Det kommer att bli intressant att se hur priserna utvecklas för olika typer av fiberabonnenter.

Vi som har byggt egna socken- eller granskapsnät sitter antagligen i en viss maktposition gentemot tjänsteleverantörerna då vi kan vägra att släppa in dem om dom är för dyra.

Vår förening blir den första på Gotland som öppnar upp nätet om två år då Telias 6-åriga exklusivitet löper ut. Det ska bli intressant att se vilket intresse som då kommer att visas av andra leverantörer.
 
Redigerat:
Ja, det ska bli intressant att se. Man brukar ju säga att det enda vi vet säkert om framtiden är att vi inte vet nåt:)

Hade nån för 20 år sen sagt att tusentals svenska villor skulle ha fiber indraget 2013 skulle nog folk ha skrattat.

Å andra sidan hade de nog skrattat ännu högre om man hade sagt att alla skulle gå runt med en persondator i fickan i form av en mobiltelefon som dessutom kunde spela upp musik och filmer.
 
Nerre skrev:
Ja, det ska bli intressant att se. Man brukar ju säga att det enda vi vet säkert om framtiden är att vi inte vet nåt:)

Hade nån för 20 år sen sagt att tusentals svenska villor skulle ha fiber indraget 2013 skulle nog folk ha skrattat.

Å andra sidan hade de nog skrattat ännu högre om man hade sagt att alla skulle gå runt med en persondator i fickan i form av en mobiltelefon som dessutom kunde spela upp musik och filmer.

"Fleecetröjan Jesus Birgersson" predikade ju om detta 98, 99" det har gått sådär.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
I varje område (småhus) kommer det ALLTID bara finnas en nätleverantör. Endast undantagsvis kommer det finnas ett alternativ och det beror på den höga anläggninskostnaden för ett fibernät.

Så, oavsett vem du väljer kommer det stå dom fritt att i framtiden försöka kräva mer pengar av tjänsteleverantörerna för att tillhandahålla infrastrukturen.

Detta problem är således nedgrävt i backen och inte beroende av vem som äger infrastrukturen (eftersom de flesta alternativ är privata).

I detta perspektiv kan man ju dock tycka att de kommunala nätägarna (energibolag etc) gör klokt i att inte sälja sina nät till varken Skanova eller EQT.
Telia finns redan i stolparna och ett annat bolag har erbjudit sig att gräva ner en kabel, som antagligen aldrig kommer att hända men är vad TS började med ungefär.
 
Då är ju valet enkelt.
 
IngMatt
MathiasS skrev:
Då är ju valet enkelt.
Men är värt att analysera om de båda har något av värde.
 
Intressant läsning då en kille från Telia precis var här och vi snackade lite. Det Telia killen menade var att här i Huddinge (Solfagra) så är det endast TELIA som äger fiber nätet då de har avtal med Huddinge kommun och att endast de och ingen annan har bygglov för att gräva. Han menade även på att Stockholm fiber inte har den rätten!

Men jag förbannar Huddinge kommun för att de ljög mig rakt upp i ansiktet då det (enligt dom) inte fanns någon plan för fiber i mitt område (Hörningsnäs) så jag band mig till Tele2 4G till 2015. Enligt Telia killen har det snackats om detta i ca 4år.

Vi nappade dock på erbjudandet då med 14 dagars ångerrätt. Litar lite mer på Telia i detta fall då Stockholms fiber är uppköpta av ett riskkapital investment bolag som endast har i uppgift att tjäna pengar för att sedan sälja.

Vi kommer att med all sannolikhet (Telia killens egna ord) få luftburen fiber då stolpar redan finns.

Kändes rätt med Telias Öppen Fiber men allt kan ändras och tur att man har ångerrätt.
 
Minglarn skrev:
Intressant läsning då en kille från Telia precis var här och vi snackade lite. Det Telia killen menade var att här i Huddinge (Solfagra) så är det endast TELIA som äger fiber nätet då de har avtal med Huddinge kommun och att endast de och ingen annan har bygglov för att gräva. Han menade även på att Stockholm fiber inte har den rätten!

Men jag förbannar Huddinge kommun för att de ljög mig rakt upp i ansiktet då det (enligt dom) inte fanns någon plan för fiber i mitt område (Hörningsnäs) så jag band mig till Tele2 4G till 2015. Enligt Telia killen har det snackats om detta i ca 4år.

Vi nappade dock på erbjudandet då med 14 dagars ångerrätt. Litar lite mer på Telia i detta fall då Stockholms fiber är uppköpta av ett riskkapital investment bolag som endast har i uppgift att tjäna pengar för att sedan sälja.
.
Men huddinge kommun HAR inte några planer på att dra fiberi Hörningsnäs... de har inga planer alls.
De hänvisar helt till de kommersiella alternativen som finns.
Inte stämmer det heller att Telia skulle ha någon "ensamrätt" till fiber i Huddinge. Däremot har de sedan läääänge kanalisation där koppartrådarna för telefonin finns som kan användas till att dra fiber.
Vilken annan konkurrent som helst kan dra lägga ned ny fiber i marken (efter markstillstånd etc.).

Vet inte så mycket om StockholmsFiber ännu men tro inte annat än att Telia gör det dom gör för att tjäna pengar.
Någon annan drivkraft finns inte hos Telia heller.
 
