Jag tänker dela med mig av mitt bredband till en vän som bor 2.1 km bort. Jag avser att bygga en riktantenn själv med hjälp av aluminiumrör och lite RF-prylar. Jag hoppas att jag kommer att kunna få hyfsade nivåer på 2.1 km (line-of-sight). Jag får väl återkomma när jag har provat.

Och gällande disskusionen om detta är tillåtet av operatören eller inte (inte för jag bryr mig, jag kör i 90 på 70-väg oxå ibland): Det är min bandbredd, jag har betalat för den och jag gör vad jag vill med den.

funkisen skrev:
Det är min bandbredd, jag har betalat för den och jag gör vad jag vill med den.
Om du läser kontraktet så framgår det att så inte är fallet.

Lastkaj: Som vanligt i diskussioner finns det parametrar man inte kan ta med av olika anledningar... Det gör oxå att ett resonemang kan bli lite fel vinklat. Håller med dig om att det inte är rätt att snuva Telia för att det är Telia men det finns fler parametrar som gör att jag kommer till ett sånt beslut.
Hade jag kunnat hade jag valt en annan leverantör av telefoni/internet men i dagsläget finns inte det. Tro mig, så fort det ges möjlighet kommer jag att lämna dom! Har sedan lång tid tillbaka valt annan mobiloperatör och kör just nu annan internetleverantör så jag gör vad jag kan ;)... Funderar skarpt på Tele2 erbjudande även om det "bara" ger 6kr i vinst. med mitt medvetna val talar jag oxå om för Telia att jag inte är nöjd med deras sätt att hantera kunder!

/a

MrSimpson skrev:
Lastkaj: Telia är oerhört kassa på att lyssna på vad deras kunder säger och att få dem att bygga om/bygga ut en station trots underlag är stört omöjligt men när annan operatör etablerar sig då blir det helt plötsligt möjligt...

Deras j-vla sätt att lura kunderna med deras senaste kampanj för ADSL där du binder upp dig att använda dem som för telefoni i 18 månader är ett skämt! Tittar man på deras hemsida går det inte ens att beställa ADSL utan att binda upp sig på telefonin...

Skall man ha ADSL i Sverige är man TVUNGEN att ha ett telefonabonnemang från Telia. Sedan kan du ju alltid byta operatör för telefon och ADSL men likförbannat skall Telia ha en rejäl slant för något vi betalt av för länge sedan!

Näe Telia är det inget synd om, om dom fick arslet ur vagnen och byggde om stationen skulle FF aldrig behöva göra ovanstående arbete!!!
Det är alltid lika roligt med folk som inte vet vad dom pratar om...

Du behöver INTE ha telefonabb för att kunna få adsl via Telia.

Telia bygger självklart inte ut stationen för att ge möjlighet till adsl om det inte finns kundunderlag för det, det kostar nämligen ett antal hundratusen att göra detta. Däremot gör man det när det finns tillräckligt underlag. Det tar dock TID att bygga stationer.

Jag jobbar själv med adsl på nämnda bolag, så i detta fall vet jag vad jag talar om.

elin.johansson skrev:
Jag vet att man rent tekniskt inte behöver fast telefon för att kunna ha ADSL. Jag har hört förklaringar om att det ska bero på att Telias stödsystem måste associera ADSL-tjänsten till ett fast teleabonnemang osv men jag tror personligen att det finns ett annat skäl bakom...
Och det skälet skulle vara vad?

Man blir rätt trött på alla som ska hänga på den populära vågen att klaga på Telia. Om du/ni tycker att det är ett så dåligt företag, köp inget av Telia då.

Att det för några månader sedan inte gick att beställa är väl inte detsamma som att det inte går nu? Inom IT hinner det hända rätt mycket på ett par månader.

För den som vill se vad det kostar att bygga ut en station så rekomenderas scanovas hemsida

det ni behöver är

ett accessstyrningssystem, bygg eller köp
en stationskabel 2000
en router 10000:-
en switch 5000:-
en dslam 30000:-
plus jobb för ca 40000:-

kostnader per månad
en wan föribindelse ca 2500:- per 2 Mbit
Internet access till denna ca 2000:- per 2 mbit
rackhyra och el ca 600:-
kopparaccess 62 kr per kund och månad.

Det blir en hel del per månad faktiskt.
Jag jobbar inte på Telia men håller på att jobba på att få en station utbygd. Telias planerare är riktigt trevliga om man bara får tag i rätt mäniskor.

Förresten är det nån som vet vad det kostar att dra en kilometer fiber via befintliga luftledningsstolpar?

Mats o: Kan du ge tips på bra folk på telia man kan diskutera med? Kommer att prata med grannar för att se hur stort intresse som finns...

Såg att fr.o.m 1 jan 2005 kan man byta och få fast abb hos flera aktörer inom telebranchen. Det öppnar verkligen möjligheten att som kund att visa sitt missnöje mot de som inte uppfyller kraven på kundvänlighet...

/ff

Firefighter:

Det tips jag kan ge dig är att ringa 90100 (telias växel) och be att få prata med de som planerar adsl utbygnaden i ert område. Var beredd att ringa många gånger innan ni kommer rätt.

Det var så jag fick de kontakter jag nu använder.

Räkna med att du behöver minst 30 pers som är villiga att skriva på avtal för att det ska vara intressant för någon leverantör. Detta förutsätter dessutom att stationen är fiberansluten och att det finns plats i den för utbyggnad.

Det är här det spricker för oss, "vår" station saknar fiber, därav min tidigare fråga om nån vet vad det kostar att dra fram ny fiber till den

Mats o: ok..jag ringer telias växel och kollar...

Pratade med en tidigare teletekniker på telia som sa att kunde man få ISDN så gick det att få ADSL. Någon som kan verifiera att det är så? Tänkte på Dali som jobbar på telia... ;)

/ff

Firefighter skrev:
Pratade med en tidigare teletekniker på telia som sa att kunde man få ISDN så gick det att få ADSL. Någon som kan verifiera att det är så? Tänkte på Dali som jobbar på telia... ;)

/ff
Jag pratade med en kollega som jobbar med bl.a. isdn. Tyvärr så har inte killen du pratat med helt rätt.
Att det finns isdn på stationen innebär inte att det nödvändigtvis finns fiber utdraget till stationen. Vanligast är att man kopplar isdn via 2 Mbps coax.

Jag ska se om jag kan få tag i rätt person att snacka med ang utbyggnad av stationen.

Har rotat lite. Lugna er till efter nyår, så kommer livet bli mycket enklare. Mer än så kan jag inte säga just nu, sorry...

Kan ni inte vänta, så ska jag försöka få tag i nån som kan hjälpa er med utbyggnad av stationer, mm.

Hej Dali

Känner du för det så får du gärna kolla station SKN.
Saknar som sagt fiber enligt mina källor.

Dali: Låter intressant med att det händer saker efter nyår...
Jag vet dock inte vad vår station heter men kan kolla upp det om det är nödvändigt. Annars är jag väldigt benägen att komma i kontakt med rätt personer!
Tack för svaren!

/ff

Det blir nog tufft att få Telia att ställa upp med ADSL.....

Varför inte försöka med satellit istället?? Ungefär samma kostnad som (dyra) Telia.

Kolla på: http://www.swepet.com/

De erbjuder det billigaste satellitbredbandet i Sverige just nu.

MvH
Thorsten

thor-Sten: Hade varit ett alternativ men har ingen parabol och vill egentligen inte ha heller. Måste då räkna med månadskostnad för detta vilket ger ett ganska högt pris...

/ff

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.