D09
Har hela tiden gått i tankarna att bygga en träaltan när ekonomi och tid passar.

Har dock börjat fundera på om man skulle gjuta en betongterass istället..

Någon som har erfarenheter kring detta?
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Har i närheten ett arkitektritat hus från 50/60-talet med stor stenlagd uteplats (betong under) som fortfarande är ursnygg. Våra trädäck lär ha bytits ut ett par gånger under samma tidsperiod. I mitt barndomshem, funkishus i Sthlm, låg det intakta klinkers både på terrass och balkong vid försäljningen, 60 år senare!

Kan du få en slipad/glättad betongyta som håller kan det vara intressant. Säkert billigare - på sikt.

... men jag är ju vansinnigt svag för betong ...
 
  • Gilla
leffe-e och 1 till
  • Laddar…
D09
yonna skrev:
Har i närheten ett arkitektritat hus från 50/60-talet med stor stenlagd uteplats (betong under) som fortfarande är ursnygg. Våra trädäck lär ha bytits ut ett par gånger under samma tidsperiod. I mitt barndomshem, funkishus i Sthlm, låg det intakta klinkers både på terrass och balkong vid försäljningen, 60 år senare!

Kan du få en slipad/glättad betongyta som håller kan det vara intressant. Säkert billigare - på sikt.

... men jag är ju vansinnigt svag för betong ...
Ju mer jag googlar runt på bilder, ju mer sugen blir man ju 😳😄👍

Riktigt snyggt. Nyfiken på hur konstruktionerna ser ut samt hur man får de olika ytbehandlingarna
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Idag kan du få slipat betonggolv utan ballasten synlig - vilket inte var vanligt när jag byggde mitt hus. Jag gillar själv inte de små färgade blanka duttarna som var givna för tio år sedan. Man har kommit en bra bit när det gäller betongutvecklingen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är skönare att gå barfota på ett trädäck,
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Barfota på ett morgonkallt betonggolv kan vara kyligt men sedan blir det varmt och "mjukt". Du slipper stickor i foten och du slipper underhållet

Grogglaset går dock definitivt i småbitar.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Golvvärme! En kollega jobbade i Norge, där gick han ut i kallingarna i -10 med kaffe muggen i näven på ett varmt klinkergolv :D dålig ekonomi? japp fränt? Som fan

Man kan ju lägga ut nån matta att gå på annars

La ett balkongdäck med 60x60 klinker har tyvärr inga bilder på det
 
  • Gilla
Anderscurl och 2 till
  • Laddar…
D09
Skulle behöva göra den i flera nivåer för att det ska fungera. Men det kan bli rätt snyggt med :)

Hur gör man närmast huset?

Sparar man en bit och sätter dräneringsgaller mot husgrunden?
 
Jag har 30 kvadrat klinkat golv som först vara bara fritt ute men inglasat nu med kvällssol, solen ligger väl på från 12 tiden fram tills den går ner, på morgonen är det lite kallt att gå på golvet, men framåt kvällen är det ju rejält uppvärmt, går man ut vid 1 tiden på natten så är det ju iaf 25 grader på golvet, vilket även gör att uterummet är självuppvärmt väldigt långt in på kvällen.

Jag har lutning på mitt golv, ca 1,5cm på 3 meter så inga problem med vatten.
 
  • Gilla
Kallebo och 2 till
  • Laddar…
D09
nino skrev:
Golvvärme! En kollega jobbade i Norge, där gick han ut i kallingarna i -10 med kaffe muggen i näven på ett varmt klinkergolv :D dålig ekonomi? japp fränt? Som fan

Man kan ju lägga ut nån matta att gå på annars

La ett balkongdäck med 60x60 klinker har tyvärr inga bilder på det
Ägde han oljan? 😳😄👍🏼
 
  • Gilla
braneby
  • Laddar…
D09
Min implusivitet säger att gjutning sker till semestern

Fan.. Blev lite stressad nu 😂😂😂

Varför är det så lätt att påbörja nya projekt

En fråga. Blir kanske bredband i området

Vilket rör ska man förbereda för att ha ryggen fri om det blir av?

Höjdskillnaderna gör att jag nog får två plattor.

Den lägsta närmast huset och ca 3-4 meter ut och sedan en som överlappar den.

Dumma är att man kommer nästan i eller lite högt i höjd med panelen. Funderar på att spara 20cm och montera plåt eller galler. Fel ute?
 
D09
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så ser det ut nu.. Trött på gruset
 
K
Förstår inte hur du menar med höjdskillnaderna men vi lät gjuta en platta samtidigt som grunden gjöts. Fall mot gräsmattan med 0,5 cm/meter. Mot huset gjorde vi inget utan betongen ligger direkt mot husets kantelement.

Vi lade plattan tio cm under den andra. Det blir lite nära panelen, men jag tror att vi kommer att bygga in det hela snart så jag tycker att det blir bra
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Gjorde samma på vår grund i höstas ( den delen som inte är gjuten på bilden. Skickar med någon bild under pågående arbeten. Tänk på att du ska ha utebetong till din terrass. Stålslipade den med glättare. Ska behandla plattan med lutterin nu innan sommaren för att binda dammet.
20151106_115830.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151106_115822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Kallebo skrev:
Förstår inte hur du menar med höjdskillnaderna men vi lät gjuta en platta samtidigt som grunden gjöts. Fall mot gräsmattan med 0,5 cm/meter. Mot huset gjorde vi inget utan betongen ligger direkt mot husets kantelement.

Vi lade plattan tio cm under den andra. Det blir lite nära panelen, men jag tror att vi kommer att bygga in det hela snart så jag tycker att det blir bra
He he jag brukar vara luddig när jag förklarar och allt redan är så klart i min skalle ;) glömmer ju att andra inte sett platsen 😇

Siffrorna är ca mark under panelen. 0 = samma eller över panel. Jäkla berg. Siffrorna är höftade


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.