Fördelen med digitalt hela vägen är att man ofta minskar eko-problemen. Har man en ATA och sen analog linje fram till en Dect-bas så får man alltså två extra omvandlingar mellan digitalt och analogt.
 
Om vi tittar lite framåt i kristallkulan på den extrema belastning som vi snart kommer att ha på mobilnäten, så tror jag att vi snart antingen kommer att se nanoceller i hemmiljö eller att vanliga mobilsamtal kopplas via WiFi när så är möjligt.

Oavsett om det blir det ena eller det andra så innebär det döden för den fasta telefonen.
 
IngMatt
Om mobilt får man inte glömma ev. hälsoaspekter.

Det är OT från fiber i Huddinge?
 
IngMatt skrev:
Om mobilt får man inte glömma ev. hälsoaspekter.

Det är OT från fiber i Huddinge?
Föreslår att den kommentaren avhandlas i egen tråd då det brukar spåra ur "totalt" när den fråga ska diskuteras. eller kanske tas bort som offtopic.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Det är definitvt off-topic så ta det i en egen tråd
/Mats
Moderator
 
Jag sitter med exakt samma bryderier som Amatörsnickaren. Hade egentligen bestämt mig för Telia men sen satte Stockholm Fiber ett pris på sitt erbjudande som egentligen är bättre rent ekonomiskt (2000kr billigare om man kan utnyttja ROT och 6 mån fri 100/100 + IP-telefoni). Det som talar för Telia är väl att de har bättre peering och att jag slipper få tomten uppgrävd då de går in via luftledning.

Skulle dock gissa att i slutändan så lär det bli Telia som bygger, känns som att de flesta lär välja det säkrare kortet av de två. Dock så har ju SF lovat att ge skriftligt svar om de bygger eller inte senast den 12:e december och Telias erbjudande går ut den 15:e så man skulle ju funka att hoppa på SFs erbjudande och om det inte blir av ta Telias.
 
IngMatt
belafon skrev:
Jag sitter med exakt samma bryderier som Amatörsnickaren. Hade egentligen bestämt mig för Telia men sen satte Stockholm Fiber ett pris på sitt erbjudande som egentligen är bättre rent ekonomiskt (2000kr billigare om man kan utnyttja ROT och 6 mån fri 100/100 + IP-telefoni). Det som talar för Telia är väl att de har bättre peering och att jag slipper få tomten uppgrävd då de går in via luftledning.

Skulle dock gissa att i slutändan så lär det bli Telia som bygger, känns som att de flesta lär välja det säkrare kortet av de två. Dock så har ju SF lovat att ge skriftligt svar om de bygger eller inte senast den 12:e december och Telias erbjudande går ut den 15:e så man skulle ju funka att hoppa på SFs erbjudande och om det inte blir av ta Telias.
Telia drar in en luftledning?
De har dragit i stolparna men inget erbjudande än. Men en massa DR från de andra som skriver om att Telias skyltar skulle se osnygga ut så de har kollen och här var den ned-riven.
SF svarar inte på mail.

Nergrävd ledning är säkrare?
Vad har Telia angivit för pris?

Skriver man på för SF lär det vara bindande och vi undrar:

Har dom avtal med de dom listar?

AllTele och Tele2 hittar inget fast SF skriver att det finns och dom förhandlar med fler.

Om man blir missnöjd med Skanova eller S F, blir det helt ny avgift att koppla om?


Är det lätt att få tillstånd att gräva i kommunens mark?

IP-only ägs av EQT, ett Venture-bolag vars affärside är att sälja av snabbast möjligt med god förtjänst. Telia är börsnoterat.
 
Redigerat:
Börjar det inte bli lite rundgång i dessa frågor nu?

Ja telia drar in luftledning där det redan finns luftledning.
Nej, nedgrävd ledning är inte nämnvärt säkrare i ett villaområde. Det är synnerligen ovanligt att väder, vind, träd orsakar problem med luftledningar i ett villaområde. Fiberdukten är dessutom inte speciellt ömtålig.

Nej, SF har inte avtal med de dom listar, det har du själv konstaterat.
Ja, om du inte är nöjd med Skanova eller SF och vill ha in en annan fiber i huset får du givetvis betala en gång till. Dock ser jag det som nästintill omöjligt att inte bli nöjd med nätägaren i detta fall, det är med tjänsteleveransen du får problem, om du får problem.
Tillstånd i mark: Det beror på kommunen. I stockholm är det SJUKT krångligt, enklare i huddinge men även där kan det vara jäkligt.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Börjar det inte bli lite rundgång i dessa frågor nu?

Ja telia drar in luftledning där det redan finns luftledning.
Nej, nedgrävd ledning är inte nämnvärt säkrare i ett villaområde. Det är synnerligen ovanligt att väder, vind, träd orsakar problem med luftledningar i ett villaområde. Fiberdukten är dessutom inte speciellt ömtålig.

