497 023 läst · 10 661 svar
497k läst
10,7k svar
Tesla och kollektivavtal
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 013 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 013 inlägg
Det var du som påstod att det var massor så du kan ju börja med att bevisa ditt påstående först. Det är ju uppenbart i tråden att flera anser att 130 mekaniker är för få för att få strejka för KA, så därför skrev jag minst 130 för annars hade väl du eller någon annan gnällt om det igen.Jonatan79 skrev:
Andelen har betydelse, det var ju först när Metall ansåg att fler än hälften av Tesla-mekanikerna var med i facket som de gav upp försöken till förhandling och utlyste strejken.
Nej du, jag skrev bara massor! Det betyder inte massor av bolag med 130+ anställda! Eftersom det verkar vara livsavgörande från vänsterkanten att ha KA bör man sikta in sig på flera, bara att öka tempot!BirgitS skrev:Det var du som påstod att det var massor så du kan ju börja med att bevisa ditt påstående först. Det är ju uppenbart i tråden att flera anser att 130 mekaniker är för få för att få strejka för KA, så därför skrev jag minst 130 för annars hade väl du eller någon annan gnällt om det igen.
Andelen har betydelse, det var ju först när Metall ansåg att fler än hälften av Tesla-mekanikerna var med i facket som de gav upp försöken till förhandling och utlyste strejken.
Andelen har icke betydelse som jag skrev, min tolkning var att optimisterna i IF Metall önskade 50% för att veva igång maskineriet på högvarv. Procenten är alltså det viktiga i detta fall mot Tesla och kanske mer generellt.
Det är lite roligt, jag är inte speciellt facklig av mig egentligen, jag är bara pragmatiskt i frågan om ordningen på arbetsmarknaden, litet inslag av idealism kanske, när jag inte vill att staten ska detaljstyra utan gärna ser att marknaden får behålla sin frihet att avtala passande villkor, det gynnar oss alla.Jonatan79 skrev:
Javisst, men det finns olika sätt att göra det och tiderna förändras...D djac skrev:Det är lite roligt, jag är inte speciellt facklig av mig egentligen, jag är bara pragmatiskt i frågan om ordningen på arbetsmarknaden, litet inslag av idealism kanske, när jag inte vill att staten ska detaljstyra utan gärna ser att marknaden får behålla sin frihet att avtala passande villkor, det gynnar oss alla.
Nja, vi ska nog inte lagstadga mer än nödvändigt. Dock kan vissa delar av innehållen i KA behöva omarbetas men det är jag nog för dum att försöka ge mig på att föreslå :=)D djac skrev:
Ja det var ju en förvanskning som heter duga😀S Styrman_jansson skrev:
Såhär skriver dom:
- Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern
Så att ta loss bromsoken för rengöring och smörjning kör inte gemene man göra själv..
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Det är väl knappast någon nyhet att det är betydligt mindre service på en elbil och att för våra traditionella tillverkare som sett "orginalservice" som en del av affären ( d.v.s. intäkterna från servicen finansierar delvis en ett lägre inköpspris) så är detta en väsentlig omställning. Tyvärr försöker många tillverkare hålla kvar i den obligatoriska årsservicen till samma pris som en ICE-service. Min f.d. Mini Cooper SE skulle f.ö. servas varje år till en kostnad av nätta 7tsek. För "bromskontroll", byte av bromsvätska och kupéfilter...BirgitS skrev:Det gäller ju alla sorters bilar, det finns inga lagkrav där heller, utan det som tillverkarna gör är ju att försöka omvandla "på behovsbasis" till tidsintervall eftersom de flesta inte har någon aning om när ett fordon verkligen behöver service, de vet inte hur just deras körbeteende, miljöförhållanden etc. påverkar. På samma sätt står det ju på Tesla-sidan om fasta intervall för utbyte, rengöring etc. för diverse saker.
Redigerat:
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Ptja det är väl själva definitionen på behovsbasis? Behovet är ju större om man kör på vägar som saltas...R Rejäl skrev:Ja det var ju en förvanskning som heter duga😀
Såhär skriver dom:
Folk byter ju inte ens däcken själva längre.
- Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern
Så att ta loss bromsoken för rengöring och smörjning kör inte gemene man göra själv..
(För övrigt tycker jag det är relativt vanligt att folk byter hjul själv (För jag antar att det var hjul du avsåg då få kränger bildäck själva))
Det behövs säkert men jag har fått för mig att de är levande och ändras vid behov, vad processen är och hur svårt det är har jag ingen aning om. Det jag vet är att när vi nu får smaka på lagstiftning, genom EU, så är det väsentligt sämre än när parterna fått avtala och det räcker för att avskräcka. Detta är för mig viktigare än att vara Musk till lags.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 946 inlägg
Om definitionen på den svenska modellen är att parterna själva ska komma överens så har den ju redan misslyckats eftersom Tesla och IF Metall inte kommit överens och inte lär göra det inom en överskådlig framtid.
Av någon anledning säljer Tesla som smör. Nej, som smör är ju verkligen att ta i men de har tydligen krängt 1545 bilar under årets två första månaderna, vilket är 800 fler än samma period förra året.
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekordokar-tesla-i-sverige-2024/
https://carup.se/trots-strejk-sa-rekordokar-tesla-i-sverige-2024/
Runt storstäderna är det nog inte så längre..S Styrman_jansson skrev:
All service är frivillig men den dagen du vill ha något på garantin så gäller någ det att man har skött sina åtaganden..