R Rejäl skrev:
Du kanske med tiden lär dig att värdera alla människor lika och inte efter din fantasi..
Det är enkelt skryt mindre o håll dig till sanningen… svårare än så är det inte…
Alla människor är inte lika mycket värda
 
  • Ledsen
  • Gilla
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Att det tar en viss tid är bra, det betyder att man bekräfta uppgifter och kan täcka olika infallsvinklar, snabba nyheter är alltid dålig kvalitet.
Jo men nu glömde du väl att man kan vinkla en nyhet utifrån politisk åsikt både en enskild journalist eller en redaktion åsikt. Sen finns det ju en undersökning på vilken politisk åsikt många journalister har utan att gå djupare in på det. Sen är det ju enorm skillnad på "snabba nyheter" och kvalite, det är väl inte många som ifrågasätter Reuters nyhetsflöde.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bra gammal som i riktigt gammal.

Gamla volvon, det är din förra volvo, allså inte din senaste.
Har en numera gammal volvo som hade bra byggkvalitet. Håller igång den ännu det är ju miljövänligt.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
En väldigt relevant artikel som har koppling till denna tråd men även den parallella om hissolyckan i Solna. https://www.gp.se/kultur/kulturdeba...dsfallor.009da63d-0e82-407c-b200-3d5081686f80

Politiskt står jag väldigt långt ifrån artikelförfattaren men har otrolig respekt för hans arbete som huvudskyddsombud under lång tid på Volvo PV. Utan ett tillräckligt starkt fack hade vi inte haft den nivå på skyddsorganisation inom stora delar av industrin vi har idag. Där det nu går snett beror det till stor del på arbetsgivare som väljer att skita i kollektivavtal. Långt ifrån herr Malmgrens värld (och flera andra i denna tråd) men vardag för väldigt många.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
M
Dan1891 Dan1891 skrev:
Är det SvD som du menar är gammelmedia då? SVT skrev ju om saken för 10 dagar sedan..
Och redan då var det gammalt...

Här är en mer aktuell artikel och relevant:
https://samnytt.nu/sa-fa-strejkar-pa-tesla

Om det stämmer att det är 13st som strejkar så är det verkligen stor humor...
Strejk-kassan lär räcka ett tag!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
JanneJanne123
T Tovan skrev:
En väldigt relevant artikel som har koppling till denna tråd men även den parallella om hissolyckan i Solna. [länk]

Politiskt står jag väldigt långt ifrån artikelförfattaren men har otrolig respekt för hans arbete som huvudskyddsombud under lång tid på Volvo PV. Utan ett tillräckligt starkt fack hade vi inte haft den nivå på skyddsorganisation inom stora delar av industrin vi har idag. Där det nu går snett beror det till stor del på arbetsgivare som väljer att skita i kollektivavtal. Långt ifrån herr Malmgrens värld (och flera andra i denna tråd) men vardag för väldigt många.
Ingen ska behöva dö eller skadas på jobbet. Jag funderar dock lite på hur det här ser ut i ett internationellt perspektiv. Artikelförfattaren menar att utan fack och kollektivavtal så har man ingen som håller en om ryggen, men beror inte det på att vi har skapat ett system som optimerat för just detta? Att staten ska ta ett mindre ansvar och facken tillsammans med arbetsgivaren ska ta ett större. Varför är det svenska sättet alltid det bästa att göra saker på?
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
Jo men nu glömde du väl att man kan vinkla en nyhet utifrån politisk åsikt både en enskild journalist eller en redaktion åsikt. Sen finns det ju en undersökning på vilken politisk åsikt många journalister har utan att gå djupare in på det. Sen är det ju enorm skillnad på "snabba nyheter" och kvalite, det är väl inte många som ifrågasätter Reuters nyhetsflöde.
Det skulle man säkert kunna göra, det är dock väl undersökt och det är mycket sällan det görs så i Sverige, skönt.

Snabba nyheter är dåliga, oavsett vem de kommer ifrån, ofta gör man så gott man kan och rapporterar på osäkra källor, ganska ofta är det också inte helt rätt men det bättrar man på i de senare versionerna. Tex dyker nyheter snabbt upp på mediernas webplatser direkt men har väsentligt högre kvalitet dagen efter.
 
