Tack för svar!

Det kan nog stämma att den röda är skydd och "effektkomponenterna" sitter på det undre kortet och döljs på bilden av det övre. Det förefaller vara kondensator/resistor/zenerdiod. För att få loss kortet behöver man löda loss en trolig triac som är monterad mot kylflänsen, får ta fram lödkolven ikväll. Inga synbara anledningar till fel just nu, alla komponenter ser friska ut. Den har faktiskt 2st tempgivare, den vita samt en till inne i kapslingen.
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Enbart termostaten kostar nog med än hela elementet...

Men är du lite händig med elektronik kan det gå att laga för 25:-. Antar att lampan inte ens lyser?
hej Bo
har samma problem. element funkar kopplade direkt så blev han varm.
vad kan jag göra få att fixa? lampan lyser inte när jag slår på.
gjorde lite spännings felsökning. men hittade inte felet än, har du nå tips.?
antar att det är något som är trasig på kretskortet?
hälsningar
 
Jag har inte mer att säga än vad jag redan sagt i tråden. tyvärr verkar ingen i tråden ha kommit längre och kan dela erfarenheter. Utan grundläggande elektronikkunskaper är det dessutom lite svårt. Då du inte ens anger modell och visar bilder på den och redogör för vad och hur du har mätt, är det ju än svårare att ge något vettigt svar. Jag kan heller inte tyda din text, vem blev varm, varför? hur?
 
J
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte mer att säga än vad jag redan sagt i tråden. tyvärr verkar ingen i tråden ha kommit längre och kan dela erfarenheter. Utan grundläggande elektronikkunskaper är det dessutom lite svårt. Då du inte ens anger modell och visar bilder på den och redogör för vad och hur du har mätt, är det ju än svårare att ge något vettigt svar. Jag kan heller inte tyda din text, vem blev varm, varför? hur?
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag har inte mer att säga än vad jag redan sagt i tråden. tyvärr verkar ingen i tråden ha kommit längre och kan dela erfarenheter. Utan grundläggande elektronikkunskaper är det dessutom lite svårt. Då du inte ens anger modell och visar bilder på den och redogör för vad och hur du har mätt, är det ju än svårare att ge något vettigt svar. Jag kan heller inte tyda din text, vem blev varm, varför? hur?
Etikett på en elektrisk enhet med ledningar och specifikationer, problem med belysning och värme nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett på en elektrisk enhet med ledningar och specifikationer, problem med belysning och värme nämns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen enhet med synligt kretskort och elektriska komponenter, inkopplade kablar, ingen synlig skada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hejsan. Tog de här bilder. Inkopplad fas noll och jord. Lampan lyser inte samt inte blir varmt så klart. Har kollat kretskortet inga brandspår eller så. De condensatorer helt ok.
Var kan jag söka felet?
Med vänlig hälsning, James
 
Har du kollat överhettningsskyddet?
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
J
E elmont skrev:
Har du kollat överhettningsskyddet?
Hej vilken är det vart sitter denna?
 
J James1960 skrev:
Var kan jag söka felet?
Det finns inte så mycket att gå på på dina bilder. Nere till höger på din sista bild finns ett par kontaktbleck med en svart tråd på båda sidor. Det misstänker jag är ett överhettningsskydd som elmont pratar om. Mät att det är kontakt genom detta. Det finns en strömbrytare för att slå på och av elementet. Mät att det är kontakt genom den. Det är ett par enkla kontroller du kan göra. För att kontrollera spänningsomvandlaren behöver du titta närmare på kortet och sätta dig in i hur det fungerar. Att sedan mäta för att avgöra vad som fungerar och inte där är inte helt riskfritt. Det borde går att köpa en termostat som reservdel. Det har jag gjort en gång och det var avsevärt billigare än ett nytt element.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Och är det inte överhettningsskyddet så brukar dom sitta högt på baksidan av elementet och vara en röd "knapp" som ska tryckas in rätt hårt för att återställas.
 
  • Gilla
JRVSKAN
  • Laddar…
Jag har bytt den grå kondensatorn och ev någon annan komponent för att åtgärda liknande fel, enkelt och billigt, googla för instruktioner
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Den stora grå som sagt, det är den som brukar ge sig.
Kolla även det två stora motstånden, ett av dem kan ligga i serie med kondensatorn.
Dioden till vänster kan vara en zener på typ 12 eller 24 V. Du ska alltså kunna mäta upp rätt DC-spänning över den.
Då ska det också finnas en likriktarbrygga, det kanske är den bulliga lilla grå nederst?
Baksidan på kortet kan innehålla fler komponenter, och där ser man förhoppningsvis hur det är kopplat.

Elektroniska komponenter på ett kort; stora grå kondensatorer, resistanser, diod, och likriktarbrygga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
J
(y)
A Avemo skrev:
Det finns inte så mycket att gå på på dina bilder. Nere till höger på din sista bild finns ett par kontaktbleck med en svart tråd på båda sidor. Det misstänker jag är ett överhettningsskydd som elmont pratar om. Mät att det är kontakt genom detta. Det finns en strömbrytare för att slå på och av elementet. Mät att det är kontakt genom den. Det är ett par enkla kontroller du kan göra. För att kontrollera spänningsomvandlaren behöver du titta närmare på kortet och sätta dig in i hur det fungerar. Att sedan mäta för att avgöra vad som fungerar och inte där är inte helt riskfritt. Det borde går att köpa en termostat som reservdel. Det har jag gjort en gång och det var avsevärt billigare än ett nytt element.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Den stora grå som sagt, det är den som brukar ge sig.
Kolla även det två stora motstånden, ett av dem kan ligga i serie med kondensatorn.
Dioden till vänster kan vara en zener på typ 12 eller 24 V. Du ska alltså kunna mäta upp rätt DC-spänning över den.
Då ska det också finnas en likriktarbrygga, det kanske är den bulliga lilla grå nederst?
Baksidan på kortet kan innehålla fler komponenter, och där ser man förhoppningsvis hur det är kopplat.

[bild]
A Avemo skrev:
Det finns inte så mycket att gå på på dina bilder. Nere till höger på din sista bild finns ett par kontaktbleck med en svart tråd på båda sidor. Det misstänker jag är ett överhettningsskydd som elmont pratar om. Mät att det är kontakt genom detta. Det finns en

strömbrytare för att slå på och av elementet. Mät att det är kontakt genom den. Det är ett par enkla kontroller du kan göra. För att kontrollera spänningsomvandlaren behöver du titta närmare på kortet och sätta dig in i hur det fungerar. Att sedan mäta för att avgöra vad som fungerar och inte där är inte helt riskfritt. Det borde går att köpa en termostat som reservdel. Det har jag gjort en gång och det var avsevärt billigare än ett nytt element.
E elmont skrev:
Har du kollat överhettningsskyddet?
Hej har kollat finns ström genomgång där.
 
J
okej tackar
ska kolla upp och återkommer!
tack för all info!
/James
 
J
E elmont skrev:
Har du kollat överhettningsskyddet?
den fungerar den skickar strömmen vidare.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.