Att fast telefoni tappar mer än 5-10% av marknaden per år är ju också en tydlig indikation på kopparnätets förestående död.


Hur ringer föresten de 5-8% i grafiken ovan som inte har traditionell telefon eller ip telefon? Icke traditionell trådtelefon, fältapa, kanske?

Telefonapparat-m37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
IngMatt skrev:
Värre att SF inte svarar på mail.
.
Att beställa något hos en leverantör som inte svarar på mail för 15-20" känns inte seriöst, om det nu stämmer.
Om det senare skulle bli struligt med installation, etc, hur lätt är det då att kunna få tag på företaget?

Om du begär in offerter på t.ex. en värmepump, skulle du sedan välja en leverantör som inte svarar på mail eller frågor.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Det finns nog inga garantier att ADSL finns kvar när Telia väl byggt fibernät och/eller att dom vill leverera det när det finns fiber i stolpen.

Här ute på bonnlandet har dom dessutom lovat att riva hela kopparnätet under 2014. Inte för att vi någonsin har haft ADSL..
Nu är dom glada för 30% anslutning och 2 tävlar så koppar lär vara kvar ett bra tag. Vi har redan Telias fiber i stolpen utanför men det kostar alltså en massa att få in som gamlingarna här inte lär gå på då en del inte ens har internet.
 
IngMatt
mycke_nu skrev:
Appropå det här med IP-telefoni så ramlade jag just på den här artikeln i IDG.

37% använder idag IP-telefoni, så nog funkar det alltid.

[bild]
Ja IP är klart billigare och ibland gratis så det har jag provat. Fungerar det utan el som gamla telefon gör?
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Att fast telefoni tappar mer än 5-10% av marknaden per år är ju också en tydlig indikation på kopparnätets förestående död.


Hur ringer föresten de 5-8% i grafiken ovan som inte har traditionell telefon eller ip telefon? Icke traditionell trådtelefon, fältapa, kanske?

[bild]
Mobiltelefon
 
IngMatt
AndersS skrev:
Att beställa något hos en leverantör som inte svarar på mail för 15-20" känns inte seriöst, om det nu stämmer.
Om det senare skulle bli struligt med installation, etc, hur lätt är det då att kunna få tag på företaget?

Om du begär in offerter på t.ex. en värmepump, skulle du sedan välja en leverantör som inte svarar på mail eller frågor.
Provade VDs namn, det kom i retur så nu har jag provat web-formuläret, nästa får bli telefon, så de ska avslöjas och i massmedia om de skojar. Väntar på svar nu från alla ISP de har "avtal med". Nästa kan bli ett steg upp till IP-Only. Dom kan ju ha mkt att göra också men det luktar lite illa och tilltager tillsvidare.
Att gräva ner kabel billigare än Telia hänger upp mha Polacker verkar suspekt.
 
Inte så suspekt, polackerna gräver för hand, billigare än vad det kostar att låta en grävmaskin gräva.

Och kostnaden för polackerna får man göra ROT-avdrag på, med maskingrävning är det bara förarens lön man får göra ROT-avdrag på och det är bara en liten del av kostnaden. Kostnaden för själva maskinen måste man betala fullt pris för.

Hade man behövt betala fullt pris för både polacker och grävmaskin hade kanske polackerna blivit dyrare, men ROT-avdraget gör alltså att det blir billigare (för slutkund, för installationsföretaget blir det dyrare men de får ju igen pengarna från skatteverket).
 
IngMatt skrev:
Ja IP är klart billigare och ibland gratis så det har jag provat. Fungerar det utan el som gamla telefon gör?
Har du en gammal Dialog? :p

Det var länge sedan jag såg en telefon som inte behövde någon form av lokal energiförsörjning..

Självklart behöver fiberburkarna el, annars funkar det inte. Dom som absolut måste ringa under elavbrott får använda mobilen. :)
 
ullberg
mycke_nu skrev:
Har du en gammal Dialog? :p

Det var länge sedan jag såg en telefon som inte behövde någon form av lokal energiförsörjning..

