Dels av min bror som bor i Täby (Skarpäng), där var det en fast månadskostnad på ca 600kr i 36 månader (alt engångs kostnad ca 20 000) , detta var för installation av fiber i huset + 100/10 bredband.
Men även av kollegor (bor norr om stan) på jobbet som har liknande deal (installation av fiber + 36 månaders abonnemang 100/10 = ~20-22 000kr)

Är det jag som missar något faktor i detta?
 
Den faktor du missar är väl möjligen att Telia inte direkt är kända för att vara billiga:)

Och det där 100/10 som ingår ju bara är ett rent internetabonnemang (men leverantörerna försöker ju sälja på folk "triple play" med IP-TV och IP-telefoni också, så frågan är hur många det är som nöjer sig med det där som "ingår i priset").
 
Jag förstår inte heller prissättningen som Telia har men kan konstatera att det vore till vår fördel om det kom en seriös konkurrent på banan.
I vårt område offererar de tydligen installationen för 19900 sek.
Ifjol kostade den 16 000 i grannkommunen hela 5 kilometer här ifrån...
 
Jag föreslår att prisskillnaderna i huvudsak beror på skillnader i affärsupplägg (vem äger driftar och levererar tjänst), installationskostnad (behöver man schakta) och graden av inlåsning. Just nu tvivlar jag på att telia skulle vara speciellt mycket dyrare än övriga aktörer eftersom man är beroende av att bygga kundbas i fibernäten för att kompensera en vikande kundbas i kopparnätet.
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Helt klart är det så att Telia Öppenfiber numera har höjt sitt "standard" pris till 19900. De har nu ett erbjudande hos oss på just 19900 och då vet jag att kanalisationen till villorna är i bra kondition sedan början -90 då Televerket grävde in till alla villor. Så det borde bara vara i vissa fall där det dränerats eller olyckliga grävare varit framme de inte kan bara peta i fibern. Men trots detta ligger vi på 19900 för instalation. Om detta beror på att 16000 va för lite för att gå plus eller om man ser att den pris skillnaden inte gjorde att de tappar kunder är ju svårt att veta. Tror att de som inte hoppar på detta för 19900 inte heller skulle gjort det för 16000. Själv sände jag beställningen med vändande post och hoppas nu på mild vinter så inte tjärlen gör att det drar ut på tiden.
 
IngMatt
Sthlm-fiber svarar inte på mail men har istället sänt ut mer att läsa. De vill 17900 med ROT och 22900 utan, inkl. 100/100 och IP-telefoni i 6 månader. Men skriver fortfarande att dom har avtal med ex. Alltele som förnekar det så man får kolla vidare i listan. De vill ha svar 8 december och hotar med högre pris sedan.
De ska börja gräva i vår och kan vara säkra på att få det?

Att vänja sig vid dyraste 100/100 och tagga ner kanske inte är så kul men går nog då jag är ganska nöjd med ADSL 8 Mbit nu.
Jag har inte provat IPtelefon med nya datorn, är det fortfarande ofta för dåligt?

Telia har inte heller klarat ett svar ännu men har satt upp skyltar och ska visst komma med info i november.
 
IngMatt skrev:
Jag har inte provat IPtelefon med nya datorn, är det fortfarande ofta för dåligt?
IP-telefoni innebär nu för tiden att man får ett vanligt telelfonjack där man kopplar in sin gamla telefon.

Telias fungerar helt utan anmärkning.
 
Jag körde IP-telefoni när jag körde ADSL med Bredbandsbolaget och det fungerade bra (24 MBit uppkoppling).
Hade inga störningar under min tid och precis som mycke_nu skriver så körde vi det utifrån vanliga telefonjacket.
 
Scout skrev:
Hade inga störningar under min tid och precis som mycke_nu skriver så körde vi det utifrån vanliga telefonjacket.
Det kopplas alltså så här. Vanligen endast en box nu för tiden, dock.

Ledningen mellan telefonadaptern och telefonen kan utgöras av husets befintliga telefonnät eller så använder man trådlösa telefoner.

Screen Shot 2013-11-26 at 6.15.08.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IngMatt
Jag har nog bara provat den tyska firman som öppnar nya bolag ofta och man fick prova gratis. Jag har en vanligt telefon till USB.
 
Instämmer med föregående talare. IP-telefoni får anses en mogen teknik vid det här laget. Om det inte funkar eller fungerar dåligt så är något fel och skall rättas till. Klarar din leverantör inte det så byt (för då klarar de inte mycket annat heller).

Även om stamnäten fortfarande är ATM så är många lokala växlar osv. idag IP-baserade. Så om du ringt till myndighet eller företag så har du använt IP-telefoni för någon del av kedjan. Om du ringer med 4G så är det IP-telefoni i botten. Man har tagit bort det existerande "telefonilagret" som gick över ATM iom att man gick över till nästa standard. (Den delen av systemet kallas numer IMS - IP Multimedia System).

Som mycket_nu säger så är det sällan man delar ut en "riktig" IP-telefon idag. Det var fö aldrig särskilt vanligt även om bla cisco tillverkade/tillverkar sådana. Man vann inte så mycket som man trodde eftersom de flesta kontor o dyl redan hade tråd dragen för telefon, och dessutom redan hade telefoner (en IP-telefon var ganska dyr, och är fortfarande dyrare än en vanlig, särskilt om man redan har den), så man använde ATAor (analogue telephone adapter) istället. Idag är dessa som sagt ibland/ofta inbyggda i den låda du får från din leverantör. Denna kopplas som sagt in i nätverket i ena änden (ofta på en dedicerad port med någon form av QoS-kontroll) och i ditt existerande telefonnät i den andra.

Skall inte vara några som helst problem, och är det inte för det stora flertalet, särskilt inte de som har fiber. Om man har en riktigt rutten ADSL-koppling så kan det förstås bli problem, men då är det problem med att använda nätverket öht.

(Och vill man sätta upp sin egen telefonväxel hemma så går det lätt och smidigt med IP-telefoni, kolla Asterix http://www.asterix.org. För vem vill inte ha sin egen växel, med flera anknytningar, forwarding, voicemail med forwarding till sin egen mail osv. hemma? ;))
 
Jag har fö en lätt begagnad CISCO IP-telefon liggandes om någon skulle vara intresserad att köpa den för en billig penning.
 
Vi började med IP-telefoni redan innan vi fick fiber, främst för att jag hade tröttnat på Telia och ville avveckla dem så mycket som möjligt. Vi hade visserligen kvar en analog linje för att köra ADSL på men den användes bara som reserv. (Vi hade ISDN innan, och när Telia meddelade att det skulle försvinna så så ville jag ju inte "backa" till analog telefoni utan tyckte det var bättre att ta klivet framåt till IP-telefoni. Vi hade ISDN Duo, d.v.s. "ren" ISDN, inte deras variant de sålde ett tag där internetförbindelse ingick, så vi hade kvar ISDN för telefonin även fast vi gick över till ADSL för internet.)

Men jag gick direkt på att köpa en Dect-bas med IP-stöd, en Siemens S675 IP. Sen köpte vi en 2-pack enklare Dect-lurar på Coop, och senare två Panasonic-lurar på rea på Megastore. S675 IP har stöd för 5 eller 6 SIP-konton, så utöver hemtelefonen så skaffade vi två "gratisnummer" (nåja, ingen fast kostnad) som inkommande nummer till ungarna. Det har dock aldrig blivit att de har använt dem som mycket eftersom de istället fick egna mobiler rätt snart.

Fördelen är att det är digitalt hela vägen till luren och att det är sladdlöst så vi kan placera laddstationerna var vi vill ungefär. Och vi slipper dessutom vara beroende av operatörens ATA-box, vi behöver bara en internet-förbindelse. Vi kan i princip ta med oss hemtelefonen om vi åker bort nånstans där det finns internet.
 
Precis. Man *kan* göra mycket skoj med IP-telefoni. Men man *måste* inte. Det går typiskt ganska enkelt att bara "uppgradera" den installation med allt man redan har.

Sedan skulle man ju tycka att "digitalt hela vägen" skulle ge bättre samtalskvalitet, men tyvärr så är bandbredder och de codecar man använder specade för "ångtelefoni" (ja, dvs det finns highbandwidth codecar, men de är inte direkt hi-fi de heller). Så vill man ha avsevärt bättre ljudkvalitet så måste man lämna telefoniområdet helt och hållet för något annat (skype går t ex till 24 kHz när allt stämmer mellan sändare och mottagare), typiskt också det IP-baserat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.