D djac skrev:
TM Sverige är ett bolag som återförsäljer bilar, det är TM Sverige som konflikten berör, andra sådana bolag är Mercedes-Benz Försäljnings AB och Polestars försäljningsbolag.
Låt gå för att jag kan gå med på att Polestar kan ha ett någotsånär liknande affär. Osäker på om de har kollektivavtal dock. Oavsett så verkar de inte ha någon lysande affärsmodell då företaget är värderat till 0kr.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag avser BYD Sweden AB motsvarande TM Sweden AB.
"BYD Sverige har 6 anställda"....

https://www.bolagsfakta.se/5592282312-BYD_Sweden_AB

BYD har lejt ut försäljning och service i Sverige till Hedin Bil. Teslas konkurrent i Sverige är alltså inte BYD Sverige, utan Hedin Bil.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
"BYD Sverige har 6 anställda"....

[länk]

BYD har lejt ut försäljning och service i Sverige till Hedin Bil. Teslas konkurrent i Sverige är alltså inte BYD Sverige, utan Hedin Bil.
Bara för att ett alternativ inte passar betyder det inte att det andra är likvärdigt med TM Sweden AB.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Låt gå för att jag kan gå med på att Polestar kan ha ett någotsånär liknande affär. Osäker på om de har kollektivavtal dock. Oavsett så verkar de inte ha någon lysande affärsmodell då företaget är värderat till 0kr.
Jag tycker allt fler går till samma som Tesla, du beställer, helst på webben, direkt från tillverkaren, som sen levererar via lokalt bolag. Kan hålla med om att vissa avvecklar återförsäljeriet lite långsammare men de kommer, varför betala marginal för något som de kan avvara.

Bakom allt snack så ser jag inte så stora skillnader på Tesla som det målas upp som, ja man bokar service i en app.. men ärligt.
 
D djac skrev:
Jag tycker allt fler går till samma som Tesla, du beställer, helst på webben, direkt från tillverkaren, som sen levererar via lokalt bolag. Kan hålla med om att vissa avvecklar återförsäljeriet lite långsammare men de kommer, varför betala marginal för något som de kan avvara.

Bakom allt snack så ser jag inte så stora skillnader på Tesla som det målas upp som, ja man bokar service i en app.. men ärligt.
Förvisso, men de "nya" tillverkarna sitter ju inte med något "bagage" att hantera och upprätthåller därför inte flera affärsmodeller samtidigt på samma sätt.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Förvisso, men de "nya" tillverkarna sitter ju inte med något "bagage" att hantera och upprätthåller därför inte flera affärsmodeller samtidigt på samma sätt.
Så är det men att modellen med egen försäljning snart är helt dominerande finns det nog inga tvivel om, tillsammans med andra förändringar såklart. Min poäng är att Tesla inte är unika i att sälja bilar från egna dotterbolag i Sverige, och bilåterförsäljare med flera hundra anställda brukar nog ha kollektivavtal.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Så är det men att modellen med egen försäljning snart är helt dominerande finns det nog inga tvivel om, tillsammans med andra förändringar såklart.
Mja och då blir det ju lite konstigt att jämföra med t.ex. Hedin Bil som gjorts tidigare som inte har någon som helst koppling till en specifik tillverkare.
 
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Mja och då blir det ju lite konstigt att jämföra med t.ex. Hedin Bil som gjorts tidigare som inte har någon som helst koppling till en specifik tillverkare.
Varför det?
Mekanikerna kan väl byta mellan de arbetsplatserna. För dem så är det väl rätt irrelevant om verkstaden ägs indirekt av ett företag som även tillverkar bilar eller inte.
 
JanneJanne123
BirgitS BirgitS skrev:
Varför det?
Mekanikerna kan väl byta mellan de arbetsplatserna. För dem så är det väl rätt irrelevant om verkstaden ägs indirekt av ett företag som även tillverkar bilar eller inte.
Så du menar att det här inte har något med att det är just Tesla att göra och att man hade kunnat tänka sig att hoppa på vilken mellanstor verkstadskedja utan kollektivavtal som helst?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför det?
Mekanikerna kan väl byta mellan de arbetsplatserna. För dem så är det väl rätt irrelevant om verkstaden ägs indirekt av ett företag som även tillverkar bilar eller inte.
Det hade varit intresserant att veta hur många anställda på bilverkstäder i landet som är med i facket. Majoriteten verkar inte bry sig om just det finns KA eller inte, men jag kanske har fel magkänsla.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Varför det?
Mekanikerna kan väl byta mellan de arbetsplatserna. För dem så är det väl rätt irrelevant om verkstaden ägs indirekt av ett företag som även tillverkar bilar eller inte.
Ja arbetsmarknaden är fri så de får väl ta anställning var de vill och kan. Lokala ICA här söker folk t.ex. Men vad har det med saken att göra?
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Majoriteten verkar inte bry sig om just det finns KA eller inte, men jag kanske har fel magkänsla.
Första delen av meningen då vet du, sedan i andra delen då erkänner du att du gissar.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Ja arbetsmarknaden är fri så de får väl ta anställning var de vill och kan. Lokala ICA här söker folk t.ex. Men vad har det med saken att göra?
Det var väl du som tyckte det var konstigt att jämföra situationen för mekanikerna på Tesla med den för mekanikerna på Hedins bil. Varför det?
Vad har det med saken att göra att det ena ägs indirekt av en biltillverkare och den andra inte som du har dragit upp?
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Mja och då blir det ju lite konstigt att jämföra med t.ex. Hedin Bil som gjorts tidigare som inte har någon som helst koppling till en specifik tillverkare.
Det som är riktigt konstigt är ju att jämföra Tesla med BYD och MG. De som servar och reparerar BYD och MG omfattas ju av kollektivavtal, så att välja dem för att visa att Tesla är i gott sällskap är ju väldigt märkligt.

*Och för att undvika idiotisk kommentar: det är mekaniker i Sverige konflikten handlar om.

Edit. Tog bort en elak kommentar. Ber om ursäkt för ordvalet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Första delen av meningen då vet du, sedan i andra delen då erkänner du att du gissar.
Var lite otydlig, menar att majoriteten av de anställda i TM Sweden AB inte vill vara med i facket.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.