Vårat LVI SET-404 GG verkar det som att termostaten har gett upp på.
Detta är ett litet 400W i gjutsten som passar bra på toaletten den sitter på.
Jag har öppnat och försökt mäta på de vanliga sakerna såsom potesiometerar mm och de verkar fungera som de ska.
Då vi gillar utseendet och värmeslingan verkar vara hel då den mäter 114 Ohm vilket borde stämma med 400W ganska bra.
Har bara snabbt letat och har inte hittat en korrekt reservdel men visst borde det gå att hitta en lös bra termostat att sätta på väggen bakom eller nått? Så klart ingen bimetall utan en elektronisk som det har varit.
Någon med ide var man hittar nått som passar eller hur man hittar felet på den som sitter?
Detta är ett litet 400W i gjutsten som passar bra på toaletten den sitter på.
Jag har öppnat och försökt mäta på de vanliga sakerna såsom potesiometerar mm och de verkar fungera som de ska.
Då vi gillar utseendet och värmeslingan verkar vara hel då den mäter 114 Ohm vilket borde stämma med 400W ganska bra.
Har bara snabbt letat och har inte hittat en korrekt reservdel men visst borde det gå att hitta en lös bra termostat att sätta på väggen bakom eller nått? Så klart ingen bimetall utan en elektronisk som det har varit.
Någon med ide var man hittar nått som passar eller hur man hittar felet på den som sitter?
Bilder underlättar alltid.
För extern styrning så funkar i stort sett valfri rumstermostat.
För extern styrning så funkar i stort sett valfri rumstermostat.
Det brukar finnas en lysdiod som indikerar när den värmer. Reagerar den på att vredet ändras? Termostaterna brukar inte vara våldsamt komplicerade. Lägger du några bilder på kretskortet kanske det går att komma med några idéer. Själva spänningsregleringen till elektroniken strular ibland. Det brukar vara en mycket primitiv konstruktion med ett seriemotstånd direkt från 230V. Triacen kan gå sönder och bli antingen kortsluten eller få avbrott. Senast jag hade isär en termostat var det elektronikrengöring i potentiometern som löste det hela.
Är det temperaturgivaren som hänger vid sidan av?
Trådarna ser ut att vara korsade.
Trådarna ser ut att vara korsade.
De va inte korsade när den satt på plats och mäter inte kortslutning och ändrar sig vid tempändring. Verkar ha någon typ av beläggning på sig då den mäter lika nu när de råkar liga emot varandra.snaggletooth skrev:
Skulle kunna saknas ett yt monterat motstånd där jag har ringat in. Och stämmer det så försvann den nog förra gången jag öppnade, Då blir det att försöka hitta en annan lösning då det nog är svårt att komma fram till storlek på motståndet som saknas.
Din termostat ser lite mer påkostad ut än de jag hållit på med. Var är inkommande respektive utgående? Skall jag gissa är det saknade motståndet till för att detektera nollgenomgång så att processorn vet när den skall slå till triacen. Stämmer det lär inte termostaten fungera utan. Har du något mer likadant element där du kan kolla värdet?
Nä detta är det ända av denna sort vi har men annars en bra ide.A Avemo skrev:Din termostat ser lite mer påkostad ut än de jag hållit på med. Var är inkommande respektive utgående? Skall jag gissa är det saknade motståndet till för att detektera nollgenomgång så att processorn vet när den skall slå till triacen. Stämmer det lär inte termostaten fungera utan. Har du något mer likadant element där du kan kolla värdet?
Och just av anledningen att det inte bara är en enkel bimetall termostat så vill jag inte sätta dit en sådan billig externt. Men inte omöjligt att det är en lösning för tillfället iaf.
En sak att se upp med vid extern styrning kan vara överhettningsskyddet, så att det är skiljt från och oberoende av kretskortet.
Lösa termostater man sätter på väggen brukar vara med ett mekaniskt relä. Men inte nödvändigtvis en mekanisk termostat. Sedan kan du förmodligen köpa en ny termostat som reservdel till elementet också. Om du inte vill försöka lite till att reparera den. Om min gissning är rätt vad det saknade motståndet är till är det inte så jättekinkigt att det blir rätt resistans. Försök att skissa upp ett schema på allt som finns mellan flatstiftet intill det hålmonterade motståndet och optokopplarna? till vänster.
Efter en närmare studie måste jag revidera min gissning av vad det saknade ytmonterade motståndet är till. Min nya gissning är att det är till en ingång för nattsänkning. Med andra ord borde termostaten fungera utan detta.
Var har du letat? Det är några år sedan nu. Men jag kunde köpa en ny termostat till ett LVI-element en gång. Då ringde jag till en återförsäljare och uppgav modellen på elementet. Med det kunde han beställa en reservdel.snuttjulle skrev: