493 903 läst · 10 658 svar
494k läst
10,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
T.ex. Teslas största konkurrent är ju BYD som ju också är världens största elbilstillverkare.D djac skrev:
Det skulle förvåna mig om de har kollektivavtal
Nu pratar du strategiskt och globalt, i Sverige, som ju konflikten rör, är BYD ingen större konkurrent, här är det andra och de har kollektivavtal.S Styrman_jansson skrev:
Det bästa missnöjda teslamekaniker kan göra är att säga upp sig, det råder vad jag förstår brist på bilmekaniker (då speciellt de som är utbildade och kan moderna hightech bilar) - sen kan alla som söker jobb på Tesla kräva kollektivavtal och gå med i IFMetall.
Problemet verkar vara att trots brist på mekaniker så väljer många Tesla när det finns många andra verkstäder de kan få jobb på.
Hade det varit överskott på mekaniker och Tesla erbjudit slavlöner hade jag tyckt det varit befogat med strejk.
Vänner som jobbat på startups, konsultbolag, advokatbyråer och liknande har inte haft kollektivavtal. Men de har frivilligt valt företag på andra premisser. De flesta har över tid fått betydligt högre lön och tjänat mycket mer peyän mig som jobbat på ett företag med kollektivavtal och starkt fack. Jag tror detta är ett frivilligt val för de flesta teslamekaniker.
Problemet verkar vara att trots brist på mekaniker så väljer många Tesla när det finns många andra verkstäder de kan få jobb på.
Hade det varit överskott på mekaniker och Tesla erbjudit slavlöner hade jag tyckt det varit befogat med strejk.
Vänner som jobbat på startups, konsultbolag, advokatbyråer och liknande har inte haft kollektivavtal. Men de har frivilligt valt företag på andra premisser. De flesta har över tid fått betydligt högre lön och tjänat mycket mer peyän mig som jobbat på ett företag med kollektivavtal och starkt fack. Jag tror detta är ett frivilligt val för de flesta teslamekaniker.
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Märkligt om just BYD? (och Geely samt SAIC.)D djac skrev:
Det är väl ingen större mening med att förneka hur verkligheten numera ser ut?
Och jag betvivlar att man kommer löser det här inom EU.
https://www.reuters.com/business/au...as-byd-geely-saic-ev-probe-source-2024-01-12/
Medlem
· Västra Götaland
· 2 248 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Jadu, Tesla bryr sig föga om avtalet. De kommer aldrig teckna KA för samtliga anställda. De mest häpnadsväckande som kan hända är att verkstadspersonalen läggs i ett egen bolag med KA eller att de överlåter ÅF-delen och verkstaden till ett bef. bolag i Sverige, typ Hedins eller liknande stor spelare.E eleson skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 3 893 inlägg
Det gör Marabou också...D djac skrev:
Det är väl knappast någon nyhet att hela bilbranschen står inför en stor omställning med helt nya aktörer, affärer, tillverkningsmetoder och typ av ägande.
Teslas affär ser ju då troligtvis till viss del annorlunda ut än t.ex. VW och mer likt MG, BYD m.fl.
Det är då också rimligt att jämföra med dem.
TM Sverige är ett bolag som återförsäljer bilar, det är TM Sverige som konflikten berör, andra sådana bolag är Mercedes-Benz Försäljnings AB och Polestars försäljningsbolag.S Styrman_jansson skrev:Det gör Marabou också...
Det är väl knappast någon nyhet att hela bilbranschen står inför en stor omställning med helt nya aktörer, affärer, tillverkningsmetoder och typ av ägande.
Teslas affär ser ju då troligtvis till viss del annorlunda ut än t.ex. VW och mer likt MG, BYD m.fl.
Det är då också rimligt att jämföra med dem.