Självklart behöver fiberburkarna el, annars funkar det inte. Dom som absolut måste ringa under elavbrott får använda mobilen. :)
En fråga kring detta: att CPE behöver strömförsörjning fattar jag, och jag har sedan en tid tillbaka UPS som klarar bör klara åtminstone 30-40 min. Men är det någon som vet hur det ser ut i stationerna? Har dessa batteribackup eller tänker man att kunden ändå inte har det så man behöver inte sätta det. (gäller specifikt Telia öppen fiber för mig, men gärna mer generellt)

PS: Telefoner utan krav på el har man väl? trots att jag inte använt min fasta telefon på ett par år har jag en trådad lur som inte kräver mer än just telekopplingen, man måste ju kunna svara när det är slut på batterier i den trådlösa (tja, förutom att det aldrig ringer då...)
 
Telia har säkert UPS för som klarar ganska långa avbrott i sina stationer, men det kan vara lite varierande i privata nät.

(I vår förening kompromissade vi (jag) och har ca 1 timmes backup vilket kostade drygt 10 000 kr. Detta mest för att switcharna inte skall dyka vid korta avbrott. Det är inte mycket idé att hålla igång systemet längre än så eftersom långa avbrott är sällsynta och de flesta abonnenterna inte själva har avbrottsfri kraft. Dock kan vi koppla in en generator om det skulle bli en extrem situation.)
 
Jag spekulerar här, men jag tror nog att många operatörer har lokal batteriback av samma skäl som mycket_nu säger om inte annat, dvs för att inte allt skall gå ner vid kortare avbrott. Om man har sin utrustning i en gammal telestation så följer 48V med "på köpet" sas. Stamnäten har det, mobila nätet har det (ja dvs det är si och så för enskild basstationer, men resten av kedjan är batteribackad även för IP-trafik). Din ISP-har det ganska säkert också (http://www.iplay.idg.se/2.565/1.336...er-anlaggning?showGallery=true&allimages=true)

Vi hade ju tom ett strömavbrott för några veckor sedan, men jag kom mig inte för att pröva... (Vet iofs inte om headenden var strömlös också, det måste man ju veta för att det inte skall bli prov-utan-värde).
 
ullberg
Tack för svar, jag ringde faktist till en kompis som nyligen började jobba på eltel, och han bekräftar era utsagor. Än så länge hade han dock inte lärt sig hur länge dessa räckte, kanske kommer det anledning för mig att återkoppla i frågan när han är lite varmare i kläderna.

Sen ska det givetvis funka i hela kedjan exv. på ISP-nivå, men där mer förutsatte jag att det var så, jag gissar att det är den mest kundnära utrustningen om något som står utan...

/U
 
ullberg skrev:
Tack för svar, jag ringde faktist till en kompis som nyligen började jobba på eltel, och han bekräftar era utsagor. Än så länge hade han dock inte lärt sig hur länge dessa räckte, kanske kommer det anledning för mig att återkoppla i frågan när han är lite varmare i kläderna.

Sen ska det givetvis funka i hela kedjan exv. på ISP-nivå, men där mer förutsatte jag att det var så, jag gissar att det är den mest kundnära utrustningen om något som står utan...

/U
Återkom gärna om du får aktuella siffror. De enda jag kan dra mig till minnes är från hedenhös och för fasttelefoni. Där varierade det allt mellan en dag på batterier (sedan måste man köra ut reservaggregat från förråd) för små stationer, till de stora bjässarna i stadskärnorna som har multipla dieselaggregat (och inte ens behöver alla) och diesel för flera veckor.

Ett gammalt krav var att "alla" skulle kunna använda telefon under 48h vid strömavbrott, men det var också det på ångtelefonernas tid. Jag vet inte vad vi har för krav (om ens några) idag. Kanske PTS har några officiella sådana?
 
Kan nämna i sammanhanget att de lokala switcharna (nätverksnoderna) även fjärrbevakas av kommunikationsoperatören. Skanova har ringt mej vid något tillfälle när vi haft ett långt elavbrott och frågat varför vår nod låg nere.
 
IngMatt skrev:
Mobiltelefon
Näe, det där är Fälttelefonapparat m/37!! Ett exempel på trådbunden men, idag, icke traditionell telefoni :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.