BirgitS
P pmd skrev:
Det är riksdagen som stiftar statens lagar.
Precis, och de är inte staten.
 
P
Riksdagen är en (central) del av staten.

När man säger att staten har bestämt något så kan man syfta på en lag.
 
P pmd skrev:
Riksdagen är en (central) del av staten.

När man säger att staten har bestämt något så kan man syfta på en lag.
Jo men den lagen är då fastställd via en omröstning i riksdagen.

Men angående demonstrationer så finns det ju de som vill skärpa reglerna eftersom man som med allt annat "töjer på gränserna". Det gröna folket strävar efter uppmärksamhet och det kanske ger mindre rubriker att stå på något torg i Stockholm och demonstrera vilket alla har rätt till. Att limma fast sig i vägar samt blockera ingångar var det väl inte tänkt att demonstrationsrätten skulle användas till. Vi får se hur det går?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
P paralun skrev:
Jo men den lagen är då fastställd via en omröstning i riksdagen.
Är det en invändning mot mitt påstående? Hur och varför i så fall?
 
P
P paralun skrev:
Men angående demonstrationer så finns det ju de som vill skärpa reglerna eftersom man som med allt annat "töjer på gränserna". Det gröna folket strävar efter uppmärksamhet och det kanske ger mindre rubriker att stå på något torg i Stockholm och demonstrera vilket alla har rätt till. Att limma fast sig i vägar samt blockera ingångar var det väl inte tänkt att demonstrationsrätten skulle användas till. Vi får se hur det går?
On man blockerar vägar och hindrar trafik finns det väl redan lagar som polisen kan ta till för att få bort de fastklistrade (med lämpligt lösningsmedel också, kanske?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P pmd skrev:
Är det en invändning mot mitt påstående? Hur och varför i så fall?
Nej det var ett förtydligande att det är riksdagen som beslutar/röstar om en lag sedan verkställer staten lagen.
Sen är det då mer komplicerat om det berör grundlagen men det behöver vi inte gå in på.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
En stat är väl, ett folk,e tt territorium och en regering som har kontroll över området.
 
BirgitS
P pmd skrev:
Riksdagen är en (central) del av staten.

När man säger att staten har bestämt något så kan man syfta på en lag.
Jag kan inte göra den tolkningen utifrån vad Svensk ordbok skriver: https://svenska.se/so/?id=178538&pz=7
 
BirgitS
E elmont skrev:
En stat är väl, ett folk,e tt territorium och en regering som har kontroll över området.
Det är betydelse 1 i Svensk ordbok:
Uppslagsverkssida från Svensk ordbok som visar definition, exempel, och historik för ordet "stat".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://svenska.se/so/?id=178538&pz=7

Nummer 4 är den äldsta betydelsen med rötter i fornsvenskan.
 
BirgitS
A ajn82 skrev:
[länk] är staten?,svenska statens uppbyggnad och funktion.
Jag noterar ordet "här". Sen tror jag nog att Svenska akademien är bättre på att hålla reda på hur ord används normalt, pga. den forskning om det som bedrivs, än so-rummet som verkar hålla på med förenklad svenska.
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Jag kan inte göra den tolkningen utifrån vad Svensk ordbok skriver: [länk]
Ettan passar bra på vad jag har skrivit.

Att riksdagen i Sverige inte skulle vara en del av staten är nog en ganska udda uppfattning.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
P pmd skrev:
Ettan passar bra på vad jag har skrivit.

Att riksdagen i Sverige inte skulle vara en del av staten är nog en ganska udda uppfattning.
Ja, självklart är riksdagen en del av staten. I riksdagen utövas den lagstiftande makten genom våra folkvalda representanter. Detta exekveras sedan av den verkställande makten i form av regeringen och slutligen har vi den dömande makten i form av våra domstolar som tolkar och dömer i rättsliga tvister.
 
Mikael_L
Jag anser att det är helt lönlöst att här hålla på och tolka vad "Stat" betyder.
Det betyder nämligen helt olika beroende på sammanhang.
När Ebba grön sjöng "Staten och kapitalet" hade de knappast en ordboksförklaring om vad det betydde, men ändå var det betydelsebärande.

Vill man vara riktigt filosofiskt så bör vi gå bak till minst Platon.

Jag avslutar här, de flesta fattar nog nu vad jag menar.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag noterar ordet "här". Sen tror jag nog att Svenska akademien är bättre på att hålla reda på hur ord används normalt, pga. den forskning om det som bedrivs, än so-rummet som verkar hålla på med förenklad svenska.
Eller så är en site som utbildar om samhällskunskap bra på att definiera samhällsvetenskapliga begrepp, oavsett anser jag det otvetydigt att det i vissa sammanhang inkluderar riksdagen i begreppet staten.

Men jag förstår din syn på det, om man översätter det till företagstermer blir det ungefär
Ägarna - folket
Styrelsen - riksdagen
Ledningsgruppen - regeringen

Jag är ju då av åsikten att ägare och styrelse har ett ansvar för vad företaget gör, oaktat att de sitter utanför företagets interna struktur. På samma sätt tycker jag riksdagen har ansvar för allt som "staten" gör vilket gör att jag tycker vad man inkluderar i begreppet staten gör noll skillnad för det faktist påstående som ledde till detta sidospår.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.