Om vi håller oss till arbetsmiljö/skyddsfrågor finns det två vägar. Ett enormt utbyggt Arbetsmiljöverket som ska ha koll på alla arbetsplatser och förändringar som sker där hela tiden (framför allt på byggen) och ha tillräckligt täta inspektioner för att en arbetsgivare inte ska våga kringgå regler. Eller en lokal skyddsorganisation fristående från arbetsgivare som då ganska naturligt måste ha sin grund i de fackliga organisationerna på arbetsplatsen. Med rätt utbildade personer där som skyddsombud med en daglig koppling till verksamheten kan de flesta farliga situationer undvikas. Jag har absolut ingen koll på hur detta hanteras i USA men de flesta europeiska länder har liknande organisation som i Sverige. Inte alltid samma möjligheter att direkt tvinga ett stopp utan bara möjlighet att anmäla till motsvarande AMV
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Men för helvete, sluta tjata om den skiten i den här tråden
Svårt att inte göra det när en människa med otroligt behov att hävda sig blir synad och sedan försöker tiga ihjäl det.


Riktigt underhållande
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Att jag skulle lägga upp mitt lånelöfte här för att bevis något för ett gäng proletärer känns töntigt.

Säljer du biljetter till din drömvärld?


Skulle gärna bo där, låter trevligt
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla människor är inte lika mycket värda
Tydligen är du inte värd 17 mille har vi kunnat konstatera
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Tydligen är du inte värd 17 mille har vi kunnat konstatera
Fast det vet vi ju redan. Men att ha råd att köpa ett hus för 17 klarar han nog av baserat på att familjen får 6.5-7miljoner över från sin lägenhet efter försäljning vilket han också påstår. Utöver det behövs en gemensam inkomst på ca 140 vilket är troligt då den manliga företrädaren deklarerade 720k +251 detta år. alt att bankmannen kan baka in lite företagstillgångar. Frun behöver då ha en högst vanlig lön för att få det hela att gå ihop. Lånelöftet är alltså på 10 men ett som är säker att några matkonton på 30-40 inte är aktuella med dagens ränteläge. Knappt heller pre inflation..

Jag är mest intresserad av hur ett sådant papper fysiskt ser ut. Jag har själv aldrig sett något utan jag har helt enkelt frågat min bankkontakt att kan jag köpa detta för xxx och har fått svar att det gå, det blir tufft eller nej. Mer än så behöver man väl inte ha.
 
Nissens
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Alla människor är inte lika mycket värda
Där ser man.
Vad värderar du människor efter?

Vilka är värda mest?

Vilka är värda minst?
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
..

Jag är mest intresserad av hur ett sådant papper fysiskt ser ut. Jag har själv aldrig sett något utan jag har helt enkelt frågat min bankkontakt att kan jag köpa detta för xxx och har fått svar att det gå, det blir tufft eller nej. Mer än så behöver man väl inte ha.
Jag kollade min mail efter ordet lånelöfte och när vi köpte vårt hus för 10 år sen hade vi iallafall ett sådant dokument, det innehöll max pris på bostad, lånebelopp och egen insats.

Om man gör en kalkyl på nätet behöver man ju mata in ungefär detta, dvs vad man tjänar, hur mycket kontant man stoppar in och ur det faller det ut vad man får låna och därmed vad man får köpa för. Om dokumentet är nödvändigt vet jag inte, har för mig nån mäklare frågat om finansiering var säkrad men jag tror aldrig de bett om dokumentet. Kanske frågar de om man känns som en suspekt budgivare?

I denna diskussion är det väl relevant att man behöver ha en fast (eller snarare tillsvidareanställning) för att banken inte ska krångla, men antar att en egenföretagare med rimligt track record är lika välkommen kund. Jag antar Teslamekanikerna i de flesta fall är tillsvidareanställda?
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag kollade min mail efter ordet lånelöfte och när vi köpte vårt hus för 10 år sen hade vi iallafall ett sådant dokument, det innehöll max pris på bostad, lånebelopp och egen insats.

Om man gör en kalkyl på nätet behöver man ju mata in ungefär detta, dvs vad man tjänar, hur mycket kontant man stoppar in och ur det faller det ut vad man får låna och därmed vad man får köpa för. Om dokumentet är nödvändigt vet jag inte, har för mig nån mäklare frågat om finansiering var säkrad men jag tror aldrig de bett om dokumentet. Kanske frågar de om man känns som en suspekt budgivare?

I denna diskussion är det väl relevant att man behöver ha en fast (eller snarare tillsvidareanställning) för att banken inte ska krångla, men antar att en egenföretagare med rimligt track record är lika välkommen kund. Jag antar Teslamekanikerna i de flesta fall är tillsvidareanställda?

Hehe. Undra hur Musk lånelöfte ser ut. Eller om han frågar sin ekonomiska avdelning. Har jag råd att köra if metal ner för Åreskutan rakt ner i sjön med allt vad det innebär?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.