BirgitS BirgitS skrev:
Hur många verkstadskedjor med minst 130 mekaniker utan KA finns det i Sverige?
Det kan du få försöka ta reda på om du vill. Enligt IF Metall själva räcker det med en anställd för att kräva KA så antalet har ingen betydelse för facket...
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan du få försöka ta reda på om du vill. Enligt IF Metall själva räcker det med en anställd för att kräva KA så antalet har ingen betydelse för facket...
Det var du som påstod att det var massor så du kan ju börja med att bevisa ditt påstående först. Det är ju uppenbart i tråden att flera anser att 130 mekaniker är för få för att få strejka för KA, så därför skrev jag minst 130 för annars hade väl du eller någon annan gnällt om det igen.

Andelen har betydelse, det var ju först när Metall ansåg att fler än hälften av Tesla-mekanikerna var med i facket som de gav upp försöken till förhandling och utlyste strejken.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var du som påstod att det var massor så du kan ju börja med att bevisa ditt påstående först. Det är ju uppenbart i tråden att flera anser att 130 mekaniker är för få för att få strejka för KA, så därför skrev jag minst 130 för annars hade väl du eller någon annan gnällt om det igen.

Andelen har betydelse, det var ju först när Metall ansåg att fler än hälften av Tesla-mekanikerna var med i facket som de gav upp försöken till förhandling och utlyste strejken.
Nej du, jag skrev bara massor! Det betyder inte massor av bolag med 130+ anställda! Eftersom det verkar vara livsavgörande från vänsterkanten att ha KA bör man sikta in sig på flera, bara att öka tempot!

Andelen har icke betydelse som jag skrev, min tolkning var att optimisterna i IF Metall önskade 50% för att veva igång maskineriet på högvarv. Procenten är alltså det viktiga i detta fall mot Tesla och kanske mer generellt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Din analys är utmärkt, du borde bli fackpamp :)
Det är lite roligt, jag är inte speciellt facklig av mig egentligen, jag är bara pragmatiskt i frågan om ordningen på arbetsmarknaden, litet inslag av idealism kanske, när jag inte vill att staten ska detaljstyra utan gärna ser att marknaden får behålla sin frihet att avtala passande villkor, det gynnar oss alla.
 
  • Gilla
blackarrow och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är lite roligt, jag är inte speciellt facklig av mig egentligen, jag är bara pragmatiskt i frågan om ordningen på arbetsmarknaden, litet inslag av idealism kanske, när jag inte vill att staten ska detaljstyra utan gärna ser att marknaden får behålla sin frihet att avtala passande villkor, det gynnar oss alla.
Javisst, men det finns olika sätt att göra det och tiderna förändras...
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst, men det finns olika sätt att göra det och tiderna förändras...
Ja tiderna förändras men jag är emot att centralisera arbetsmarknaden, även i dessa tider, jag ser heller inte att argumenten riktigt bygger upp för det heller.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja tiderna förändras men jag är emot att centralisera arbetsmarknaden, även i dessa tider, jag ser heller inte att argumenten riktigt bygger upp för det heller.
Nja, vi ska nog inte lagstadga mer än nödvändigt. Dock kan vissa delar av innehållen i KA behöva omarbetas men det är jag nog för dum att försöka ge mig på att föreslå :=)
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Haha, så kan man ju också läsa det.
Jag läser istället första meningen "på behovsbasis".
Ja det var ju en förvanskning som heter duga😀

Såhär skriver dom:

  • Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern
Folk byter ju inte ens däcken själva längre.
Så att ta loss bromsoken för rengöring och smörjning kör inte gemene man göra själv..
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju alla sorters bilar, det finns inga lagkrav där heller, utan det som tillverkarna gör är ju att försöka omvandla "på behovsbasis" till tidsintervall eftersom de flesta inte har någon aning om när ett fordon verkligen behöver service, de vet inte hur just deras körbeteende, miljöförhållanden etc. påverkar. På samma sätt står det ju på Tesla-sidan om fasta intervall för utbyte, rengöring etc. för diverse saker.
Det är väl knappast någon nyhet att det är betydligt mindre service på en elbil och att för våra traditionella tillverkare som sett "orginalservice" som en del av affären ( d.v.s. intäkterna från servicen finansierar delvis en ett lägre inköpspris) så är detta en väsentlig omställning. Tyvärr försöker många tillverkare hålla kvar i den obligatoriska årsservicen till samma pris som en ICE-service. Min f.d. Mini Cooper SE skulle f.ö. servas varje år till en kostnad av nätta 7tsek. För "bromskontroll", byte av bromsvätska och kupéfilter...
 
Redigerat:
  • Gilla
och en till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja det var ju en förvanskning som heter duga😀

Såhär skriver dom:
  • Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern
Folk byter ju inte ens däcken själva längre.
Så att ta loss bromsoken för rengöring och smörjning kör inte gemene man göra själv..
Ptja det är väl själva definitionen på behovsbasis? Behovet är ju större om man kör på vägar som saltas...

(För övrigt tycker jag det är relativt vanligt att folk byter hjul själv (För jag antar att det var hjul du avsåg då få kränger bildäck själva))
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nja, vi ska nog inte lagstadga mer än nödvändigt. Dock kan vissa delar av innehållen i KA behöva omarbetas men det är jag nog för dum att försöka ge mig på att föreslå :=)
Det behövs säkert men jag har fått för mig att de är levande och ändras vid behov, vad processen är och hur svårt det är har jag ingen aning om. Det jag vet är att när vi nu får smaka på lagstiftning, genom EU, så är det väsentligt sämre än när parterna fått avtala och det räcker för att avskräcka. Detta är för mig viktigare än att vara Musk till lags.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Om definitionen på den svenska modellen är att parterna själva ska komma överens så har den ju redan misslyckats eftersom Tesla och IF Metall inte kommit överens och inte lär göra det inom en överskådlig framtid.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska då mekanikerna ha så olika villkor beroende på vilken verkstad de för tillfället jobbar på
Varför är det högre löner på Microsoft och Google än Sandvik och Volvo?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Ptja det är väl själva definitionen på behovsbasis? Behovet är ju större om man kör på vägar som saltas...

(För övrigt tycker jag det är relativt vanligt att folk byter hjul själv (För jag antar att det var hjul du avsåg då få kränger bildäck själva))
Runt storstäderna är det nog inte så längre..
All service är frivillig men den dagen du vill ha något på garantin så gäller någ det att man har skött sina åtaganden..
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.