Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var lite otydlig, menar att majoriteten av de anställda i TM Sweden AB inte vill vara med i facket.
Så kunde man verkligen inte tolka det.
 
K Kurtivan skrev:
Så kunde man verkligen inte tolka det.
Nej, jag förstår och insåg det. Hade lite bråttom. Tänkte mest på trådens ämne tyvärr.
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Mja och då blir det ju lite konstigt att jämföra med t.ex. Hedin Bil som gjorts tidigare som inte har någon som helst koppling till en specifik tillverkare.
Jag tycker inte det, det är ingen större skillnad på den svenska delen av Tesla, förutom att det är utländskt ägt och av en stor ägare ( det är kanske Hedin idag med, jag har ingen aning).

Skulle gissa att tex verkstaden sköts ungefär på samma premisser som mina bekantas märkesverkstad, man har en del garantiarbeten, då får man betalt av tillverkaren och de andra betalar kunden, att tillverkaren har samma namn i det här fallet är ju en detalj.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
JanneJanne123
D djac skrev:
Jag tycker inte det, det är ingen större skillnad på den svenska delen av Tesla, förutom att det är utländskt ägt och av en stor ägare ( det är kanske Hedin idag med, jag har ingen aning).

Skulle gissa att tex verkstaden sköts ungefär på samma premisser som mina bekantas märkesverkstad, man har en del garantiarbeten, då får man betalt av tillverkaren och de andra betalar kunden, att tillverkaren har samma namn i det här fallet är ju en detalj.
Den stora skillnaden är väl att en strejk vid Hedin Bil skulle hamna i total medieskugga, men en hos Tesla ger mycket större publicitet.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
johel572 och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den stora skillnaden är väl att en strejk vid Hedin Bil skulle hamna i total medieskugga, men en hos Tesla ger mycket större publicitet.
Varför stejkar inte IF Metall hos alla verkstäder utan KA? Det måste finnas massor.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det var väl du som tyckte det var konstigt att jämföra situationen för mekanikerna på Tesla med den för mekanikerna på Hedins bil. Varför det?
Nej det har jag aldrig sagt (även om det kan vara sant men det är en annan fråga).
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har det med saken att göra att det ena ägs indirekt av en biltillverkare och den andra inte som du har dragit upp?
Det är inte ägarförhållandet i sig som är grejen även om det i detta specifika fall indirekt är en anledning. Det är att å ena sidan har du en traditionell affärsmodell för hela affären som, likt facken, inte förändrats närmelsevis på åtminstone decennier innan de "nya tillverkarna/märkena" kom in i bilden varpå man yrvaket försöker hänga på tåget. På andra sidan har du företag som går in med "blank papper" och bygger något från 0. På gott och ont. Det är på inget sätt märkligt att det då blir friktion, likt mellan Tesla och IF Metall, när dessa världar möts då det av naturliga skäl är olika.

Min erfarenhet av facken är att de är oerhört traditionsbundna och extremt ovilliga till förändringar. Det över 20år sedan jag var med i SEF men jag träffar fortfarande på många elektriker i jobb och det är förvånande hur lite som förändrats på två decennier. Det är inte underligt att de tappar medlemmar.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Nej det har jag aldrig sagt (även om det kan vara sant men det är en annan fråga).
Varför ska då mekanikerna ha så olika villkor beroende på vilken verkstad de för tillfället jobbar på?
S Styrman_jansson skrev:
Det är inte ägarförhållandet i sig som är grejen även om det i detta specifika fall indirekt är en anledning. Det är att å ena sidan har du en traditionell affärsmodell för hela affären som, likt facken, inte förändrats närmelsevis på åtminstone decennier innan de "nya tillverkarna/märkena" kom in i bilden varpå man yrvaket försöker hänga på tåget. På andra sidan har du företag som går in med "blank papper" och bygger något från 0. På gott och ont. Det är på inget sätt märkligt att det då blir friktion, likt mellan Tesla och IF Metall, när dessa världar möts då det av naturliga skäl är olika.
Så väldigt annorlunda är det väl inte att bygga en bil som drivs av batterier i stället för av bensin/diesel. Det är fortfarande en massa plåt, bromsar, vindrutetorkare osv.