Nej, SF har inte avtal med de dom listar, det har du själv konstaterat.
Ja, om du inte är nöjd med Skanova eller SF och vill ha in en annan fiber i huset får du givetvis betala en gång till. Dock ser jag det som nästintill omöjligt att inte bli nöjd med nätägaren i detta fall, det är med tjänsteleveransen du får problem, om du får problem.
Tillstånd i mark: Det beror på kommunen. I stockholm är det SJUKT krångligt, enklare i huddinge men även där kan det vara jäkligt.
Frågorna är uppenbarligen dynamiska och brådskande då SF hetsar på att de vill ha möte på tisdag och avtal en vecka senare men jag har inte fått något från Telia.
Jag har bara ett säkert svar att det inte finns avtal, ett osäkert med chat och väntar på resten. Värre att SF inte svarar på mail.
Om nätägaren höjer priset, då man ska vara vaksam med EQT-bolag, sitter man där och vill inte betala 20.000 till.

Verkar lite typiskt för privatföretag, i detta fall onoterat. Vi får även DR från Carspect, som är dyrast och har sämst tider, men får leta rätt på gamla bilprovningen som är billigare och har bättre tider.
 
Redigerat:
Det jag menade med att man kunde hoppa på SFs förslag är att de i sitt senaste utskick lovat skriftligt svar senast den 12:e december till de som beställt ifall de kommer att bygga eller inte, dvs alla beställningar ogiltigförklaras om det inte blir av. Om det då visar sig att de inte fått ihop 30% så har man ett par dagar på sig att få iväg en beställning till Telia som har den 15:e december som sista anmälningsdag.

Priset jag fått av Telia är samma som stått tidigare i tråden, 19900:-, från SF 17900:- (efter ROT) inkl 6 månader 100/100 och IP-telefoni.

Vad gäller marktillstånd / ledningsrätt och bygglov så har jag ingen aning. Skulle tro att Telia har sitt på det torra iom att det redan har kanalisation / luftledningar och "bara" behöver peta in / hänga upp lite mer tråd samt sätta upp lite nya skåp.
 
IngMatt
belafon skrev:
Det jag menade med att man kunde hoppa på SFs förslag är att de i sitt senaste utskick lovat skriftligt svar senast den 12:e december till de som beställt ifall de kommer att bygga eller inte, dvs alla beställningar ogiltigförklaras om det inte blir av. Om det då visar sig att de inte fått ihop 30% så har man ett par dagar på sig att få iväg en beställning till Telia som har den 15:e december som sista anmälningsdag.

Priset jag fått av Telia är samma som stått tidigare i tråden, 19900:-, från SF 17900:- (efter ROT) inkl 6 månader 100/100 och IP-telefoni.

Vad gäller marktillstånd / ledningsrätt och bygglov så har jag ingen aning. Skulle tro att Telia har sitt på det torra iom att det redan har kanalisation / luftledningar och "bara" behöver peta in / hänga upp lite mer tråd samt sätta upp lite nya skåp.
Jag förstod det men om man tar SF lär det vara bindande och sedan är man fast om deras nätpriser höjs efter gratisperioden.
Här har Telia redan klart i stolpe och jag har sett minst ett skåp.
100/100 ser dyrt ut sedan så man får se till framtiden och inte vänja sig vid det.
Var och hur har ni fått pris av Telia?
 
Redigerat:
Vi fick erbjudande hemskickat för ungefär en månad sen om jag minns rätt. Om ni inte fått något kanske det enklaste är att kontakta dem på 020-402400 och kolla varför.

Vad gäller nätpriser så betalar man ju ingen fast avgift till nätägaren utöver anslutningsavgiften utan det är tjänsteleverantören som hyr linan av SF eller Telia och som i sin tur bakar in det i priset för tjänsten. Om nätägaren höjer näthyran gentemot tjänsteleverantörerna så att tjänsten blir för dyr för slutkunden så att den avslutar sitt abonnemang så får inte nätägaren någonting. Detta tror iallafall jag kommer att motverka att prisökningarna blir alltför stora.
 
IngMatt
belafon skrev:
Vi fick erbjudande hemskickat för ungefär en månad sen om jag minns rätt. Om ni inte fått något kanske det enklaste är att kontakta dem på 020-402400 och kolla varför.

Vad gäller nätpriser så betalar man ju ingen fast avgift till nätägaren utöver anslutningsavgiften utan det är tjänsteleverantören som hyr linan av SF eller Telia och som i sin tur bakar in det i priset för tjänsten. Om nätägaren höjer näthyran gentemot tjänsteleverantörerna så att tjänsten blir för dyr för slutkunden så att den avslutar sitt abonnemang så får inte nätägaren någonting. Detta tror iallafall jag kommer att motverka att prisökningarna blir alltför stora.
Om nätägaren höjer måste min ISP göra det också, eller ta en förlust/minska vinsten. Enda jag kan hota med är att byta tillbaks till ADSL. Man är fast och vill utnyttja sin investering. I ADSL har jag alla att välja på då PTS är inne och råder. Ska nog fråga PTS om fiber då det är dyrt att byta nät.
 
Det finns nog inga garantier att ADSL finns kvar när Telia väl byggt fibernät och/eller att dom vill leverera det när det finns fiber i stolpen.

Här ute på bonnlandet har dom dessutom lovat att riva hela kopparnätet under 2014. Inte för att vi någonsin har haft ADSL..
 
Appropå det här med IP-telefoni så ramlade jag just på den här artikeln i IDG.

37% använder idag IP-telefoni, så nog funkar det alltid.

Screen Shot 2013-11-28 at 5.30.21.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.