R Rejäl skrev:
Att du förskönar och försöker att hitta dom få ställerna i landet som inte saltas. Den som tror att Tesla är underverk och inte kräver omvård kommer att få sig en chock..
Så att en bil behöver service efter behov(vilket ökar när den kör på saltade vägar) innebär att den är ett underverk? Är inte service efter behov = omvård?

För övrigt tycker jag Tesla gör långt ifrån de mest felfria bilarna och har haft en massa olika kvalitétsproblem men med det sagt så innebär en elektrisk drivlina nästan alltid betydligt mindre service än en ICE.
 
R
Och alla som kör på saltade vägar behöver rengöra och smörja årligen sina bromsok, alltså de allra flesta i Sverige behöver göra detta årligen..
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu verkar det rätt rörigt, på första raden har andelen inte betydelse men på raden under är det procenten som är det viktiga.
Blev det rörigt fru Hälsominister ? Vi tar igen, IF Metall bekräftar själva att det räcker med att en medlem vill strejka så kan de trycka på röda knappen. I teslas fall väntade de med detta i många år och påstår sedan att de trodde att det var över 50% anslutning. Mic drop
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska man annars tolka inlägg #7 733:
"ej någon serviceintervall"
#7 738:
"Jag läser istället första meningen "på behovsbasis"."

På [länk] står det t.ex.:
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år (eller 3 år för HEPA-filter och kolfilter, i förekommande fall)."
"Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år."
Ska alltså ske efter visst intervall och inte behovsstyrt.
Har du något emot Teslas bilar?
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Så att en bil behöver service efter behov(vilket ökar när den kör på saltade vägar) innebär att den är ett underverk? Är inte service efter behov = omvård?

För övrigt tycker jag Tesla gör långt ifrån de mest felfria bilarna och har haft en massa olika kvalitétsproblem men med det sagt så innebär en elektrisk drivlina nästan alltid betydligt mindre service än en ICE.
Jag har inte sagt något om att ICE bilar har mer eller mindre service behov..

Det är du som skrev:

”Själva affären ser ju också lite annorlunda ut t.ex. ej någon serviceintervall, möjlighet till mobil service m.m.”

Vilket inte stämmer enligt Tesla rekommendationer för merparten av Tesla ägarna i Sverige😀
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du något emot Teslas bilar?
Är du avlönad av Tesla?
 
R Rejäl skrev:
Är du avlönad av Tesla?
Fel gissat igen, jobbar inte på bolaget och äger ingen Tesla. Hos många går propparna direkt när de läser något positivt om Tesla eller elbilar generellt.
 
R
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel gissat igen, jobbar inte på bolaget och äger ingen Tesla. Hos många går propparna direkt när de läser något positivt om Tesla eller elbilar generellt.
Jag har återigen inte gissat, utan ställde en fråga med ett tydligt frågetecken efter men du kanske bara läser det som passar herrn..

Det är du som gissar har ingett emot elbilar😀
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Blev det rörigt fru Hälsominister ? Vi tar igen, IF Metall bekräftar själva att det räcker med att en medlem vill strejka så kan de trycka på röda knappen. I teslas fall väntade de med detta i många år och påstår sedan att de trodde att det var över 50% anslutning. Mic drop
Vad bra att vi nu verkar vara överens om att andelen har betydelse för Metall.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Hur ska man annars tolka inlägg #7 733:
"ej någon serviceintervall"
#7 738:
"Jag läser istället första meningen "på behovsbasis"."

På [länk] står det t.ex.:
"Byte av kupéluftfilter efter 2 år (eller 3 år för HEPA-filter och kolfilter, i förekommande fall)."
"Byte av luftkonditioneringens torkmedelspåse efter 4 år."
Ska alltså ske efter visst intervall och inte behovsstyrt.
Jag menade det jag skrev. De har faktiskt ingen serviceintervall. Däremot har de rekommendationer men utförandet eller icke utförande av dessa har ingen avhängighet på garantier.

Citat direkt från Teslas hemsida.
"Din Tesla kräver inte årligt underhåll eller regelbundna vätskebyten. Läs din ägarhandbok för att få de senaste underhållsrekommendationerna för din bil."

Servieintervaller avskaffades 2019 på Tesla;
https://teslaclubsweden.se/ingen-service-pa-tesla-langre/
 
R Rejäl skrev:
Jag har inte sagt något om att ICE bilar har mer eller mindre service behov..

Det är du som skrev:

”Själva affären ser ju också lite annorlunda ut t.ex. ej någon serviceintervall, möjlighet till mobil service m.m.”

Vilket inte stämmer enligt Tesla rekommendationer för merparten av Tesla ägarna i Sverige😀
Du misstar rekommendationer med serviceintervall. Se inlägg #7 780.

Så det du skriver är felaktigt.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fel gissat igen, jobbar inte på bolaget och äger ingen Tesla. Hos många går propparna direkt när de läser något positivt om Tesla eller elbilar generellt.
Jag läste nånstans att Tesla sänkt priserna kraftigt på sina bilar. Betyder det att Tesla inte bara bidrar till en bättre miljö genom minskade utsläpp från biltrafiken utan också bidrar till sänkt inflation?
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
R
Tesla verkar själva inte ha koll i den ena sidan står det att bromsoken ska rengöras och smörjas om man kör på saltade vägar och i en annan är rekommendationen regioner med kallt klimat..
Vänta bara tills bilarna blir några år och om man inte har skött detta så kommer inga garantier eller goodwill gälla ifrån Tesla..
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du något emot Teslas bilar?
Eftersom jag inte har provkört någon så vet jag inte det, men en hel del av vad man läser om dem verkar ju inte särskilt bra.
 
R Rejäl skrev:
Tesla verkar själva inte ha koll i den ena sidan står det att bromsoken ska rengöras och smörjas om man kör på saltade vägar och i en annan är rekommendationen regioner med kallt klimat..
Vänta bara tills bilarna blir några år och om man inte har skött detta så kommer inga garantier eller goodwill gälla ifrån Tesla.
Passade inte faktan?
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.