Jag var själv i kontakt med Telia ang deras mediaskåp och undrade varför de kör en reklam för ADSL om trådlöst, men när man har chanse till den snabba lösningen så finns det inte ens som ett alternativ att välja till. De svamlade något klassiskt om att det är det säkert någon som håller på att ta fram, men att få prata med denna någon eller att få lite klarhet i vad som kan tänkas dyka upp, det var en omöjlighet.

Något helt annat men som rör samma område, hur ligger prisbilden för er som har alla tre sakerna via Telias fiber (bredband/TV/telefoni) Vad betalar ni per månad och vilken hastighet får ni på bredbandet? Vad gäller det för baspaket till TV:n? Och till sist, hur låter telefonen? Klart ljud eller som i en kaffeburk som en del IP-telefoner låter?
 
Vill bara tillägga att CAT5E fungerar utmärkt att köra Gigabit på. (godkänd för 400 Mbit)
Fördelen är givetvis priset samt att kabeln är betydligt lättare att dra i rör då den är mindre och flexiblare än CAT6. Men det är klart, har man pengar och vill ha det bästa/senaste så finns ju CAT6 :)
 
JanneMP skrev:
Jag var själv i kontakt med Telia ang deras mediaskåp och undrade varför de kör en reklam för ADSL om trådlöst, men när man har chanse till den snabba lösningen så finns det inte ens som ett alternativ att välja till. De svamlade något klassiskt om att det är det säkert någon som håller på att ta fram, men att få prata med denna någon eller att få lite klarhet i vad som kan tänkas dyka upp, det var en omöjlighet.

Något helt annat men som rör samma område, hur ligger prisbilden för er som har alla tre sakerna via Telias fiber (bredband/TV/telefoni) Vad betalar ni per månad och vilken hastighet får ni på bredbandet? Vad gäller det för baspaket till TV:n? Och till sist, hur låter telefonen? Klart ljud eller som i en kaffeburk som en del IP-telefoner låter?
Vi betalar 349kr/mån och har då 6-8mb ADSL och 'Telia Stor' med 39 kanaler, det största utav 3 paket. Dock så är 69kr/mån en rabatt vi fick i 6 månader, och ytterligare 29kr/mån i hyra för gateway (tror jag), som också kommer till efter 6 månader. Så alltså 447kr/mån kommer det kosta.
Telefonen har vi inga som helst negativa saker att säga om.
 
Jag har lite koll på Telias bredbandspryttlar, sitter med 15 lådor av deras grejer bakom ryggen, så vill någon ha mått eller annan info så är det bara att fråga.

Det största problemet med att installera triple play brukar vara plats och ström i den ordningen. Alla strömadaptrar till alla telias boxar är av typen billigaste-möjliga - alltså stora fyrkantiga saker som gör det väldigt svårt att få plats med mer än en i en strömfördelningsdosa.

Det som behöver ström är ju följande:
1. fiberkonverteraren
2. Bredbandsswitchen (som terminerar VPN för telefoni, bredband, tv och fastighetsrelaterade tjänster i separata portar)
3. Telefoniadaptern /ATAn (som ovandlar ip till analog tele)
4. Switch för TVn (eftersom denna går på ett separat nät krävs en separat switch eller en managerbar switch som kan hantera olika nät) I mitt fall får man med en Zyxel 100mbits-switch från Telia eftersom föreningen tecknat kollektivt triple play där två tv-boxar ingår.
5. Router (klart grabben skall ha en brandvägg, kanske trådlöst med till laptoppen...)
6. Dataswitch för nätverkstrafiken. Skall du ha strömmande media är det dumt att inte använda gigabit, kostar ju knappt något extra.

TV-boxarna placeras ju vid tv:n och inte i skåpet, så ström krävs, men inte här. Så sex uttag krävs från start i skåpet. Du kan inte sätta dessa för tätt eller om du sätter dem i ett skåp kan du inte sätta dem kloss an mot väggen eftersom strömadaptrarna är stora och klumpiga åt alla håll.

Om jag hade byggt nytt idag hade jag satt skåpet centralt i lägenheten/huset, gärna i anslutning till elcentralen. Jag hade satt separata grupper till två stycken fyrvägsuttag och lämnat plats för att komplettera med ytterligare ett på sikt. Jag hade sett till att jag hade ett minst 300mm djupt skåp så att jag fick plats med fullbred patchpanel längst ned och sedan minst fyra hyllor ovanför detta.

Jag kan lova att innan huset är pensionsfärdigt så kommer allt utrymme och en hel del till att vara upptaget av diverse styrutrustning som man kommer att vilja utnyttja detta utrymme till. Det kan vara belysnings- media- passage- larm- eller något av en massa andra funktioner som huset KOMMER att ha. Mycket av detta kommer man att få placera på annan plats, men det är snyggare att ha passercentralen här än ovanför hatthyllan vad än tillverkaren säger.

Om du skall placera dessa burkar som man normalt gör - hängande på väggen så får du räkna med att du behöver närmare en m2 väggyta.

Du vill förmodligen inte stapla dem eftersom de genererar en massa värme och de kommer att gå sönder om du stapar dem för tätt, så hyllor är bra.

Eftersom det kommer att bli en massa värme kommer du att uppskatta ett litet vent-galler högst upp och längst ned i väggen om du bygger in detta i en vägg.
 
peoe:
Kanonbra svar! Mycket läsvärt inlägg.
Hur har du det med paket/utbud och priser på detta? Är det någon som du vill dela med dig av?
Tack på förhand.
 
Nu känner jag mig ju lite dum, insåg precis att det var fiberskiten du var ute efter, itne mitt tele triple play :D
 
Du behöver inte skämmas så värst mycket, jag kopplade inte först att det var ADSL som du menade förrän jag löäste inlägget en gång till.:)
Jag önskar att det var en vanlig koppar tråd i alla nybyggen då tekniken som krävs till fibern kostar def. mer än vad jag tycker att det är värt.......18 000 för att få en "standardinstallation"!!! 10 000 om du bara vill ha telefon........
 
Utbud och priser är tyvärr inget jag tror att jag kan diskutera.

Jag skall göra installationen åt en förening som förhandlat duktigt med Telia, jag hade gärna varit med på det avtalet kan jag ju säga...

Men om er samfällighet är med i någon slags organisation så brukar det väl finnas ramavtal?

Koppar: förmodligen borde det väl varit betydligt högre kostnader på kopparinstallationerna med, men jag håller med, det ligger ju inte direkt i kundens intresse att sluta med koppartråd. Eftersom telia äger fibern fram till områdesnoden och tripple play bara är ett sätt att se till att det inte blir konkurrens på datakanalerna in i huset så är det ett gigantiskt inlåsningsprojekt telia håller på med.
 
Och PTS håller på att reglera området. Vi får se vad resultat blir men PTS uppfattningen är att Fibern ska jämnställas med Kopparn och att samma konkurensregler ska gälla där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.