Hej,
Jag är ny här så tänkte försöka vara duktig på dokumentera. Har kommit en bit redan men vill ändå dela med mig om någon har frågor eller sugen på terasspool / badtunna. Vi tänkte byta ut vår gamla trall på ca 27kvm till 100kvm.
Vi valde Svenska badtunnor med el-värmare, bubblar, isolering, belysning och teknikpaket. 8-10pers Grand. Anledningen är att den är större där man kan vara fler vuxna/barn och mer utrymme för barnen att leka i. Vi var inte ute efter massage utan värmen och friheten att röra sig fritt.
Jag är ingen byggare och är en amatör på sånt här
Håll till godo!
Gamla trallen som skall försvinna
Gamla trallen borta.
Gräva, 14 st bigbags fulla med jord.
Valde säck för undvika köra till tippen 10ggr och hanteringen av schakt är +*%^**^%!
Reglat och lagt grävt till kabelskydd i mark. Slit och släng.. även byggt till staket.
Börjat lägga första trallen samt planering av terasspool / badtunna.
Jag är ny här så tänkte försöka vara duktig på dokumentera. Har kommit en bit redan men vill ändå dela med mig om någon har frågor eller sugen på terasspool / badtunna. Vi tänkte byta ut vår gamla trall på ca 27kvm till 100kvm.
Vi valde Svenska badtunnor med el-värmare, bubblar, isolering, belysning och teknikpaket. 8-10pers Grand. Anledningen är att den är större där man kan vara fler vuxna/barn och mer utrymme för barnen att leka i. Vi var inte ute efter massage utan värmen och friheten att röra sig fritt.
Jag är ingen byggare och är en amatör på sånt här
Håll till godo!
Gamla trallen som skall försvinna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gamla trallen borta.
Logga in
Skapa konto
Gräva, 14 st bigbags fulla med jord.
Valde säck för undvika köra till tippen 10ggr och hanteringen av schakt är +*%^**^%!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Reglat och lagt grävt till kabelskydd i mark. Slit och släng.. även byggt till staket.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Börjat lägga första trallen samt planering av terasspool / badtunna.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
M minitoy skrev:
Hej,
nej den gula slangen är till elen, 3-fas kabel. Det är faktiskt ingen dum idé att lagt ner ett rör för just tömning. Min tanke är att gräva ner en vattenslang i ett rör för sedan koppla på en dräneringspump. Så kan jag leda bort vattnet på ett smidigt sätt.
Någon som har erfarenhet av dräneringspumpar? Tänker om de orkar pumpa vatten ca 25-40m ?
Det börjar röra på sig...
Skall bygga ett insynsskydd samt klä in badtunnan samt teknik lådan. Har även limmat/skruvar fast brädor i lådan för fäste av brytare/uttag. Får se hur elektrikern ställer sig till detta
Skall bygga ett insynsskydd samt klä in badtunnan samt teknik lådan. Har även limmat/skruvar fast brädor i lådan för fäste av brytare/uttag. Får se hur elektrikern ställer sig till detta
Haha jo tack, att man inte lade på ca 40cm till i lådan är väldigt märkligt. Pumpen är större än den vi har till våra andra pool på 6000L. Jag fasar för läckage och att komma åt för spänna fast slangarna. Brrr...Tobzter skrev:
Rekommenderar att läsa denna tråd där står allt och lite till angående dessa pooler från SVB
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-terrasspool.381297/page-58#post-4193423
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-terrasspool.381297/page-58#post-4193423
Bygger du ellådan i jämnhöjd med poolen så får du en väldigt behaglig "förvaring" av locket när ni badar.
Att ha ner locket på trallen och lyfta upp igen är bökigt och kallt, särskilt vintertid. Kan man ha det så enkelt som möjligt - som att bara skjuta åt sidan och ha på ellådan - så är det ytterliggare ett steg mindre att ta ett bad.
Så när du badet och el/värmelådan med något material, se om du kan kan få lådan i jämnhöjd med badet.
Att ha ner locket på trallen och lyfta upp igen är bökigt och kallt, särskilt vintertid. Kan man ha det så enkelt som möjligt - som att bara skjuta åt sidan och ha på ellådan - så är det ytterliggare ett steg mindre att ta ett bad.
Så när du badet och el/värmelådan med något material, se om du kan kan få lådan i jämnhöjd med badet.
Hejsan,A avdpos skrev:Bygger du ellådan i jämnhöjd med poolen så får du en väldigt behaglig "förvaring" av locket när ni badar.
Skall man lyfta av locket för kunna bada? Av vilken anledning tänker du?
Sedan enligt instruktion så måste pumpen stå minst 20cm under vattennivån.