A atomlab skrev:
Hehe. Undra hur Musk lånelöfte ser ut. Eller om han frågar sin ekonomiska avdelning. Har jag råd att köra if metal ner för Åreskutan rakt ner i sjön med allt vad det innebär?
Det är nog på mer än 17 mille iallafall...

Jag tror inte Musk är typen som frågar någon. Han har nog större självförtroende än Anders också, altså inte bara lånelöftet är större.

Däremot har han, Musk altså, varit rysligt nära konkurs flera gånger.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Det är nog på mer än 17 mille iallafall...

Jag tror inte Musk är typen som frågar någon. Han har nog större självförtroende än Anders också, altså inte bara lånelöftet är större.

Däremot har han, Musk altså, varit rysligt nära konkurs flera gånger.
Säkert. Men han kommer nog att ha råd att få i sig mat tre ggr om dagen oavsett
 
A atomlab skrev:
Säkert. Men han kommer nog att ha råd att få i sig mat tre ggr om dagen oavsett
Musk? Jag har fått för mig han inte är picky med maten? Steve Jobs var väl däremot det, dock inte att det skulle vara stjärnkrogar utan bara väldigt specifik mat.
 
D
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ingen ska behöva dö eller skadas på jobbet. Jag funderar dock lite på hur det här ser ut i ett internationellt perspektiv. Artikelförfattaren menar att utan fack och kollektivavtal så har man ingen som håller en om ryggen, men beror inte det på att vi har skapat ett system som optimerat för just detta? Att staten ska ta ett mindre ansvar och facken tillsammans med arbetsgivaren ska ta ett större. Varför är det svenska sättet alltid det bästa att göra saker på?
Det skulle behöva en enorm kontrollfunktion för att vara överallt, alltid, och i rimlighetens tecken ges nu Arbetsmiljöverket i uppdrag att göra fler kontroller, samtidigt som de drabbas av neddragningar och får ta bort kontrollanter.. hehe

Det svenska sättet är nog sällan bäst, vad man nu lägger i ett sånt begrepp, men oftast anpassat för våra behov och förutsättningar, vi är ett glest befolkat mycket stort land och pga vår geografi större avstånd än andra. Sen använder vi väl de resurser och funktioner som finns på plats men såklart kan allt förbättras.

Det är två delar i olyckorna också, ett är ett arbetsgivaransvar, det andra ett arbetstagaransvar, att man använder skyddsutrustning och själv arbetar på ett säkert sätt.
 
T Tovan skrev:
Om vi håller oss till arbetsmiljö/skyddsfrågor finns det två vägar. Ett enormt utbyggt Arbetsmiljöverket som ska ha koll på alla arbetsplatser och förändringar som sker där hela tiden (framför allt på byggen) och ha tillräckligt täta inspektioner för att en arbetsgivare inte ska våga kringgå regler. Eller en lokal skyddsorganisation fristående från arbetsgivare som då ganska naturligt måste ha sin grund i de fackliga organisationerna på arbetsplatsen. Med rätt utbildade personer där som skyddsombud med en daglig koppling till verksamheten kan de flesta farliga situationer undvikas. Jag har absolut ingen koll på hur detta hanteras i USA men de flesta europeiska länder har liknande organisation som i Sverige. Inte alltid samma möjligheter att direkt tvinga ett stopp utan bara möjlighet att anmäla till motsvarande AMV
Min erfarenhet är att det faktiskt är tillsyn av myndighet som fungerar. Har en del erfarenhet kring arbete som byggarbetsmiljösamordnare, och en del som finns därikring, och det finns ofta bra rutiner och regler ikring detta. Men nästan alla byggen har någon form av tidsnöd, man skjuter ofta ner ansvaret för att identifiera risker på personer ovana vid riskhantering ( typ projektörer, snickare, målare, elektriker m.m.) samt att en gedigen arbetsmiljöplan kostar en slant att ta fram( och vissa beställare ser det ofta mer som ett måste än något som faktiskt gör nytta). Rollen som skyddsombud är också rätt problematisk enligt mig. Det finns naturligtvis en del eldsjälar som engagerar sig och tar detta arbete på allvar, men för allt för många så blir detta bara ännu en arbetsuppgift som läggs på en redan full arbetshög. Allt detta gör att det mesta lätt blir pappersprodukter.

Jag tror det skulle bli en enorm skillnad i detta om tillsyn var betydligt vanligare. Min erfarenhet är att regelbundna revisioner där arbetet granskas och diskuteras är helt väsentligt när man vill tillse regelefterlevnad.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
T Tovan skrev:
.... Där det nu går snett beror det till stor del på arbetsgivare som väljer att skita i kollektivavtal. Långt ifrån herr Malmgrens värld (och flera andra i denna tråd) men vardag för väldigt många.
hmm, kan du förklara hur ett kollektivavtal kan kopplas till regelefterlevnad för arbetsmiljö? Det jag vet är att vissa delar av arbetsmiljölagen som kan regleras i ett kollektivavtal men lag är lag. D.v.s. t.ex. systematiskt arbetsmiljöarbete, arbetstid, pauser m.m. ska ske oavsett kollektivavtal.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Facket är fantastiska. Min fru fick nytt jobb som hon har utbildat sig till, nu vill facket att en annan person skall ha jobbet trots att personen inte har rätt utbildning för jobbet...
...till saken hör att staten till och med driver på att man skall anställa extra personer med rätt utbildning till detta, men fackombudet vill visa sig viktiga och premiera sina vänner (min fru är med i facket också, trots mina protester, nu funderar hon på att gå ur).

Detta ligger i utkanten av trådens ämne, men det visar än en gång på hur facket försöker göra sig omöjliga, vilket leder till att de faktiskt avskaffar sig själva.
 
  • Gilla
  • Wow
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Facket är fantastiska. Min fru fick nytt jobb som hon har utbildat sig till, nu vill facket att en annan person skall ha jobbet trots att personen inte har rätt utbildning för jobbet...
...till saken hör att staten till och med driver på att man skall anställa extra personer med rätt utbildning till detta, men fackombudet vill visa sig viktiga och premiera sina vänner (min fru är med i facket också, trots mina protester, nu funderar hon på att gå ur).

Detta ligger i utkanten av trådens ämne, men det visar än en gång på hur facket försöker göra sig omöjliga, vilket leder till att de faktiskt avskaffar sig själva.
Låter ju som att fackombudet missbrukar sin position som fackombud. Är det bara ett fackombud som gör det här? Personen borde ju anmälas till högre instans.
 
N Niq skrev:
Låter ju som att fackombudet missbrukar sin position som fackombud. Är det bara ett fackombud som gör det här? Personen borde ju anmälas till högre instans.
Detta är normalläget på många arbetsplatser. Det ser inte bättre ut när frågorna lyfts heller. Frågan handlar i huvudsak inte om att ombudets vänner prioriteras, det är att man överhuvudtaget ifrågasätter utbildning och kompetens och exempelvis förordar arbetstid som viktigare. Facket förstår inte att kompetens inte enbart utgår från arbetstid.

Facket försökte stoppa min löneökning för ett antal år sedan, de tyckte jag tjänade för bra för min ålder. Att jag var en nyckelperson för företaget betydde inget för facket, enligt deras mening så skall det inte finnas nyckelpersoner. Som tur var så körde företaget över facket.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 9 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Hehe. Undra hur Musk lånelöfte ser ut. Eller om han frågar sin ekonomiska avdelning. Har jag råd att köra if metal ner för Åreskutan rakt ner i sjön med allt vad det innebär?
Jo det är nog en mindre utgift i Elon Musk's budget, jämfört med kostnaderna för SpaceX.
Han ger nog sedan bara sina ekonomer tydliga direktiv. "Just do it!"
https://www.spacex.com/
 
A atomlab skrev:
[media]
Mycket proletärer i det inläggets kommentarer "facket 100%"-idioter

edit: helvete vilka losers till följare han har. I inlägget om Anställd vs driva bolag tex.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Detta är normalläget på många arbetsplatser. Det ser inte bättre ut när frågorna lyfts heller. Frågan handlar i huvudsak inte om att ombudets vänner prioriteras, det är att man överhuvudtaget ifrågasätter utbildning och kompetens och exempelvis förordar arbetstid som viktigare. Facket förstår inte att kompetens inte enbart utgår från arbetstid.

Facket försökte stoppa min löneökning för ett antal år sedan, de tyckte jag tjänade för bra för min ålder. Att jag var en nyckelperson för företaget betydde inget för facket, enligt deras mening så skall det inte finnas nyckelpersoner. Som tur var så körde företaget över facket.
Tycker det låter underligt men jag tror vad du skriver. Tycker det låter som många avundsjuka människor på fel plats. Men kanske det är ett större systemfel.
Jag har aldrig haft sådana problem med facket.

Nyckelpersoner borde planeras bort så mycket som möjligt men jag förstår att det inte alltid går.
 
N Niq skrev:
Tycker det låter underligt men jag tror vad du skriver. Tycker det låter som många avundsjuka människor på fel plats. Men kanske det är ett större systemfel.
Jag har aldrig haft sådana problem med facket.

Nyckelpersoner borde planeras bort så mycket som möjligt men jag förstår att det inte alltid går.
Min erfarenhet är att de som engagerar sig i facket är de som inte bör ha de arbetsuppgifterna. Det finns en orsak att de är engagerade där och inte i arbetsplatsens huvudområde. Men då jobbar jag ju inte inom industrin heller.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 7 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet är att de som engagerar sig i facket är de som inte bör ha de arbetsuppgifterna. Det finns en orsak att de är engagerade där och inte i arbetsplatsens huvudområde. Men då jobbar jag ju inte inom industrin heller.
Det är som med skyddsombud. Inte är det företagens stjärnor som har den uppgiften 😂
 
  • Gilla
  • Haha
OramaC och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.