P
A ajn82 skrev:
Vi som väljare bör kanske då driva på att åter förstatliga vård och skola om man tror det blir bättre, eller om vi känner att partierna främst bryr sig om riksdagsvalet tydligt kommunicera till dem via alla möjliga kanaler att hur vi röstar i det valet kommer att avgöras i hur regionerna sköter vården osv.
Ett bidrag till problemen med B- och C-lag i kommun- och landstingspolitiken är den gemensamma valdagen. Med separata valdagar skulle alla partier bli tvungna att skärpa till sina valbudskap. Väljarna skulle ha lättare att komma ihåg vilka löften som gavs och vilka som inte hölls.
 
P pmd skrev:
När Sverige förlorade östra rikshalvan till Ryssland 1809 gick mycket förlorat.
Tvärtom, om det fortsatt varit svenskt hade både det och vi säkert varit ryskt nu 😲
 
P
D Dilato skrev:
Tvärtom, om det fortsatt varit svenskt hade både det och vi säkert varit ryskt nu 😲
Min förhoppning är att Sverige hade utvecklats mer som Finland. Det brukar ibland sägas att Tyskland är som ett Sverige, fast för vuxna. Jag tycker att den beskrivningen passar bättre på Finland.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte alls konstigt med tanke på att vad Liljeros skrev i inlägget som jag citerade. Han verkade tro att det är ovanligt att strejker etc. drabbar 3:e man medan det är mer regel än undantag.
I Teslakonflikten drabbas även fjärde man.
 
P
O O skrev:
Tredje part eller tredje man är ett vedertaget begrepp för en fysisk eller en juridisk person som berörs av ett avtal eller en tvist utan att själv vara part i avtalet eller tvisten.
Vårdtagarna har varit med och utsett ledningen för vården. De tillhör sålunda första parten, dvs den part som de strejkande (andra part) försöker betvinga.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
P
O O skrev:
Som sagt är det ingen strejk och alltså ingen ofantlig vårdskuld som byggs upp.
Det pågår en övertidsblockad sen en dryg månad. Övertid används rätt mycket inom vården, om jag inte är helt felinformerad.
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om jag som medborgare hatar A-partiet och röstar på B-partiet, har jag då något ansvar för vad som händer om A-partiet vinner?
Knappast personligen. Vi ska nog se ansvaret för vilka politiker vi väljer som ett kollektivt ansvar. Våra röster räknas inte enskilt utan tillsammans med alla andras.

En folkvald politiker kan inte säga att hon enbart representerar dem som röstade på henne. Hon representerar hela sin valkrets (eller kommun, eller vilken grupp som nu har valt henne).

Det vanliga är väl att politiker i första hand ser sig som representanter för sitt parti, tyvärr.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Nissens
P pmd skrev:
När Sverige förlorade östra rikshalvan till Ryssland 1809 gick mycket förlorat.
Vi förlorade betydligt mer när vi bröt med Norge… åtminstone ekonomiskt…
 
D
P pmd skrev:
Knappast personligen. Vi ska nog se ansvaret för vilka politiker vi väljer som ett kollektivt ansvar. Våra röster räknas inte enskilt utan tillsammans med alla andras.

En folkvald politiker kan inte säga att hon enbart representerar dem som röstade på henne. Hon representerar hela sin valkrets (eller kommun, eller vilken grupp som nu har valt henne).

Det vanliga är väl att politiker i första hand ser sig som representanter för sitt parti, tyvärr.
Ja verkligen, kloka ord, som för övrigt Biden var noga att påpeka när han klev på. Det ligger också i demokratibegreppet att våra ledare förhåller sig så när de styr, där brister Sverige allt mer.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
När Sverige förlorade östra rikshalvan till Ryssland 1809 gick mycket förlorat.
Jag tror mer att det var tur för finnarna, så att vi inte lyckades förstöra dom, utan de har kvar sisu och politiker med ryggrad.
;)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Tvärtom, om det fortsatt varit svenskt hade både det och vi säkert varit ryskt nu 😲
Hade det varit svenskt hade rimligen berott på att sverige inte förlorat kriget mor Ryssland.

Så i det fallet hade kanske Leningrad och Moskva eller hela Ryssland varit svenska och sovjetunionen aldrig funnits. Sådant är svårt att veta, men intressant att fundera på...
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P pmd skrev:
Min förhoppning är att Sverige hade utvecklats mer som Finland. Det brukar ibland sägas att Tyskland är som ett Sverige, fast för vuxna. Jag tycker att den beskrivningen passar bättre på Finland.
Ja, visserligen förlorade Finland stora landområden, men de slapp till slut både ryskt tsarvälde och svenskt kungavälde och blev en fungerande demokratisk republik innan Ryssland och Sverige!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja Finland stod verkligen upp emot Sovjet efter kriget, allt prat om att Oro Kekkonen på darrande ben slickade Moskvas bak är väl bara förtal.
 
Nissens Nissens skrev:
Vi förlorade betydligt mer när vi bröt med Norge… åtminstone ekonomiskt…
Det var väl snarare Norge som bröt med Sverige. Det firas fortfarande 17maj varje år... Att Norge mycket långt senare bytte torsk mot olja är sant, men det är en annan historia.

Om man skall jämföra är väl den största skillnaden att unionsupplösningen med Norge var frivillig och oblodig men att Finland förlorades som ett direkt resultat av att Ryssland oprovocerat startade ett anfallskrig mot sitt grannland.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Ja Finland stod verkligen upp emot Sovjet efter kriget, allt prat om att Oro Kekkonen på darrande ben slickade Moskvas bak är väl bara förtal.
Jo, men visst. Urho Kaleva Kekkonen (UKK) är unik, bland flera utmärkta personer på posten som Finlands statschef.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.