JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ta ett jobb på BMW då om de betalar bättre? Tror det här snarare har att göra med löneläget på orten. Själv bor jag i Stockholm och tjänar betydligt mer än vad mina kollegor i Sundsvall gör, men deras levnadsomkostnader är mycket lägre.
De kommer inte få något jobb på BMW.

Givetvis utnyttjar tesla läget, det är ju det hela konflikten handlar om.

Att själva kaffemuggar kommer inte leda till något gott, om detta är åtminstone jag övertygad. De på forumet som uppmuntrar detta, och än grövre beteende, är naturligtvis vår nya generation Z "Allt åt alla" som ännu inte vet skillnaden på att snyta sig eller torka sig i rumpan.
 
G Gott1 skrev:
Jag tycker inte du bör försvara detta beteende.

Är man missnöjd med ett företag söker man inte anställning på det och stjäler kaffemuggar.

Jag antar att du är anarkist och att vanliga lagar och regler inte gäller dig.

Men ser man det i ett större perspektiv är detta beteende ett hos mot att ta tillbaka industrin till Europa
Det finns mängder av sätt att protestera på men var läser du att stjäla kaffemuggar är en?

Tror du de anställda skulle uppskatta om tesla stal deras bilar och cyklar medan de jobbade?



Ditt inlägg verkar osammanhängande så vi har svårt att läsa det, kan du rätta och återkomma?
Många fabriker i Kina har så dåliga arbetsförhållanden att dom inte ger något extra överhuvudtaget åt dom anställda. Det är säkert en förmån att få en rast tillräckligt lång för att hinna äta .

Om någon kines skulle stjäla något och åker fast för det vilket inte är helt otroligt med nivån på övervakning dom har där. Så skulle den personen få en massa dåliga sociala poäng vilket gör det svårt för den personen att göra vanliga vardagliga saker.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Det är mer intressant om det är okay att driva en stor fabrik med lägre löner än de gängse i landet.
Varför skulle det inte vara OK?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Varför skulle det inte vara OK?
tja, jag tänkte att om IF metall satt en lön för bilbyggare och sen ett annat bilbolag ger bilbyggare lägre lön, så blir det liv i luckan.
Rent av tältläger utanför portarna…
Fast vad vet jag? Jag har aldrig byggt bilar.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
Det är väl ingen som tvingas arbeta för Tesla? Tyskar är inte livegna på samma sätt som uigurer i Östturkestan (Xinjiang).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det är mer intressant om det är okay att driva en stor fabrik med lägre löner än de gängse i landet.
Varför skulle det inte vara det?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ta ett jobb på BMW då om de betalar bättre? Tror det här snarare har att göra med löneläget på orten. Själv bor jag i Stockholm och tjänar betydligt mer än vad mina kollegor i Sundsvall gör, men deras levnadsomkostnader är mycket lägre.
Självklart har det med löneläget på orten att göra!
Tror du verkligen att Tesla skulle kunna bygga en fabrik i samma stad som BMW och erbjuda 20% lägre lön?

Jag har inte ens sagt att det är fel med lägre lön där där det är ett lägre löneläge. 😱

Om vi tar ett snabbt hopp till Sverige..rent hypotetiskt…om Tesla startade en fabrik i tex Sundsvall skulle de ju kunna hålla lägre löner.
(Om de hade 11000 anställda så blir det nog svårt att hålla lönen hemlig).
Men vad skulle IF Metall ta sig till?
Men om IF hade funnits, det IF som fanns innan IF och Metall gick samman till IF Metall, hade nog ytterligare ett industriavtal inte varit något problem.
 
P
blackarrow blackarrow skrev:
Självklart har det med löneläget på orten att göra!
Tror du verkligen att Tesla skulle kunna bygga en fabrik i samma stad som BMW och erbjuda 20% lägre lön?
Det troligaste är nog att Tesla skulle få svårt att rekrytera folk, men det beror också på hur mycket brist på arbetskraft BMW-fabriken skulle ha i samma läge, och på hur stor arbetslöshet som skulle råda i området.
 
Hej.
Åkte av en slump förbi Tesla på Rinön i Göteborg och jodå, där satt tre gamla gubbar i ett tält och vaktade så att inga svartfötter smet förbi. Deras arbete såg inte speciellt betungande ut :), lite som om de vore på semester. Dock utan sandstrand och läckra pinglor.

Är det inte så att det är de strejkande själva som skall vakta och inte inhyrda pensionär?

Intet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
I Intet skrev:
Hej.
Åkte av en slump förbi Tesla på Rinön i Göteborg och jodå, där satt tre gamla gubbar i ett tält och vaktade så att inga svartfötter smet förbi. Deras arbete såg inte speciellt betungande ut :), lite som om de vore på semester. Dock utan sandstrand och läckra pinglor.

Är det inte så att det är de strejkande själva som skall vakta och inte inhyrda pensionär?

Intet
Och ur kan du veta att det var pensionärer? Det finns många lite äldre som är med i facket 🤔
 
JanneJanne123
E elmont skrev:
Och ur kan du veta att det var pensionärer? Det finns många lite äldre som är med i facket 🤔
Ja det är väl mest de som är med nu för tiden? Finns ju en anledning att Metal håller på med det här PR-tricket.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Jo dom yngre tycker att dom är bättre att förhandla själva, och en del är det och andra inte.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Givet hur bra det går att går för IFMetall att tvinga på Tesla kollektivavtal verkar de ju faktiskt ha en poäng…
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och ur kan du veta att det var pensionärer? Det finns många lite äldre som är med i facket 🤔
nja. Det vet jag ju inte. Det var mer en reflektion över deras ålder, för det skulle nog sett bättre ut ifall det stod en grupp unga kampvilliga mekaniker med knutna nävar skallandes -Frivilligt kollektivavtal åt alla! Istället satt det tre loja gubbar i kampingstolar. Kan det vara så illa att facket strejkande yngre medlemmar är så omotiverade att de vägrar delta i den avgörande kampen?

Lite så, tänkte jag.

Intet
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
I Intet skrev:
Hej.
Åkte av en slump förbi Tesla på Rinön i Göteborg och jodå, där satt tre gamla gubbar i ett tält och vaktade så att inga svartfötter smet förbi. Deras arbete såg inte speciellt betungande ut :), lite som om de vore på semester. Dock utan sandstrand och läckra pinglor.

Är det inte så att det är de strejkande själva som skall vakta och inte inhyrda pensionär?

Intet
Undra om IF metall har något "kaffetillägg" i sin strejkersättning...?
Det kan ju bli en ganska tung privat utgift under dessa svåra omständigheter.
 
  • Gilla
  • Haha
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.