politiker som ansvarar för vårt land det är riktigt men om medborgare inte köper kvinnor, knark, svartsprit, smuggelsprit etc etc av kompis kompis så fanns det ingen efterfågan är det politikernas fel att medborgarna köper dessa tjänster?
Det är politikernas fel att inte beivra det i tillräckligt hög grad i sådana fall, så kan det vara.
Att inbilla sig att enbart skärpta lagar skulle hjälpa om det överhuvudtaget hjälper är att vara omdömeslös och ha mycket dålig insikt för de det berör sliter fullständigt i straff och vad de får för straff