IngMatt
Minglarn skrev:
Intressant läsning då en kille från Telia precis var här och vi snackade lite. Det Telia killen menade var att här i Huddinge (Solfagra) så är det endast TELIA som äger fiber nätet då de har avtal med Huddinge kommun och att endast de och ingen annan har bygglov för att gräva. Han menade även på att Stockholm fiber inte har den rätten!

Men jag förbannar Huddinge kommun för att de ljög mig rakt upp i ansiktet då det (enligt dom) inte fanns någon plan för fiber i mitt område (Hörningsnäs) så jag band mig till Tele2 4G till 2015. Enligt Telia killen har det snackats om detta i ca 4år.

Vi nappade dock på erbjudandet då med 14 dagars ångerrätt. Litar lite mer på Telia i detta fall då Stockholms fiber är uppköpta av ett riskkapital investment bolag som endast har i uppgift att tjäna pengar för att sedan sälja.

Vi kommer att med all sannolikhet (Telia killens egna ord) få luftburen fiber då stolpar redan finns.

Kändes rätt med Telias Öppen Fiber men allt kan ändras och tur att man har ångerrätt.
Det verkar ganska nytt enligt kommunens hemsida att alla ska få fiber, om det går på skatten vet jag inte. Ett gäng polacker har redan dragit kablar under och runt Västergårdsvägen.
 
IngMatt
Scout skrev:
Men huddinge kommun HAR inte några planer på att dra fiberi Hörningsnäs... de har inga planer alls.
De hänvisar helt till de kommersiella alternativen som finns.
Inte stämmer det heller att Telia skulle ha någon "ensamrätt" till fiber i Huddinge. Däremot har de sedan läääänge kanalisation där koppartrådarna för telefonin finns som kan användas till att dra fiber.
Vilken annan konkurrent som helst kan dra lägga ned ny fiber i marken (efter markstillstånd etc.).

Vet inte så mycket om StockholmsFiber ännu men tro inte annat än att Telia gör det dom gör för att tjäna pengar.
Någon annan drivkraft finns inte hos Telia heller.
Jag började undra då de var uppe i skogen som är kommunal mark men min fråga dit hamnade hos Infratek som svarade.
Telia är numera börsnoterat men EQT som ägs av Wallenbergs är snäppet värre kapitalister med avancerad skatteplanering etc.
Kommunen verkar samarbeta med Telia så om någon annan får marktillstånd kan vara tveksamt och ska kollas.
 
IngMatt skrev:
[länk]
Men det där dokumentet säger inte något mer än att kommunen själva kommer inte att göra något själva för att öka fibernät i kommunen mer än att ta med behovsbilden vid projektering av nya bostadsområden.
Ett unikt avtal med Telia skulle ju inte främja den fastslagna strategin...
"Därför är kommunens främsta uppgift att främja och underlätta externa aktörers bredbandsutbyggnad på
marknadsmässiga villkor."


"Genom att främja och underlätta externa aktörers bredbandsutbyggnad på kommersiella villkor ska Huddinge kommun få ett bredband i toppklass." :)
 
IngMatt
Jag bara visade hur färskt detta är.
Sthlm fiber har en lista med priser på 7 ISP vi kan välja på sedan, eller vi redan har nu. Jag kollade med en som svarar att dom inte har något avtal med dem men med flera helt andra. Bara att utreda vidare för Telia kan vara krångliga men ganska stabila.
 
Scout skrev:
Men huddinge kommun HAR inte några planer på att dra fiberi Hörningsnäs... de har inga planer alls.
De hänvisar helt till de kommersiella alternativen som finns.
Inte stämmer det heller att Telia skulle ha någon "ensamrätt" till fiber i Huddinge. Däremot har de sedan läääänge kanalisation där koppartrådarna för telefonin finns som kan användas till att dra fiber.
Vilken annan konkurrent som helst kan dra lägga ned ny fiber i marken (efter markstillstånd etc.).

Vet inte så mycket om StockholmsFiber ännu men tro inte annat än att Telia gör det dom gör för att tjäna pengar.
Någon annan drivkraft finns inte hos Telia heller.
Nej självklart inte, men Huddinge kommun likväl andra kommuner i Sverige har ett bygglov och statsplanerings prospekt som skall följas i den mån det går. I detta fall så var det känt i ca 4 år att Telia skulle dra fiber längs med avlopp och telestoplar i just mitt område.

Telia har heller inte ensamrätt till att dra fiber i Huddinge vilket jag inte påstådd, de har endast bygglov/marktillstånd att gräva och dra kabel i brunnar och telestolpar.

Självklar är syftet att tjäna pengar, dock tror jag mer långsiktigt på Telia vad gäller underhåll och tillförlitlighet.
 
Redigerat:
IngMatt skrev:
Jag bara visade hur färskt detta är.
Sthlm fiber har en lista med priser på 7 ISP vi kan välja på sedan, eller vi redan har nu. Jag kollade med en som svarar att dom inte har något avtal med dem men med flera helt andra. Bara att utreda vidare för Telia kan vara krångliga men ganska stabila.
Hur då menar du? Har inte Stockholms Fiber avtal med med de aktörer som dem har på listan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.