D djac skrev:
Vi kan utgå ifrån att Tesla har etablerat sig i Sverige trots att de kände till arbetsmarknadsmodellen och därmed riskerna för konflikten, som nu är ett faktum.
Troligtvis ja. Men det var knappast huvudsyftet eller något syfte öht. Det sågs nog mer som ett hinder att ta sig förbi.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Då får du nog berätta vem du anser är konkurrenter, det säljs ju en hel del bil i Sverige, några av de av Tesla men de flesta av deras konkurrenter?
T.ex. Teslas största konkurrent är ju BYD som ju också är världens största elbilstillverkare.
Det skulle förvåna mig om de har kollektivavtal ;)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
T.ex. Teslas största konkurrent är ju BYD som ju också är världens största elbilstillverkare.
Det skulle förvåna mig om de har kollektivavtal ;)
Nu pratar du strategiskt och globalt, i Sverige, som ju konflikten rör, är BYD ingen större konkurrent, här är det andra och de har kollektivavtal.
 
Det bästa missnöjda teslamekaniker kan göra är att säga upp sig, det råder vad jag förstår brist på bilmekaniker (då speciellt de som är utbildade och kan moderna hightech bilar) - sen kan alla som söker jobb på Tesla kräva kollektivavtal och gå med i IFMetall.

Problemet verkar vara att trots brist på mekaniker så väljer många Tesla när det finns många andra verkstäder de kan få jobb på.

Hade det varit överskott på mekaniker och Tesla erbjudit slavlöner hade jag tyckt det varit befogat med strejk.

Vänner som jobbat på startups, konsultbolag, advokatbyråer och liknande har inte haft kollektivavtal. Men de har frivilligt valt företag på andra premisser. De flesta har över tid fått betydligt högre lön och tjänat mycket mer peyän mig som jobbat på ett företag med kollektivavtal och starkt fack. Jag tror detta är ett frivilligt val för de flesta teslamekaniker.
 
  • Gilla
och en till och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Nu pratar du strategiskt och globalt, i Sverige, som ju konflikten rör, är BYD ingen större konkurrent, här är det andra och de har kollektivavtal.
Vilket annat bolag som bara tillverkar elbilar avser du? Har du något bra exempel?
 
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Deras konkurrenter i Sverige?
Ja, kika på de som exklusivt tillverkar elbilar t.ex. MG, BYD m.fl.
 
D djac skrev:
Nu pratar du strategiskt och globalt, i Sverige, som ju konflikten rör, är BYD ingen större konkurrent, här är det andra och de har kollektivavtal.
Märkligt om just BYD? (och Geely samt SAIC.)
Det är väl ingen större mening med att förneka hur verkligheten numera ser ut?
Och jag betvivlar att man kommer löser det här inom EU.
https://www.reuters.com/business/au...as-byd-geely-saic-ev-probe-source-2024-01-12/
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja, kika på de som exklusivt tillverkar elbilar t.ex. MG, BYD m.fl.
BYD verkar säljas av Hedin Bil i Sverige. Naturligtvis har de kollektivavtal.
 
  • Gilla
eleson
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
BYD verkar säljas av Hedin Bil i Sverige. Naturligtvis har de kollektivavtal.
Jag avser BYD Sweden AB motsvarande TM Sweden AB.
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Vilket annat bolag som bara tillverkar elbilar avser du? Har du något bra exempel?
Tesla tillverkar inte bilar i Sverige, det är en återförsäljare med en servicedel, sådana finns det mycket gott om.
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tesla tillverkar inte bilar i Sverige, det är en återförsäljare med en servicedel, sådana finns det mycket gott om.
Återförsäljare/verkstad som exklusivt hanterar elbilar då?
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Återförsäljare/verkstad som exklusivt hanterar elbilar då?
De säljer ett märke och det är det många andra som gör, inget att se, cirkulera.
 
  • Gilla
mansjo och 1 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Nej, bara nej. IF Metall står upp för en struktur som redan finns, Tesla försöker välta undan den. Och försöker det trots att ledare för många större bolag har talat om hur viktig dagens modell är för bolagen i Sverige.
Jadu, Tesla bryr sig föga om avtalet. De kommer aldrig teckna KA för samtliga anställda. De mest häpnadsväckande som kan hända är att verkstadspersonalen läggs i ett egen bolag med KA eller att de överlåter ÅF-delen och verkstaden till ett bef. bolag i Sverige, typ Hedins eller liknande stor spelare.
 
D djac skrev:
De säljer ett märke och det är det många andra som gör, inget att se, cirkulera.
Det gör Marabou också...

Det är väl knappast någon nyhet att hela bilbranschen står inför en stor omställning med helt nya aktörer, affärer, tillverkningsmetoder och typ av ägande.

Teslas affär ser ju då troligtvis till viss del annorlunda ut än t.ex. VW och mer likt MG, BYD m.fl.
Det är då också rimligt att jämföra med dem.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Det gör Marabou också...

Det är väl knappast någon nyhet att hela bilbranschen står inför en stor omställning med helt nya aktörer, affärer, tillverkningsmetoder och typ av ägande.

Teslas affär ser ju då troligtvis till viss del annorlunda ut än t.ex. VW och mer likt MG, BYD m.fl.
Det är då också rimligt att jämföra med dem.
TM Sverige är ett bolag som återförsäljer bilar, det är TM Sverige som konflikten berör, andra sådana bolag är Mercedes-Benz Försäljnings AB och Polestars försäljningsbolag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.