Tesla borde kanske ha lärt sig en del av de äldre bilfabrikerna så hade de sluppit så mycket problem med de delar som är gemensamma. På samma sätt kan det vara förnuftigt och lönande att lära sig driva fabriker och verkstäder tillsammans med arbetarna och ta till vara deras kunskap i stället för att styra över huvudet på dem och hota dem med rättstvister om de ifrågasätter något eller vill börja jobba på en annan verkstad.
 
  • Haha
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför ska då mekanikerna ha så olika villkor beroende på vilken verkstad de för tillfället jobbar på?
Ursäkta men är det inte en rätt självförklarande fråga? Olika företag kan drivas på olika sätt, vilja vara attraktiva för olika sorters människor och rikta sig mot olika sorters kunder o.s.v. in i all oändlighet.

Varför tror du inte alla bilar ser likadana ut t.ex.?
BirgitS BirgitS skrev:
Så väldigt annorlunda är det väl inte att bygga en bil som drivs av batterier i stället för av bensin/diesel. Det är fortfarande en massa plåt, bromsar, vindrutetorkare osv.
Ja och det kan väl inte vara så stor skillnad på att brygga en weissbier och göra pasta. Det är ju fortfarande en massa vete ;)

Skämt och sido. Det är ju en väldans massa komponenter, serviceåtgärder och kompetens som ö.h.t inte behövs i en elbil jämfört med en ICE-bil och tvärt om. Det är ju en viss skillnad på att hantera ett HSP-batteri och en bensintank t.ex.

Själva affären ser ju också lite annorlunda ut t.ex. ej någon serviceintervall, möjlighet till mobil service m.m.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Den stora skillnaden är väl att en strejk vid Hedin Bil skulle hamna i total medieskugga, men en hos Tesla ger mycket större publicitet.
Det är självklart att varumärket bidrar, det är därför rättegångarna mot Trump får uppmärksamhet medan det kanske pågår en sådan om ekonomisk brottslighet i en tingsrätt nära dig, helt utan att du märkte det.

Men jag undrar faktiskt hur många företag i den branschen med flera hundra anställda som inte har kollektivavtal, gissar att svaret är noll men kan såklart ha fel.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför stejkar inte IF Metall hos alla verkstäder utan KA? Det måste finnas massor.
Det där är väl lite barnsligt resonerat, för varje som åker dit så går många fria, det är livet helt enkelt.

Men hur många verkstäder, som gjort sig offentligt kända som antifackliga, anställer några hundra och börjar dominera bilbranschen finns det egentligen, jag skulle säga att det strejkas på 100% av dessa.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det där är väl lite barnsligt resonerat, för varje som åker dit så går många fria, det är livet helt enkelt.

Men hur många verkstäder, som gjort sig offentligt kända som antifackliga, anställer några hundra och börjar dominera bilbranschen finns det egentligen, jag skulle säga att det strejkas på 100% av dessa.
Din analys är utmärkt, du borde bli fackpamp :)
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ska man följa Teslas rekommendationer så blir det service varje år..

[länk]
Haha, så kan man ju också läsa det.
Jag läser istället första meningen "på behovsbasis".
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Haha, så kan man ju också läsa det.
Jag läser istället första meningen "på behovsbasis".
Det gäller ju alla sorters bilar, det finns inga lagkrav där heller, utan det som tillverkarna gör är ju att försöka omvandla "på behovsbasis" till tidsintervall eftersom de flesta inte har någon aning om när ett fordon verkligen behöver service, de vet inte hur just deras körbeteende, miljöförhållanden etc. påverkar. På samma sätt står det ju på Tesla-sidan om fasta intervall för utbyte, rengöring etc. för diverse saker.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför stejkar inte IF Metall hos alla verkstäder utan KA? Det måste finnas massor.
Hur många verkstadskedjor med minst 130 mekaniker utan KA finns det i Sverige?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.